Slaan, slaan en slaan

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Loe, 6 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Onze dreumes, bijna peuter, dus vraag het maar even hier, slaat. Vooral ons, heel soms zichzelf. Hij slaat als je hem aankleedt of verschoont op de commode, kijkt daarbij tja, hoe zullen we het noemen, uitdagend/boos, zo'n combinatie. ;) Ook slaat hij meteen als hij iets niet mag. Toen ik vanavond zijn schoenen aandeed, wat hij niet wilde, hing mijn haar verover, trok hij heel hard aan mijn haar en bleef vasthouden!:$:x Maar dat is iets nieuws. GElukkig hangt mijn haar ook bijna nooit zo (Voor mij dan:) bedoel ik).

Maar het is dus het slaan. Ik word er echt vervelend van, mijn man ook. We schreeuwen niet als hij slaat, worden ook niet super boos, maar zeggen weer dat hij dat niet mag (dan gaat hij dus verder met slaan) en ik wijs dan naar de hoek. Hij krijgt een waarschuwing, dan nog een keer slaan is in de hoek. Daar zit hij dus nu af en toe....... heeft wel effect. Vertel hem daarna waarom hij in de hoek zat. Ik krijg een kusje en knuffel en alles koek en ei. Maar hup, sla-moment nummer zoveel is alweer in wording.......

Ondanks dat ons manneke zo vrolijk is en zo makkelijk kan lachen, is dit toch wel heel vervelend. Bah. Een tijdje geleden had hij dit ook, het was net ongeveer twee weken bijna weg en nu in alle glorie weer terug.

Is er iemand die dit herkent? Onze zoon is nu 21 maanden.

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja, heeeel herkenbaar... Wij hebben het ook een tijdje gestraft, met een straf plek en gezegd dat het niet mocht, maar kwamen er later achter dat dat gewoon niet werkte. Hier was negeren het magische woord.... Een week lang genegeerd en het stopte. Ze lokte gewoon reactie uit, aandacht dus, en ja negatieve aandacht is ook aandacht. Met negeren stopte ze al heel snel, hoe moeilijk het ook was. Nu wil ze het heel soms nog eens doen in een driftbui, maar dan zeg ik dat ze niet moet slaan maar beter bij mama kan komen om uit te huilen of te knuffelen, en dat werkt inmiddels prima.

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Negeren idd!
    Ook als je zegt niet doen, is dat weer aandacht en dat vinden ze juist leuk!
    Ik merk ook aan mijn zoon, dat als ik hem op de trap zet, hij er weer afloopt en ik hem weer pak, hij dat erg lachwekkend vind.
    Ook al duurt het een ochtend! Hij blijft lachen!
    Frustrerend voor mama haha!

Terug tikken werkt overigens ook niet, dan blijft hij het voorbeeld zien (ik zeg niet dat je dit doet natuurlijk!).

4. Loe

Loe Niet meer actief

Nee, terug tikken doen we niet hoor. Moet er niet aan denken.

Negeren beter dan in de hoek zetten, ondanks dat het in de hoek zetten wel indruk maakt?
    Dus dan bij hem weglopen als hij slaat? Want dan zit hij dus vlakbij je en blijft anders gewoon doorgaan denk ik.

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Als het wel effect heeft zou ik het gewoon nog even doorzetten. Hier had het gewoon niet (het gewenste) effect, en negeren werkte hier stukken beter. En dan idd echt negeren, alsof er gewoon niets aan de hand was. Dus ook niet weglopen oid, maar echt alsof je gek bent en niet door hebt dat er iets aan de hand is... Vaak ging ik een liedje zingen, of gewoon verder met wat ik aan het doen was (opruimen oid) en ja dan liep ze achter me aan om me te slaan maar als ik haar bleef negeren stopte het heeeel snel.

6. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Normaal gesproken heeft dit gedrag wel even dagen nodig hoor!
    Niet alle dingen zijn met 2 - 3 dagen klaar natuurlijk!

Idd doorgaan, en het liefst in de hoek zetten zodat hij jou niet kan zien zeg maar!

7. Loe

Loe Niet meer actief

Even voor ogen krijgen: L. slaat vaak als ik op de bank bijv zit en hij bij mij op schoot wil en naar de telefoon wijst omdat hij die wil hebben. Dan zeg ik: nee die is van mama, maar jij mag wel jouw eigen telefoon. Alleen het woord al 'nee mag niet' , daarmee begint hij dus met slaan. Maar dan loop ik niet rond of ben ik aan het opruimen, maar zit hij dus vaak juist dicht bij me. En zal hij dus door blijven slaan. Hoe kan ik dat dan feitelijk negeren?

We zitten het dus te overwegen, maar vraag me dus af hoe dat moet als hij bij je zit/dicht bij je is. (als je dus ook bedoeld, niet weglopen: maar wat dan?)

En wat doe je als je op visite bent en hij gedraagt zich zo? Hoe deden jullie dat?

8. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Slaan is hier gelijk straf , thuis betekent het in de gang met uitleg waarom , ong een minuut of 2 en dan ga ik haar weer halen en als ik ergens anders ben is er ook een hoekje of wat dan ook , maar daar geldt dezelfde straf voor slaan ..

9. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ja ergens anders hanteer ik het idd ook!

Als hij jou slaat en hij zit bij je, hem in de hoek of op de trap zetten en zelf omdraaien of om het hoekje gaan staan.

Mijn zoon scheld momenteel heel erg met de vreselijke ziekte en ook met loser.
    Dat heeft hij van zijn zussen gehoord.
    Ik zet hem dan ook meteen op de trap!
    Ik wil dat echt niet hebben, verschrikkelijk!
    Ben er nu al zo'n 3 tot 4 weken mee bezig pff vermoeiend!

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Het is wel wat anders dan, bij ons was het echt in een driftbui alsof ze het zelf niet in de hand had zeg maar. Denk dat jou zoontje bewuster slaat? Ik zou het straffen dan gewoon even doorzetten.

Een tip trouwens die hier erg goed helpt is het positief benaderen, dus ipv zeggen van nee die mag je niet hebben, gewoon gelijk zeggen deze telefoon is van jou en deze van mama. (bijvoorbeeld)
    Heeft er hier voor gezorgd dat er heel veel minder driftbuien en ruzie is... Dus als ze bijvoorbeeld een beker weg wil gooien, zeg ik ipv nee niet gooien, enkel 'zet de beker maar rustig op tafel'... werkt hier heel erg goed. :)

11. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    duidelijkheid is idd erg belangrijk , kan een heleboel boosheid voorkomen .......Maar als mevrouw hier slaat is het echt als ze haar zin niet krijgt en handjes moet ze toch echt thuishouden ..

12. Loe

Loe Niet meer actief

ja zo doe ik het ook. NIet mama's telefoon,maar je mag wel de jouwe. Maar soms is er even geen alternatief, dat moet ook kunnen. Ja, hij kijkt bij het slaan erg 'arrogant/uitdagend', zo noemen wij het. Kan natuurlijk nog helemaal niet bewust, maar dan heb je een beetje een idee hoe hij kijkt.

Ja, ik weet niet hoe bewust het kan op deze leeftijd, maar wel die richting op denk ik. We gaan toch maar door met de hoek denk ik.

13. Loe

Loe Niet meer actief

Hij doet het echt bewust voor zover dat kan, als hij dus iets niet mag of dat hij iets moet (schoenen aan/luier verschonen) wat hij niet wil. Echt dus vaker per dag, echte driftbuien heeft hij niet. Maar dit dus wel en het is echt vervelend.

14. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    ze kunnen en snappen en hebben veel meer door dan dat jij denkt ..Marit hier doet het echt wel bewust !

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Heeft hij misschien kindjes in zijn omgeving die slaan? Het gedrag moet ergens vandaan komen lijkt me?
    Maar zou ook zeker doorgaan zoals je al doet, zeker als je zelf zegt dat het wel indruk maakt! Hopelijk ben je er gauw vanaf.

16. Loe

Loe Niet meer actief

nee, hij heeft hier geen kindjes in de buurt van zijn leeftijd en op het kdv heb ik er ook niemand over gehoord. Zijn neef van 4 doet het ook niet. Ik snap ook niet hoe het zo begonnen is. Bij ons slaat niemand in de familie, laten we wel even duidelijk zijn hihi.

17. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Hier een oudere broer en zus die dit nooit gedaan hebben , maar goed daar moet zij natuurlijk wel tegenop boksen .......want bij hun kan ze het ook doen of het daarmee te maken heeft bij ons weet ik ook niet ....maar goed hopelijk is het maar een fase ,

18. Loe

Loe Niet meer actief

hij doet het trouwens tot nu toe alleen bij ons beiden en ik geloof 1x bij mijn vader, die kent hij ook goed. Het lijkt alleen voor te komen bij mensen met wie hij echt goed is gehecht. Logisch ook wel, maar ja daarmee is het probleem niet opgelost. Het duurt nu toch zeker al twee maanden.

19. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Hier is het nu een maandje aan de gang denk ik .......wordt al wel minder ,maar nog niet weg , jammer genoeg...

Misschien is het ook wel een deek frsutratie omdat ze zichzelf nog niet helemaal duidelijk kan maken doodat ze nog niet goed kan praten , maar ja dan mag slaan nog niet ..

20. Loe

Loe Niet meer actief

In de eetstoel doet hij het trouwens ook heel af en toe: als hem iets ineens niet zint, of hij wil niet meer of wil van tafel (blijkbaar) gooit hij ineens iets uit zijn bordje op de grond! Als ik dan zeg: nee L. dat mag niet, als je niet meer hoeft, geef je het bordje maar aan mama. Maar als hij het woord 'mag niet' geloof ik al heeft gehoord, kan ik nog net voorkomen dat hij alles van zijn tafel veegt richting grond, ook met zo'n blik. Pffff......... en dan slaan, als frustrerende reactie omdat hij niet meer kan gooien. Wat is dat toch.........

MArjon, kijkt jouw dochter dan ook zo uitdagend als ze slaat?

Deel Deze Pagina