Zilvervisjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Paris91, 18 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Yup wij hebben ze ook in ons nieuwbouwhuis, wonen er nu 2 jaar en ik zie ze sinds kort ineens. Ik ga er niks aan doen, het kan geen kwaad en het is nou niet alsof het kakkerlakken zijn ofzo..

Paris91 vindt dit leuk.
  2. rums

rums Niet meer actief

Zilvervisje en papiervisjes zijn twee verschillende diertjes. Papiervisjes moet je echt wat aan doen want die vreten je papier op. Zilvervisjes zijn smerig maar onschuldig .

Paris91 vindt dit leuk.
  3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Dan heb je er gelukkig niet zoveel ;) Nu kom ik er ook af en toe eentje tegen.

Maar als je er zoveel hebt dat je ze overal tegenkomt, in je bestekla, in de bedden, snachts naar de wc zie je ze overal wegschieten, wil je in bad moet je eerst je bad vol laten lopen om door te spoelen omdat die beestjes in de spuitgaten van de bubbelbad zitten. Etc etc.

Die beesten kunnen als er heel veel zijn echt tot overlast zorgen

Paardenbloem en Paris91 vinden dit leuk.
  4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    klopt ja maar ze lijken heel veel op elkaar. Ik weet natuurlijk niet of TS de zilvervis of papiervis heeft.
    Wij hebben echt de papier visjes. We vinden op zolder regelmatig aangevreten stukjes papier. Het valt bij ons niet mee ze weg te krijgen omdat onze zolder altijd vrij warm en vochtig is, cv ketel, wasmachine/droger, groot dak en vochtig door drogende was. Waardoor ze goed gedijen.

Paris91 vindt dit leuk.
  5. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Papiervisjes gaan dood onder de 15 graden. Lekker op wintersport en thuis de verwarming op 14 graden. Dan ben je er vanaf. En op zolder e.d. alle boeken/papieren die je hebt, bewaren in plastic voorraadbakken. Geen dozen. Wij zijn er bijna vanaf.

Zilvervisjes hebben we niet, maar heb me laten vertellen dat die te lokken zijn met doorgesneden aardappels. Als je die in een gladde bak legt schijn je een prima val te hebben waar ze niet meer uit komen. Niet zelf getest dus.

Paris91 vindt dit leuk.
  6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.789
    9.309
    113
    Gelderland
    Wij hebben ze in ons nieuwe huis. Toen we gingen slopen kwamen ze met miljoenen onder het zeil vandaan. Ze zaten overal achter de tegels, echt goor!

wat we nu doen:
    Elke dag stofzuigen
    Elke 6 weken spuiten
    Alles zoveel mogelijk in plastic bakken
    Alle kiertjes dicht kitten
    Zoveel mogelijk luchten en temperatuur lager houden.
    Spuiten met lavendelspray in de badkamer
    De kat erop af sturen :p
    Vochtvreter in de meterkast!
    Vaak alle kastjes/bakjes in huis verplaatsen en uitzoeken.

het is echt al een stuk minder geworden sinds we bovenstaande allemaal doen. De verbouwing en het dichtkitten heeft ook goed geholpen.
    Ik denk dat ze vanuit de kruipruimte, meterkast en zolder naar binnen komen?!
    De oude bewoners hebben waarschijnlijk nooit actie ondernomen waardoor het zo erg was!

Paris91 vindt dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Horror!!!
    Ik zie er wel eens in weg schieten in het toilet als het licht aan gaat. Denk dat de ventilatie niet voldoende is daar.

Paris91 vindt dit leuk.
  8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij hadden ze ook, vooral in de badkamer en toilet. Sinds we die hebben laten vernieuwen, nog maar heel weinig last van. Als ik er 1 zie, maak ik hem wel dood, ik heb gelezen dat ze heel oud worden en ook bijna hun hele leven eitjes blijven leggen, dus 1 dood = heel veel nakomelingen minder.
    Sinds kort hebben we wel last van die kleine motjes, misschien moet ik ook een topic openen...;)

Paris91 vindt dit leuk.
  9. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Nee, ik heb vloerverwarming en stook niet echt. Kan wel gaan kijken naar vochtvreters.
    ik zal vanavond eens proberen of ik er 1 op de foto kan zetten.
    Maar papiervisjes zou ik dan meer bij mijn boeken beneden verwachten dan op de trap..

10. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips tot nu toe!
    Zal kijken naar vochtvreters en lavendelspray.
    Op zolder geen papieren in dozen, maar wel kleding.. Zal daar ook eens naar kijken.
    Als het aanhoudt dan kunnen we voordat we met vakantie gaan wel gif spuiten. Al is dat pas in augustus :rolleyes:

11. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    Wat helpt is zoveel mogelijk kartonnen opbergdozen vervangen voor plastic.

