zindelijk en praktische tips

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Strijkkraal, 3 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Fijn, het begin is er Strijkkraal!
    Hier gister ook weer zonder ongelukjes. Hij kwam t ook op tijd zeggen toen we bij familie op bezoek waren :)
    's Nachts wel nog de luier aan maar ach als dat alles is.. Zoontje is nu 2jr 4 maanden. Hij is eerder dan ik dacht :)

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn jongste poepte in het begin het liefst op het potje (bekleed met wc papier 😉)

3. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochtertje gebruikte ik in het begin een extra matje uit het kraampakket in de autostoel. En bij het s nachts zindelijk maken, maakte ik het bed dubbel op. Dus eerst molton, dan zeiltje, dan hoeslaken, nog een zeiltje en dan nog een hoeslaken. Ook zorgde ik er al voor dat er standaard al een extra deken in een hoes zat. Dan ging het bed afhalen in een sneller tempo zodat ze weer lekker verder kon slapen. Gelukkig zelden een ongelukje s nachts gehad.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hmzzz ... slechte dag vandaag. Vanochtend ging goed, maar vanmiddag zijn we even naar de stad geweest en toen heb ik haar toch weer een luier aangedaan (durfde het niet aan) en ik denk dat dat niet heeft bijgedragen :(

Morgen maar weer verder.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Ik zat te denken aan een molton met plastic laagje op de bank te leggen.zijn niet duur bij de wibra.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    OK.. Twijfel slaat toe. De afgelopen dagen zijn lastig geweest... Eva geeft niet echt zelf aan dat ze moet plassen, ik zie het vaak aan haar of vraag of ze moet plassen en dan gaat het goed. Laat ik het gaan dan komen de ongelukjes. Poepen is al helemaal lastig. Ik weet dat ze vaak eind van de dag of begin van de avond moet, en dan vraag ik aan haar of ze moet en dan zegt ze nee. En even later poept ze in haar broek.

Misschien is het nog een beetje te vroeg of moeten we doorzetten...?

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Bij de oudste heb ik met 2,5 jaar gezegd dat we zijn luier uit zouden laten, en hij op de wc zou gaan plassen. Na een paar dagen veel ongelukjes (waarbij hij heel lief zijn onderbroek op de verwarming te drogen legde als ik het niet doorhad ;) ) was hij zindelijk. Nooit meer mis gegaan.
    Daarom dacht ik dat bij dochter ook wel even te doen. Met 2,5 gestart, maar ze gaf het amper aan, steeds ongelukjes. Dus maar weer luier om.
    En een paar dagen voor haar 3e verjaardag kwam ze zelf: mama, nu wil ik nooit meer een luier om.
    En sindsdien is ze zindelijk overdag. Wel een keer een terugval, en de nachten hebben langer geduurd, maar zij was er toen pas echt aan toe.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    M'n zoon zit als hij op de bank zit, meestal op een kussentje of fleece kleed. Nu zit hij niet heel lang op een dag alleen als hij even tv kijkt. De bank is 1x een klein ongelukje op gebeurd maar die is goed behandeld, vervelender vind ik als ze tussen een berg speelgoed in zitten en "oh-ow".

9. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Wij hebben een soortgelijke situatie! Ik zet haar ieder uur zelf op de wc en dan plast ze keurig, maar zelf aangeven doet ze te laat. Poepen doet ze nu steeds in haar pamper na haar middagdutje of in haar onderbroekje :( Maar wij gaan gewoon door onder het mom van 'alle begin is moeilijk'! Ik vind het al heel knap dat ze in 3 dagen al geen plasongelukjes meer heeft!

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    We gaan er even mee stoppen, blijkbaar is ze er niet aan toe en zijn we te vroeg. Vandaag 2 ongelukjes en bij beide gaf ze niets aan. Ze stond er alleen maar naar te kijken en zei oh-oh.

Dus ze heeft haar luier weer aan en over 2 maandjes van we het weer proberen...

11. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons ook een beetje hetzelfde. Vandaag was dag 4. Lastig he? Mijn dochter is alleen ouder als de jouwe (3 jaar en 2 maanden). Wij gaan nog een weekje doorzetten ff kijken hoe het dan gaat...zucht

12. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou niet zo snel opgeven. Onze dochter was net 2 jaar geworden toen de luier uit ging, wat op zich natuurlijk best vroeg is. Duurde ruim een week voordat het lekker ging lopen. Om sommige dagen echt heel veel ongelukjes en ook echt niet in shock van een natte broek. Kennelijk werd het na een week irritant en hop ze was zindelijk. Vrijwel nooit meer een ongelukje gehad.
    Drie kwart jaar later nachtzindelijk, hier heb ik overigens niets aan bijgedragen. Je bent nachtzindelijk of je bent het niet, valt niets aan te trainen.

