vooroordelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door zilvervosje, 10 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hoi!

Ik kwam er dit weekend achter dat ik een onwijs vooroordeel had! We hebben een nieuwe buurvrouw, en ze leek me onwijs onaardig. Ik kreeg het gevoel dat ze ons negeerde en dat ze een mening over ons had omdat wij niet kerks zijn (ligt een beetje aan de plaats waar we wonen). Haar huisje is ook altijd onwijs opgeruimd terwijl bij mij rustig wel eens twee weken niet gestofzuigd wordt (we werken allebei). Zij eten altijd om 6 uur, wij wanneer het uitkomt. Kortom, ik was bang dat zij een mening over ons en ons leven had waardoor ze ons vermeed. En dus ergerde ik me kapot aan haar! :)

Afgelopen week kwam ik haar tegen en hadden we een onwijs leuk gesprek. En daarnet stond ze bij ons voor de deur met een kadootje. Ik heb me dus enorm vergist en me heel lang door mijn eerste indruk laten misleiden. Grote opluchting dat ze helemaal niet onaardig is... maar ook wel een goede spiegel voor mijn eigen oogkleppen!

Wat zijn jullie vooroordelen? En hoe kwam je erachter dat je verkeerd zat? (of kwam je daar niet achter?)

(Ennuh... laten we het netjes houden... anders sluiten ze het topic)

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb een vooroordeel over groepen jongens/jongeren. Het maakt me niet uit wat voor afkomst ze hebben, maar ik voel me erg onveilig als ik er langs loop. Het zullen vast niet allemaal schatjes zijn, maar ook niet de agressieve verkrachters in spé waar ik ze voor aanzie.

3. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik had altijd het idee dat ik onbevooroordeeld was en niet racistisch
    Tot ik naar Zuid-Afrika op vakantie ging!
    Ik liep daar (alleen ;)) door Johannesburg en het viel me ineens op dat alle mensen die met meer dan 2 personen samen stonden eng waren voor me omdat ze zwart waren.
    Ja duh! Je bent in Zuid-Afrika denk ik dan hahaha
    Maar het viel me toen ineens op dat ik tot meer vooroordelen had dan ik dacht.
    Vanaf dat moment van bezinning is het minder. Ik heb daar superveel hele aardige afrikanen ontmoet en hele gezellig avonden gehad met hen, mannen en vrouwen.
    Maar het was wel even een eye opener.

4. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Tja, als ik mensen zie lopen met kleine kinderen die nu al veel te dik zijn, ben ik altijd geneigd om te denken dat de ouders dus slecht voor ze zorgen...

Tot ik laatst dus in gesprek raakte met een gezin, waarvan beide kinderen (2 en 4) veeeeel te dik waren... Het bleek dat beide kinderen een afwijking hadden aan de schildklier en zware medicijnen slikten (tijdelijk gelukkig), waardoor ze erg veel waren aangekomen.

Ik voelde me zooooo schuldig over mijn eerste gedachte... :)

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.065
    3.859
    113
    Toen ik 20 was en aan mijn eerste echte baan begon, schrok ik nogal toen ik aan mijn collega werd voorgesteld. Zo'n ongeschoren type, zag er was zwaar aso uit, werd er gewoon een beetje bang van, vooral omdat we ook nog dezelfde kamer deelden.
    Nou, ik heb zelden zo'n aardige collega gehad! Wat een lol hadden we, hij woonde in dezelfde plaats als ik en wij waren zo'n beetje de enigen in het bedrijf die niet met de auto kwamen, dus fietsten we altijd daarna samen naar huis. Hij moest nog wel eens een dagje weg, omdat hij een rechtzaak had, reed aan het einde van de dag altijd door naar de Gall & Gall, kwam 's ochtends soms helemaal bont en blauw op het werk, dus het was ook geen engeltje. Máár hij was altijd op tijd, je kon altijd op hem rekenen, goede gesprekken mee voeren en erg mee lachen.
    Ik had me echt in hem vergist.

6. Pff ik heb teveel denk ik om op te noemen :"(

Als ik een moslima zie die helemaal bedekt is,heb ik snel de neiging te denken dat het verplicht was,ook hun huwelijk.

D8 dat mijn buren aso's waren,maar dat blijkt ook niet zo te zijn.Kan nu goed met ze opschieten.

7. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Haha, nou je bent niet de enige met dit vooroordeel. ik draag zelf een hoofddoek en heb hier idd weleens mee te maken. Zoals de ha die me de 1ste keer vroeg of ik wel gelukkig was met mn huwelijk:$
    Ja, ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld als met mn man, waar ik zelf voor heb gekozen. Maar goed, ik vond het wel schandalig dat ze dat vroeg. Als ik daar kom met relatieproblemen ok, maar we waren bezig met zwanger worden..;) Vroeg ze of hy me onder druk zette om kinderen te krijgen. Ik zat er werkelijk met een mond vol tanden. Hoe onbeschoft is dat?!

Mijn antwoord op ts, ja ik heb dus ook myn vooroordelen. By mij komt het wel door de vooroordelen zoals hierboven. Ik denk dus heel gauw by mensen dat ze racisten zyn;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.775
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh, ik heb er wel een paar... Echt erg:

* Ik had 's avonds per ongeluk een gouden ringetje op straat laten vallen. (Ik heb altijd de neiging om ermee te spelen terwijl ik loop. Heel stom, weet ik.) Anyway: ik liep in het donker de grond af te speuren terwijl er een groep pubers langskwam.
    Eén van die jongens: "Bent u iets kwijt?"
    (Ik dacht: als ik zeg 'gouden ring' dan gaan zij straks nadat ik het opgegeven zoeken en ben ik hem zeker kwijt")
    Dus ik: "Uhm, ja, ring laten vallen... maar eh... niet zo'n dure, anders haal ik van de week wel een andere..."
    "Welnee, we helpen wel even zoeken."
    En hup, er werden mobieltjes tevoorschijn getrokken met lampjes en die hele club heeft geholpen uitgebreid de grond af te speuren. Hij werd gevonden en ik kreeg netjes mijn ring terug!

* Verder heb ik als studente wel eens 's avonds heel laat in mijn eentje op het station gestaan. Ook niet echt een plek waar ik me toen heel veilig voelde. Komt er bij overmaat van ramp (sorry sorry sorry!!!) ook nog eens een ENORME zwarte man naast me staan die in het Engels een gesprek met me aanknoopt. Ik was echt doodnerveus! Maar hij is bij me gebleven tot de trein kwam en wenste me vervolgens keurig een goede reis. BLOOS.
    Die man heeft waarschijnlijk gedacht: zo'n jonge meid alleen 's nachts op het station, da's gevaarlijk. Ik ga er maar bijstaan, dan is ze veilig.

Ik moet wel zeggen dat beide ervaringen goed voor me zijn geweest. Ik roep altijd dat ik niet rascistisch ben. Maar ik weet wel dat ook ik toch vooroordelen heb. Maar ik weet ook dat mijn beeld van een ander helemaal niet hoeft te kloppen. En dat maakt het wel makkelijker om dat beeld bij te stellen.

9. 4days

4days Niet meer actief

Whahahahahaha! :D :D

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

en vervolgens rapen die gasten een gouden ring bezet met 35 edelstenen van de grond zeker? En worden ze boos op je dat je gelogen hebt.

11. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    Dat heb ik dus ook..!! en heb ze nog nooit ontmoet maar hoor ze altijd schreeuwen kei hard muziek draaien.. Dus heb een vooroordeel.. Maar misschien zijn ze wel heel aardig..

En moet zeggen dat ik dankzij mn werk mn vooroordeel behoorlijk kwijt geraakt ben..

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.775
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, 't viel mee. Het was een witgouden ringetje met één diamantje. Kan (zeker in het donker) makkelijk doorgaan voor zilver met een nepsteentje ;) Dus ik denk dat ze het niet eens in de gaten hebben gehad. Door het donker zagen ze ook vast niet dat ik enorm stond te blozen terwijl ik ze hartelijk bedankte. :)

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

wedde dat die gasten met hun mobieltjes een foto hebben gemaakt van je

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Dat vooroordeel had ik ook in Zuid-Afrika, vond het ook best eng om gewoon op straat te lopen.
    Johannesburg is toch een van de gevaarlijkste steden ter wereld.
    We reden rond met de auto deuren op slot, het huis was helemaal beveiligd.
    En we zorgden ervoor dat we in de goede wijken waren.
    We waren een keer in een groot overdekt winkelcentra, waar voornamelijk blanke mensen kwamen.
    We waren er nog geen half uur weg, en toen kwamen er een paar donkere mannen die al schietend in het publiek een juwelier hebben overvallen.

15. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb er ook 1 waar ik mij laatst op betrapte: als ik een kind van zeg maar ouder dan 1 zie met een speen in de mond dan denk ik meteen: o dat zijn van die ouders die het wel lekker makkelijk vinden om die speen erin te pluggen dan hebben ze geen gezeur.

