20x "Ik bedoel".....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door megacarls, 14 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Even een vraagje;

Mijn dochter van bijna 4 begint bij sommige zinnen wel 20 keer opnieuw. Dan wil ze zeggen dat ze een yoghurtje wil maar dan zegt ze eerst:
    "Ja maar mama, ja maar, ja maar, ja maar mama, ik bedoel, ik bedoel, ja maar mama ik bedoel, mama...."
    Het is geen stotteren maar voor ze eindelijk eens bij haar punt aankomt. Ik wil het er wel uit trekken!

Herkenbaar? En wat is de gouden tip? Want het is alleen als je op antwoord wacht. Alsof er dan een bepaalde druk op zit of zo.

2. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Soms doet ons zoontje van 3 dat ook. Wij zeggen dan altijd, stop, even diep in- en uitademen en vertel nu in 1 keer wat je wil zeggen. Hier werkt het. Succes!

3. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Hier precies hetzelfde! Geen tips helaas dus lees even mee.

4. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Hebben ze hier ook wel eens, dan zeg ik dat ze even na moeten denken wat ze nou eigenlijk willen zeggen. Dat helpt altijd wel.

5. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Kan het mis hebben, maar volgens mij heet dit pseudo-stotteren. Een heel normaal verschijnsel in de taalontwikkeling.
    Je kindje wil heel veel zeggen en weet in het hoofdje ook wel wat, maar kan alleen de juiste woorden even niet vinden.
    Dit gaat vanzelf weer over.
    Het beste is geduld hebben, geen woorden voor zeggen of zinnen af maken. Ook niet laten merken dat je ongeduldig wordt:)
    Juist door je kindje het zelf te laten doen wordt er geleerd.

6. adi

adi Niet meer actief

Klinkt heel herkenbaar ;)

Als ze helemaal vast zitten laten wij ze ook stoppen en rustig opnieuw vertellen.

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle is bijna 7 en heeft dat soms nog... In zijn enthousiasme kan hij dan gewoon het goede begin van de zin niet vinden. Levert soms ook grappige tafereeltjes op. Maar het is in de loop van de tijd wel minder geworden.

8. en bij sommige mensen gaat het nooit over… Ik heb er nog wel eens last van :)

9. megacarls

megacarls Niet meer actief

Haha. Oké thx allemaal. Ik kreeg inderdaad ook wel de indruk dat het dan komt omdat ze heel veel wil zeggen maar niet goed weet hoe ze eraan moet beginnen. Ze is dan ook met van alles tegelijk bezig dus druk in haar koppie.
    En inderdaad. Een enkele keer heb ik het ook nog hoor.

Deel Deze Pagina