Gemalen pepper neerstrooien

Dit hierboven hielp goed bij ons zaten toen ook in een nieuwbouwwoning

En diatomeeënaarde dat helpt ook maar dat zou ik alleen op plekken doen waar de kleine niet kan komen omdat het schadelijk kan zijn bij inademen

Deze aarde heb ik gebruikt tegen de vele spinnen in ons huidige huis sindsdien geen een meer gezien maar het helpt tegen alle insecten ed

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    waaah! Dat heb ik dus eens in bed gehad.. ik hoorde 'pok' vlak naast me.. -zal vast niets.. zal vast niets... toch maar de lamp aan.. zie ik zo'n beest op mijn kussen wegschieten aaaagh! Sindsdien check ik dus weer alles - hoewel het vaak een pluk haar is ofzo als ik me omdraai ;) . Maar brrrr... wij hadden qua energie verbruik een heel zuinig huis... zo goed geisoleerd, maar daardoor dus inderdaad heel wat zilvervisjes. Die spray werkte tijdelijk. Vonden we overal lijkjes....

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja echt zo smerig gewoon ieuw

14. Lynne182

Lynne182 Bekend lid

7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Uhm. Hoezo het kan geen kwaad?

Zilvervisjes in huis zijn niet gevaarlijk voor mensen of dieren, maar ze zijn wel onhygiënisch. Aan hun pootjes kunnen namelijk schimmels en bacteriën kleven. Als die in of nabij je voedsel terechtkomen, dan zou je daar wel eens ziek van kunnen worden. Gooi aangetast voedsel dan ook direct weg als daar zilvervisjes in hebben gezeten.

Zilvervisjes lusten graag voedsel waarin veel suikers of koolhydraten zijn verwerkt. Denk aan granen of zetmeel, maar ook aan lijm. In lijm zitten dierlijke materialen verwerkt en dat lusten ze graag. De gevolgen? De lijm in je boeken lost op en die vallen dan uit elkaar. Je behang fladdert zowat van de muren. Het postzegelalbum van wijlen je opa teert langzaam weg. Ook synthetische kleding kan door dit ongedierte worden aangevreten. Zeker als je veel zilvervisjes in huis hebt, kan de schade aanzienlijk zijn.

Happyhope en Paardenbloem vinden dit leuk.
  15. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Zo vies he! Een tijdje geleden werd ik wakker en toen zat er 1 op mijn arm:eek: Ze zitten dus ook bij mijn bed.... brrrrr

16. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Wij hebben ze ook weleens. Hier helpt van de kruidvat dacht ik, een doosje kopen voor zilvervisjes. Daar zitten velletjes in met plak erop. Die leg ik Dan onder mijn bed, onder de bank of een laag (tv) meubel. Een plek zodat je er niet op gaat staan. En na een week of 2 je vangst bekijken:)

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.796
    4.582
    113
    Dankje, denk niet dat ik vannacht nog slaap!!! :roflmao::|

18. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Hier zitten ze ook met regelmaat in de wc, heb ooit de fout gemaakt om ze plat te maken. Maar gatverdamme wat een rotzooi geeft dat.

Dus vanaf nu vang ik ze met wc papier en spoel ze door de wc heen. Gelukkig tot nu toe maar een enkeling gespot, vorig jaar was het bijna iedere dag wel raak als je dan het licht in de wc aan deed. :|

19. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Wij hadden ze ook nadat onze badkamer vernieuwd was. Ik heb een spray gemaakt van citroensap en water. Het heeft een poos geduurd maar ik heb ze nu al een hele tijd niet meer gezien. Als ik in de badkamer was en ze zag lopen gebruikte ik de spray ook, ze waren dan even 'verlamd' en dan kon ik ze makkelijk doden.

Iemand haalde hier kleine motjes aan? Kleine bruine? Ook die hebben we gehad. Kijk rond op je muren en vooral tegen het plafond. Daar hangen de larven, ze kruipen dus omhoog. Ze zien eruit als een stofpluisje. Die weghalen en ook je plinten schoonmaken, zeker achter de bank en ander meubilair dat je niet zo vaak verplaatst.

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik doe dat ook zo met wc papiertje en doorspoelen. Hier is het namelijk exact hetzelfde af en toe 1 zien als het licht aan gaat. Gelukkig niet dagelijks. En waar ze nou vandaan komen in de toilet alles is strak afgekit.

Deel Deze Pagina