Kan natuurlijk ook best zijn dat het kindje in kwestie net niet lekker was of weet ik veel wat voor reden. Ik zie dit best vaak en denk dan altijd zo.:)

Zelf mag mijn dochter dat ding alleen in bed, dus vandaar.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik denk dat iedereen wel vooroordelen heeft.

Ik probeer het zo min mogelijk,maar betrap mezelf er soms ook wel op.

17. namya

namya Niet meer actief

oeh ik had er veel hoor....

dat turkse vrouwen met hoofddoek altijd arrogant waren, ze zijn naar mijn ervaring vaak terughoudend en komen zo als arrogant over!

dat donkere mannen (surinaams/antiliaans) altijd eten van meerdere walletjes, onzin natuurlijk die mensen zijn vaak ook gewoon trouw aan hun partner

dat mooie blonde vrouwen makkelijk in bed te praten waren, ben ik ook helemaal van terug gekomen want mijn twee hartvriendinnen zijn hoogblond (van nature), mooi en zo preuts als de neten

en nog meer maar is achteraf vaak onzin gebleken

18. Writer

Writer Niet meer actief

ik dacht dat mi buurf rare type was , zag ze ook zo uit :) altijd snel lopen , soms hoi zeggen soms niet , 5 jaar lang vond ik haar gekke mens , misschien zij mij ook haha , toen werden we toch vriendinnen hahah ze is gewoon lief en eenzame mens ,niks gek of raar

maar je leert er wel van , zo dacht ik ook dat een vrouw heel netjes, hoogopgeleid,leuke vrouw was , toen haar leerde kennen kreeg spijt ,ze bleek echt een aso type te zijn de hele dag roddelt en mensen uitlacht;)

19. debsje1977

debsje1977 Niet meer actief

hier ook een heel groot vooroordeel gehad en moet die echt 200% bijdraaien.

drie deuren naast ons zijn een jaar geleden marokaanse mensen komen wonen...niks mis mee hadden verder ook geen contact...op een gegeven moment hadden hun een pakketje voor ons aangenomen dus ik hem halen daar en hij deed open in een jurk en had een flinke baard staan toen en zij was geheel gesluierd (op gezicht na)....ik schrok me rot in eerste instantie...netjes mijn pakketje aangepakt en naar huis gehobbelt...thuis gekomen zei ik tegen manlief.....ohhhhh der zijn van die talibanners komen wonen daar:$...hij loopt in een jurk en zij is volledig gesluierd...kan nooit goed zijn.......nou dat zal ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer zeggen...het zijn de liefste mensen die hier in de straat wonen. (schaam schaam):):)...hij had toevallig zijn avondkleding al aan (huispak zeg maar) maar verder loopt hij in gewone kleding en heeft hij een kort baardje die toen voller was omdat hij hem niet bijgehouden had vanwege het verhuizen enzo....ja zij loopt idd gesluierd maar is haar eigen wens geweest...zij is bekeerd op haar 19de tot de islam en heeft haar man pas op haar 22ste leren kennen...er was dus niemand die haar dwong dit te doen...goed haar moeder heeft er veel moeite mee gehad maar heeft het nu volledig geaccepteerd....dit ook omdat ze naar haar moeder soepeler zijn wbt regels...zoals het maken van foto's van de kinderen...mijn buurvrouw zegt ook...ik heb hiervoor gekozen mijn moeder niet dus ik moet haar ruimte laten om op haar manier van haar kleinkinderen te genieten.
    Ze zijn echt super aardig en gastvrij..afgelopen weekend hebben mijn man en hij samen in beide tuinen aan het klussen geweest...zijn familie was over uit limburg en we moesten met allemaal kennismaken...vandaag was ik met dochterlief uitgenodigd voor de koffie bij haar en haar schoonmoeder...die wilde mij ook graag beter leren kennen...mijn man werd nog bedankt zelfs door haar schoonmoeder omdat ze het zo geweldig vond dat hij zo geholpen had met de tuin aanleggen enzo....hun dochter en onze dochter kunnen ook erg leuk samen spelen....dus vooroordelen ja die had ik zeker...maar die zijn compleet verdwenen...zou willen dat alle buren zo waren zoals hun!! :)

btw: ik heb ze verteld over wat ik had gezegd over hun:)...ze rolde beide over de bank van het lachen gelukkig :D:)
    ze vonden het zo'n geweldige "mop" dat het de hele familie rond gegaan is hahahaha.

20. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik zat een keer in het vliegtuig en er zaten een aantal mannen in (Moslims) met jurken en lange baarden. Stiekem heb ik me toch bang zitten maken,misschien hebben ze wel een bom bij.. Erg eigenlijk he:)

Deel Deze Pagina