Sorry, met de zoekoptie kan ik het niet goed gevonden krijgen, vandaar topic nr zoveel over zindelijk worden. Was jullie kindje er aan toe om op het potje/wc te plassen? Of zetten jullie hem/haar op vaste tijden erop? Werkte dat? Hoe lang duurde het voordat hij/zij zindelijk was? Een hele hoop vragen! Mijn zoontje is 8 augustus 3 jaar geworden, maar hij heeft er nog totaal geen zin in om op de wc of potje te gaan. Het is een tijdje goed gegaan, toen plaste hij wel op het potje, maar hij wíl het ook niet meer! Moet ik hem nu wel of niet pushen? Ik vind het echt lastig, omdat ze bij de psz zeggen dat ie het vanzelf aan gaat geven. Maar volgens mij kunnen we dan nog heel lang wachten! Iemand goede tips voor ons?
Pushen zou ik persoonlijk niet doen! Dan gaat een kindje er volgens mij alleen maar tegenop zin en word het een negatief iets, het plassen op de wc. Mijn dochter was ook erg laat zindelijk (nou ja, laat..?) , 1 maand voor mijn bevalling was ze ineens zindelijk. Ik zou er zeker geen druk achter leggen, vooral niet als je zegt dat hij er ook helemaal geen interesse voor heeft. Wat je evtkan doen is een beloning in het vooruitzicht stellen, elke keer op potje of wc plassen een sticker en bij zoveel stickers een klein kadootje? Niet teveel mee bezig zijn, zoals de psz ook zegt, het komt vanzelf wel!
Hier leek hij er al een hele tijd aan toe en ging met grote regelmaat wel op het potje, maar nooit uit zichzelf. Bij het kdv was het ook allemaal reuze interessant (kleine wc'tjes), maar ook daar alleen mee als het "rondje" werd gedaan. We hebben hier nooit gepushed. Maar van de ene op de andere dag heeft hij zelf de knop omgezet en sindsdag gaat het op een incidentje na goed. 's Nachts is het even minder geweest, maar dat gaat nu ook weer de goede kant op. Binnen een maand dus dag en nacht droog (voor dat laatste is het even duimen dat het zo blijft). Hij is nogal eigenwijs en ik betwijfel eerlijk gezegd of het gelukt was als hij er zelf geen zin in had. Er is al genoeg om over te strijden de hele dag door, dus deze strijd had ik dan gewoon nog even uitgesteld.
Hier ben ik er ook mee bezig. Ik had een kalender gemaakt (samen met mijn zoontje) en er allerlei tekeningen op gemaakt waar hij dan een stempel op mocht zetten als hij op het potje of de wc was geweest. In het begin ging dat natuurlijk als een tierelier Maar gaandeweg verloor hij de interesse. Ik heb het maar gelaten en uiteindelijk toch maar weer even het plassen op het potje/wc onder de aandacht gebracht. Ik heb hem niet gedwongen (werkt toch niet) maar toch wel duidelijk gemaakt dat hij op de wc/potje moet. Een beetje leuk verhaal bij gemaakt dat iedereen het doet, opa, oma, papa, mama, neefje etc etc. Toen het lekker weer was heb ik hem gewoon geen luier meer aangetrokken en nu gaat het eigenlijk heel goed. Hij geeft zelf duidelijk aan dat hij moet plassen alleen het poepen wil hij (nog) niet op de wc/potje. Dan vraagt hij om een luiertje.
Hier was het soms wel en soms niet, heel wisselend, heb van de week het boekje Hugo Haas hoeft geen luier meer gehaald. Samen met het boekje is ze opeens de hele tijd heel enthousiast over het potje (ze wilde alleen op de wc) en nu al na enkele dagen merk ik groot verschil.
op het KDV doen ze op de groep van 2 tot 4 jaar ook een 'wc-rondje'. Ook de niet zindelijke kindjes worden dan gewoon even op de wc gezet. Vinden de meesten heel interessant! Dus thuis ook ingevoerd. Meestal 's avonds voor het bad, even op het potje. Hij heeft er een paar keer een plasje ingedaan en dan wordt ie natuurlijk helemaal de hemel ingeprezen! Op het KDV krijgt ie een stickertje. Hij heeft ook al 2x aangegeven dat ie moest plassen. 1x was ik op tijd, 1x te laat. Maar maakt niet uit natuurlijk! Alleen toen ging hij een week bij oma logeren en sindsdien moet ie niks meer van het potje weten. We blijven proberen, maar we pushen in elk geval niet. En tip om te lezen is: Zindelijkheidstraining zonder tranen.
