Weer een nieuwe fase, wat wordt ie groot... ben zo trots, ons mannetje (2 jaar en 2 maanden) doet sinds een week alles op het potje. Geen ongelukjes gehad en na het slapen is hij ook gewoon droog. Hij is ook al met papa 1,5 van huis geweest op de fiets en alles netjes opgehouden. Alleen op het KDV durft ie nog niet op de wc, dan wil hij een luier om. Nu heb ik diverse praktische vragen, ben benieuwd hoe jullie dat doen. - als jullie ergens op visite gaan, gaat het potje mee? - en met winkele e.d. als ie nog niet op een grote toilet durft? - hoe leer je het aan om op de grote wc te gaan? Eerst met een verkleiner? - Wanneer doe je de luier 's nachts af? hij is de hele week droog en doet met opstaan gelijk een plasje. - hij wordt nu weer vroeg wakker, kan dat komen door het zindelijk worden? - wanneer leren jongetjes om staand te plassen of komt dat vanzelf? (lijkt me wel handig voor onderweg oid) - duurt het plassen op het KDV langer voordat kindjes dat durven?
Wat vroeg! Knap hoor. Bij mijn zoontje ging het eigenlijk vanzelf. Hij was eerst overdag zindelijk, en net als jouw zoontje een aantal nachten droog. Toen hebben we eens de luier ook 's nachts afgelaten en dat ging goed. In het begin maakte ik hem nog wel eens wakker als ik naar bed ging om te plassen, maar daar reageerde hij zo chagerijnig op, dat ik daarmee gestopt ben. Het bleef goed gaan. Een paar weken later, met de kerstdrukte plaste hij een paar keer in zijn bed en wilde hij zelf weer een luier om. Toen het pak op was, heb ik gezegd dat er geen luiers meer waren, of hij dan een babyluiertje wilde van zijn kleine broertje. Uiteraard niet! Dus sindsdien is hij weer dag en nacht zindelijk. Hij plast zittend, ik vind het een geklieder, dat staand plassen, dat oefent ie maar met z'n vader samen. We hebben idd zo'n zitverkleiner gekocht, dat werkte goed. In de vakantie kampeerden we en ging hij gewoon op de normale wc's en sindsdien heb ik de verkleiner thuis ook weer weggehaald. Voor de vakantie gebruikte hij soms ook nog wel het potje uit gemakzucht, maar die heb ik nu ook weggezet, want hij poepte er ook op en dat vond ik zo vies om schoon te maken. Op visite en in winkels heeft hij vanaf het begin al goed op de wc geplast. Bij mijn zoontje werkt het vaak zo, dat als je zelf gewoon heel normaal doet, en geen twijfel laat merken of hij het wel kan of durft, dat hij er ook geen probleem van maakt. Gewoon doen dus!
Op visite nam ik altijd een potje mee, ook als ik de stad in ging. Je weet maar nooit. Ik heb eerst een toilet verkleiner gebruikt voor op de grote wc. Nu gebruikt hij hem af en toe nog. Luier deed ik s`nachts af toe hij 2 weken achter elkaar s`ochtends droog was. Dat vroege wakker worden herken ik wel. Het eerste wat hij riep was; ik moet een plasje doen!!! Tja dat hoort er nou eenmaal bij. Na 2 maanden ofzo heeft mijn man hem staand leren plassen. En dat is nu helemaal het einde!! Hij wil bijna niet meer zittend plassen. Mijn zoontje gaat niet naar een KDV maar wel naar de PSZ. Daar duurde het idd iets langer. Hij moest daar echt het vertrouwen winnen dat hij het daar ook kon.
hij heeft het vandaag op het KDV op de wc's gedaan!! Ging super zonder ongelukjes. Hij werd wel vannacht gillend wakker om 1 uur: "potje, potje!".
Mijn zoontje is net 2 en sinds een maandje zindelijk (alleen overdag... 's nachts niet maar dat hoeft van mij ook niet want ik wil graag slapen 's nachts en hem niet hoeven helpen met naar de wc gaan). Inmiddels kan meneertje overal plassen (staand met een beetje hulp ook). Het begon met alleen het potje, daarna ook de wc met verkleiner en nu dus overal. Op het kdv hebben ze een kleine wc.. dat vindt hij helemaal geweldig en dat ging eigenlijk gelijk goed. -Ik neem dus geen potje meer mee (hij kan overal met hulp op het toilet) - wij doen de luier 's nachts pas af wanneer hij echt altijd droog is voor langere tijd. Het kan 's nachts zo makkelijk mis gaan en dat is 1) niet goed voor zijn zelfvertrouwen 2) een enorm gedoe voor ons (hihi). Met 3 jaar vind ik vroeg genoeg om ook tijdens het slapen droog te zijn. - Vroeger wakker? Ja, dat kan natuurlijk heel goed. Hij wordt wakker van de druk op zijn blaas en moet dan plassen. Logisch. - staand plassen is nog een beetje eng. Ze moeten hierin het goede voorbeeld krijgen en veel oefenen. Het lukt op een gegeven moment wel. - hier dus geen problemen op het kdv dus geen tips.