Popcorn maken, hoe doe je dat eigenlijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door juf Mariska, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf Mariska

juf Mariska Fanatiek lid

15 dec 2008
    1.200
    0
    36
    Morgen wil ik met mijn zoon popcorn gaan maken, maar ik weet eigenlijk niet eens hoe dat moet ...
    Heb van die speciale mais en olie gekocht, maar welke hoeveelheden gebruik je hiervan voor 1 portie popcorn?
    En heeft iemand wel eens zoete popcorn gemaakt? Niet door er later suiker overheen te gooien, maar van die gekarameliseerde suiker?

2. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik gooi tegenwoordig altijd zo'n zak altijd in de magnetron...

Anders kun je het ook in de pan maken zo deed ik het heel vroeger (deksel er niet vergeten op te houden haha.)

3. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Ik doe wel altijd een beetje olie in de pan, weet niet of dat nodig is hoor. Maar anders kleven die maiskorrels misschien aan de bodem vast als je de pan gaat verhitten.
    En doe er niet teveel in, want je hebt een enorme pan met popcorn van een 'paar' maiskorrels.

4. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Ik doe ook een beetje olie in de pan. Dat verhitten met 1 maiskorrel. Zodra die popt gooi ik er meer bij.

Als je het wil maken met suiker moet je gelijk met de olie (geloof ik) 5 lepels suiker bij gooien. Wel de pijn blijven bewegen als de suiker smelt, zo komt er een lekker suikerlaagje om de popcorn heen.

5. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Ik deed eerst de pan goed heet laten worden, dan een scheutje olie en een klein schepje maiskorrels. Deksel op de pan en wachten maar. Zou wel een oude pan gebruiken ;)

6. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Een scheut olie in de pan, de bodem bedekken met maiskorrels, deksel erop. Op hoog vuur goed heet laten worden, en als de korrels poppen af en toe goed schudden. Wanneer de korrels klaar zijn met knallen gelijk van het vuur afhalen en uit de pan halen. Zout erop en smullen maar.

Zoete popcorn is een heel ander verhaal en erg lastig om te maken vind ik zelf.

7. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    #8 owly, 27 feb 2014
    Laatst bewerkt: 27 feb 2014
    laagje neutrale olie, maiskorrels heb je maar weinig nodig afhankelijk van de maat pan zou ik zeggen 1 laagje mais. wanneer ze beginnen te poppen even schudden, terug zetten en van het vuur halen.

de popcorn zoals in de bios zoek ik even op, moeilijk maar wanneer het lukt super lekker!
    Gevonden!!

BEREIDING ZOETE POPCORN
    Als de popcorn klaar is kun je deze vanuit de pan in de schaal gieten. Vervolgens schep je een paar eetlepels poedersuiker in de hete pan met even zoveel lepels water, laten oplossen en heel licht laten caramelliseren en vervolgens doe je de popcorn terug in de pan.
    Hierna moet je snel alles met de pollepel door elkaar roeren, de suikerstroop wordt dan helemaal krokant en knapperig na afkoelen.

BEREIDING ZOUTE POPCORN
    Zodra het stil is geworden in de pan, zet je de hittebron af en roer je met de pollepel een snufje zout door de popcorn, vervolgens weer iets laten opwarmen, daarna in de schaal laten afkoelen.

Succes

9. PBA

PBA Bekend lid

22 feb 2010
    711
    0
    16
    Popcorn heb je kunnen lezen. Gecaramelseerde maak ik altijd. Popcorn uit de pan, laagje suiker tot het gesmolten is. Popcorn erdoor roeren en klaar. Nje moet goed kunnen roeren dus je pan niet te vol vullen met je popcorn. Desnoods dit gewoon herhalen. Easy.

10. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Lekker!! nu ga ik vanmiddag popcorn maken. Dochterlief vindt het dat gepop onder de deksel altijd erg interessant!

11. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0

Dit dus ;)
    Incl. Oude pan, dat is nu mijn "popcornpan:D"

Deel Deze Pagina