Mijn zoontje was eraan toe voordat we begonnen. Hij kwam steeds vaker vertellen dat hij een poep of plasluier had en dit niet graag had. Uiteindelijk begonnen maar het lukte niet. Een tijd lang gewacht en weer geprobeerd met een stickerbeloningssysteem. Werkte even prima, uiteindelijk ging hij alleen naar de wc om iets te krijgen.. Toen ging hij er steeds mee uitproberen.. We hebben hem voor de keus gesteld: Of je gaat naar de wc of we ruimen je lievelingsspeelgoed op (speelgoedwasmachine). Laten kiezen wat hij echt graag wilde en dat was een magnetron. Na 2 weken zindelijk te zijn kreeg hij die, maar 1 ongelukje gehad in 5 maanden. Het was hier dus een heel karwei, maar we wisten gewoon dat hij er aan toe was anders hadden we het zo niet aangepakt.
hier heb ik het gewoon af gewacht en een maand of 5/6 geleden wilde meneer in eens geen luier om en deed hij alles op het potje/wc. nog een paar ongelukjes gehad maar verder niet. is trouwens dag en nacht
Mijn zoontje is eind Juni 3 geworden en toont ook weinig interesse. We hebben nu een kaart gemaakt waar hij een sticker op mag plakken als hij op de wc plast of poept en bij 10 stickers krijgt hij een cadeautje. Poepen heeft hij 1 keer gedaan en nu doet hij het steeds in zijn luier zelfs als ik er vlak voor vraag of hij naar de wc moet. Plassen heeft hij vaker op de wc gedaan en heeft hij ook stickers voor gekregen, maar dat was 2 dagen nu maakt het hem niks meer uit. Pushen werkt denk ik ook niet, dus we laten hem gewoon. Hij heeft nog even voor dat hij naar de basisschool gaat.
Nou, ben gistermiddag nog begonnen met een beloningsysteem met stickers. Ik had een A4-vel gepakt, en daar vakken op gemaakt, waar stickers in kunnen. Ik heb tegen mijn zoontje gezegd, dat als ie op het potje of de wc plast, hij een sticker mag uitzoeken, en op het velletje mag plakken. Als het velletje vol is, mag ie samen met mij gaan zwemmen. Hij is namelijk helemaal wild van het zwembad hier in de buurt, en daar vraagt ie echt heel vaak om. Nou, er zitten ondertussen alweer 3 stickers op het velletje. En hij kan het echt wel goed aangeven, ik denk dat ie gewoon een figuurlijke schop onder zijn kont nodig heeft.. A.s. zaterdag wil ik hem géén luier aan doen als ie uit bed komt 's ochtends, dus kijken we dan wel hoe het gaat. Hopelijk werkt het zo, maar dat moet nog blijken.
Hier ging het zo: Dochter: met 2j2mnd gewoon de luier uit gelaten nadat ik het zat was om elke keer te vechten om een schone luier aan te doen. Op donderdag gezegd dat we dat op vrijdag gingen doen. Die ochtend heel veel ongelukjes, maar ze had het na die ochtend door. Zelden een ongelukje gehad. Ik had het met 18 en 20 mnd ook eens geprobeerd, maar toen begreep ze het niet en liet alles lopen. Dochter mocht stickers plakken en kreeg mooie onderbroeken i.p.v. rompertjes. Zoon: met 1,5 jaar potje geintroduceerd en naast het aankleedkussen gezet. Met elke verschoning hem erop gezet mits hij wilde. Hij vond het leuk en deed op een gegeven moment steeds vaker een plas (20 mnd). Tijdens de vakantie (23 mnd) begon hij ineens aan te geven dat hij moest plassen en hield het dan op tot hij op het potje zat. Toen had ik het idee dat hij het kon en na de vakantieweek heb ik thuis zijn luier uit gelaten. En hij is dag en nacht zindelijk (23 mnd). Bij zoon geen beloning behalve een blije mama.