Nummer 2 is bijna 2,5 jaar, maar is een jongetje. Omdat hij een jongetje is heb ik hem wat meer tijd gegeven, omdat ik vaak hoor dat die later of minder makkelijk zindelijk worden. Zijn luier gaat binnenkort ook gewoon uit, moet even een week vrij zijn om door te kunnen zetten. Je moet toch tijd hebben om te dweilen he :). Overigens kan hij ook al poepen en plassen op de wc, maar gaat er ook nog heel veel we in de luier.

13. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry Suzy dat ik jouw topic aan het bevuilen ben :), maar een vraag aan Frisbie. Hoe deed je het met opvang of PSZ? Mijn dochter is vandaag naar de PSZ en vond het vanmorgen echt lastig met wel of geen luier. Toch maar een luierbroekje aangedaan, omdat ze nog bijna niet aangeeft dat ze moet plassen (de keren dat ze het wel heeft aangegeven zijn op 1 hand te tellen).

14. Celau2013

Celau2013 Lid

16 apr 2016
    37
    16
    8
    NULL
    NULL
    totaal niet mee bezig geweest en kort voor haar 3e verjaardag wilde ze geen luier meer om overdag. Nu is ze ook al zo ver dat ze snachts wakker wordt af en toe om naar de wc te gaan, maar wil de luier nog om.
    Dat gaat goed soms is de luier droog en soms niet. Wij geloven er helemaal in dat het vanzelf gaat en ze het zelf wel aangeven. Dat scheelt een hoop dweil en waswerk.

15. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik heb de juf van de kerkcreche bij ons (duurt zo'n 1,5 uur) gevraagd om haar halverwege een keer op de wc te zetten. Deed ik het zelf nog even aan het begin en bij het ophalen. Ging prima. Ga ik morgen ook zo doen bij de psz. Heb haar gewoon een onderbroekje aangedaan en een extra verschoning in de tas ;)

16. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wij zijn eigenlijk nog maar net begonnen met zoontje en gaat super. Hij was eigenlijk onmiddellijk zindelijk. Al een tijdje geleden geprobeerd maar het ging nooit, hij voelde niets aankomen en plaste of poepte gewoon in zijn broek. Net als Suzy Q hierboven. Uiteindelijk had de juf van de creche gezegd dat het beter is te wachten. Toen hij 3 werd uiteindelijk gedaan en sinds toen slechts 2x een ongelukje (pipi) gehad en 1x poep in de broek. Mijn tip: gewoon luier uit, elke 10 min vragen of ze behoefte hebben, elk uur gewoon op het potje zetten ook al moeten ze niet. En verder, volgens mijn ervaring, eenmaal dat ze dat natte goedje in hun broekje voelen, gaan ze zelf door hebben dat ze op het potje moeten gaan. Je moet het ook leuk maken: stickervellen, zelf hun potje laten leeggieten in het toilet, etc. En zorgen dat je een leuk potje hebt of een comfortabele brilverkleiner natuurlijk. Maar de beste tip kreeg ik toch van de juf van de creche en dat was: Niet forceren, niet in paniek schieten omdat hij al "te" oud is, gewoon wachten tot het kind er klaar voor is en dan zal het op 1,2,3 geklaard zijn. En dat was dus echt zo. Vanaf dag 2 zijn we kunnen weggaan met hem en hij wist al direct zijn plasje op te houden en aan te geven wanneer hij pipi moest doen, gewoon omdat hij echt al wat ouder was.

17. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik breek ook in :p Ik zou zolang ze het thuis ook nog niet eens aangeeft (vertrouwde omgeving) naar de PSZ wel nog een luierbroekje aan doen. Zowel voor haar als voor de leidsters fijner lijkt me. Zodra ze het thuis wel steevast aangeeft - en ze dus het gevoel dat ze moet plassen ook goed herkent - zou ik het luierbroekje uitlaten.

Ik ben net klaar met het hele luier gebeuren.. Twee weken vakantie gehad en zoontje draagt nu geen luier meer overdag, hij geeft het zelf aan als hij moet plassen.

Deel Deze Pagina