hier is ze er in theorie aan toe. Ze weet wanneer ze moet plassen, ze geeft het ook aan, hetzelfde met een poep doen. ze vindt het leuk op het potje of op de wc en doet, als ze erop gaat, ook eigenlijk altijd wel wat. maar we krijgen haar niet zindelijk. ze wil het gewoon nog niet. ze vindt de luier prettig, als we de luier afdoen, doet ze het gewoon in haar broek enzovoorts. We hebben het hier laatst 2 weken geprobeerd en na 2 weken dachten we 'laat maar'. dus psychisch is ze er niet aan toe. ik heb voor nu zoiets van 'het komt vanzelf wel'. Heb er ook even geen puf voor, want het wordt hier anders echt strijd. Al haar vriendjes op het kdv zijn inmiddels wel zindelijk en we merken dat er vaak genoeg dagen tussen zitten dat ze bijvoorbeeld 's ochtends geen luier om wil, nou prima, wil ze hem wel om, ook prima. Er komt vast een moment dat ze hem af wil houden.
Was jullie kindje er aan toe om op het potje/wc te plassen? Ja! Ze wilde zelf op een dag, maar was daarvoor al wel gewend aan wc/potje. Deed daar alleen nooit iets, tot ze het zelf wilde. Of zetten jullie hem/haar op vaste tijden erop? De eerste dagen vroeg ik wel vaak of ze moest, misschien elk uur voor de zekerheid. Daarvoor met potje wel elke dag even gedaan als ze wilde, geen vaste tijden. Ze was op deze manier gewend aan hoe het zou moeten. Hoe lang duurde het voordat hij/zij zindelijk was? Vanaf het moment dat ze zelf zei dat ze wilde plassen op de wc tot ze de hele dag droog was duurde 4 dagen. Maar ik was daarvoor denk ik al wel een jaar met vlagen bezig om haar wc-gewend te krijgen. Bijna dagelijks even op de wc zitten, er bij kijken, etc. Spelen met het potje hielp ook goed! Hier waren uiteindelijk twee zindelijke vriendjes in 1 week om te spelen de doorslag waardoor ze ook wilde. Ze had het echt afgekeken en de dag daarna vroeg mijn man of ze nog moest plassen, en of ze op de wc wilde. Dat wilde ze wel, grote plas. Die dag nog een paar keer, dagen daarna steeds een paar uur geoefend zonder luier, en de 4e dag heb ik haar luier gewoon afgelaten. Tadaa! Ging hier heel ontspannen!
Pushen is iets wat je niet moet doen. Dat werkt eerder averechts. Maar in hoeverre je moet afwachten? Sommige kinderen geven het op een gegeven moment wel uit zichzelf aan, maar mijn ervaring met mijn zoon is dat hij het dus niet aan gaf. Als het aan hem lag liep hij nog steeds in een luier rond. Lekker makkelijk hoeft hij ook nergens aan te denken. Het heeft wat moeite en heel veel geduld gekost, maar hij is (in oktober wordt hij vier) zindelijk. Ik ben begonnen met zijn interesse te wekken. Een beloning als het lukte. Eerst geprobeerd met een beloningskaart, maar dat werkte bij hem totaal niet. Hij raakte alles behalve gemotiveerd van het idee dat hij zoveel stickers moest hebben voor een kadootje. Wat bij hem wel werkte was de beloning afwisselen. Een tijdje een sticker, daarna een snoepje, klein kadootje. Elke keer als het nieuwe er af was iets anders. Ik ben gestopt met belonen toen hij er niet meer om vroeg. En nu is het meer een gewoonte. Eerst liet ik zijn luier aan en ging hij op gezette tijden naar de wc (ongeveer om de twee uur) op een gegeven moment heb ik hem gewoon geen luier meer aangetrokken. Ook heb ik hem vertelt dat hij een grote jongen was en dat ze op school geen luiers meer dragen. Het aangeven doet hij nog steeds niet (soms wel) maar hij gaat wel naar de wc als ik hem er naar toe stuur op het moment dat hij waarschijnlijk wel een plasje moet doen. Wat ik nu ook doe als het een keer mis gaat. Hem laten meehelpen de vieze kleren in de was te doen en even schone kleren pakken. Ik wordt niet boos, maar geef hem wel wat meer eigen verantwoordelijkheid. Sommige kindjes worden als vanzelf zindelijk. Soms is het een kwestie van doorzetten en even zoeken naar een manier om de interesse te wekken en je kind te motiveren. Ze moeten het zelf willen en er het nut van in zien. Qau tijd ben ik er wel even mee bezig geweest. Vorig jaar December mee begonnen en zindelijk vanaf ongeveer augustus (maar geeft het nog vaak niet zelf aan.)
Bij Julie was ik al een tijdje bezig om haar op vaste tijden en met een vast ritueeltje op het potje te zetten. Soms kwam er een toevalsplasje, vaak ook niets. Geeft niks, gewoon zo gelaten. Ook regelmatig in haar blote kontje laten lopen, maar het schoot niet echt op. Toen gingen we op vakantie (ze was 2 jaar en 9 mnd). Ik had voor de meiden allebei zo'n zwembroekje gekocht van splash about, wat alles wel "tegenhoudt", maar Juul voelde toen dus wel hoe het voelde als ze plaste. Ze vond het ineens helemaal niet meer leuk om dat te voelen siepelen . Thuis heb ik haar gewoon geen luier meer aangedaan, het potje steeds in haar omgevind neergezet, en binnen 2 dagen was ze compleet zindelijk voor plas, binnen de week ook voor poepies . Toen wist ik dus wat ze bedoelden met dat kindjes er echt aan toe moeten zijn. Gewoon geduld hebben dus, en potje of wc heel positief maken (juichen als het lukt, stickertje, samen plasje doorspoelen en uitzwaaien, en wat hier supergoed werkte: samen onderbroekjes gaan uitzoeken)
Ik vraag me af hoe je er achter komt of je kind er nou klaar voor is.. Hij houdt 's nachts zijn plas wel op maar wilt gewoon niet op het potje. Hij wilt ook niet verschoond worden als zijn luier vol zit, dus gewoon geen van beiden hij zal er dus nog niet helemaal klaar voor zijn, maar ja hoe weet ik wanneer wel.. (hij praat ook nog niet -> 2 jaar en 9 mnd)
Onze jongste is 3,5 jaar en we zijn druk bezig. In de vakantie merkte ik dat hij tijdens het zwemmen heel goed zijn plas kon ophouden en kon aangeven wanneer hij moest (geen zwemluier). Toen hebben we doorgezet, want tot die tijd had hij nooit enig benul hiervan laten merken. Hij is nu, na een maand, met plassen wel min of meer zindelijk. Poepen is een stuk moeilijker. Hij poept nog bijna dagelijks wel een keer in zijn onderbroek, heeft het vaak niet eens door, pas als iemand vraagt of hij dat is die zo stinkt gaat er een lampje branden. Belonen met stickers of cadeautjes hielp niet. Maar ook dat gaat sinds een week iets beter, hij poept nu ook elke dag wel een keer op de wc. Er zit helaas weinig regelmaat in, dus we kunnen er ook lastig zelf op inspelen. Wat wel iets helpt is, om hem een boekje voor te lezen terwijl hij op de wc zit, dan blijft hij langer zitten en lukt het poepen soms ineens wel goed. En de hemel inprijzen als het goed is gegaan, daar zie ik hem van groeien, haha. Niet te veel mopperen als het voor de zoveelste keer fout gaat, wel vragen we hem soms of hij weet waarom het mis ging. 's Nachts is hij vaak wel droog, maar niet altijd, dus 's nachts houden we de luier voorlopig nog maar even om. Je hoeft ook niet alles tegelijk te leren als peuter, tenslotte.