hoi hoi, mijn zoon heeft nachtelijke angsten. Als hij wakker wordt de 1e 4 uur van zijn slaapt huilt hij hard, zit in zijn bed, maar slaapt nog want hij weet er achteraf niets meer van. We mogen hem ook niet troosten, we mogen er wel bij blijven om hem te kalmeren. Als hij dit heeft weet ik dat hij er niets aan kan doen en ben ik ook geduldig. maar ditzelfde zoontje wordt ook weleens de 2e helft van de nacht wakker; huilt dan ook en roept om ons en helaas is een kus geven niet voldoende; hij wil een kus, een nieuw doekje, een pilletje (homeopatisch) en wil bij ons in bed. Hij pakt ons in en rekt ontzettend. ik moet echt geduldig blijven want als hij merkt dat ik boos ben duurt het nog langer voordat hij gaat slapen. wie heeft er een tip om beide gevallen te verminderen? hij slaapt sinds 4 maanden ofzo niet meer 's middags omdat we hem met geen mogelijkheid om 19:00/19:30 u naar bed konden brengen, hij was niet moe genoeg. Nu gaat dat naar bed brengen prima, hij is namelijk goed moe einde van de dag. hij is altijd een lastige slaper geweest; als baby vele hazeslaapjes en sliep nooit langer dan 1,5 uur...pas toen hij 2 jr was maakte hij een ruk van 2 uur of langer tussen de middag. S'nachts ging toen wel beter hoor...maar op het kinderdagverblijf en thuis ook werd hij vaak ook ontroostbaar huilend wakker na zijn middagdutje, zielig gewoon hoe naar hij wakker werd. wie herkent dit? wie heeft er een tip?
Ik ben alleenstaand dus mijn dochter kruipt in dat geval gewoon naast mij in bed, dat is het beste medicijn hier Heb je een klein lampje aan? Zijn er nu andere geluiden bv kachel, wind etc? Heeft hij iets engs gezien op tv? Misschien kunnen jullie samen een dromenvanger maken? Misschien helpt een ontspannen badje voor het slapengaan?
Het eerste keer wakker worden klinkt als nachtangst. Heeft mijn zoontje ook vaker. Daar kan je weinig aan doen, gaat vanzelf weer over. Als hij dit steeds op hetzelfde tijdstip ongeveer heeft, dan kan je hem 15 min van te voren even kort wakker maken. Google maar eens op nachtangst. Voor het 2e helft van de nacht geen tips. Hier ook een kind wat vaker ' s nacbts wakker wordt, angstig is en onze geborgenheid nodig heeft. Wij bieden dat dan.
Hoi, Hier ook een kleine meid met nachtangst (in de avond) en nachtmerries ( rond een uur of 4'snachts). Nachtangst doe je niks tegen, met rust laten maar wel in de buurt blijven. Bij ons werkt t dat we na een nachtmerrie altijd hetzelfde doen. We pakken haar op en nemen haar mee naar beneden ( even uit de 'enge' omgeving). Kroelen tot de huilbui over is (meestal een paar minuutjes). Dan een slokje drinken en weer terug naar bed. Wij nemen haar bewust niet bij ons in bed want dat vindt ze veels te gezellig en dan krijg ik haar niet meer terug. O, ja , en sinds ze een nachtlampje heeft is het een stuk minder geworden. Succes ermee!
Van je eerste geloof ik wel dat t nachtangst is, kan ie niks aan doen, mijn zoontje heeft dit ook nog teeds! 2e gevalletje is denk ik uitproberen!
Mijn dochter heeft ook veel moeite met inslapen, is bang voor het donker, voor spinnen in dr bed en heeft regelmatig nachtmerries. Daarnaast is ze af en toe ook aan het slaapwandelen. Volgens de leidster van de peuterspeelzaal hoort dit erg bij de leeftijd en heeft het met groei te maken. Ik zou vooral erg consequent blijven. succes!
onze oudste heeft er momenteel ook weer last van, , was denk ik jaar geleden ook zo wat tie nu heeft, ook zo paniekerig wakker worden, en nu ook dat tie niet naar bed wilt. Las op internet dat een kind vanaf 2 jaar het onderscheid niet kunnen maken tussen nachtmerries/dromen en de werkelijkheid. Dat verdwijnt vanzelf weer. Hier gaan we dan even naar beneden, even bij je liggen , en wat melk, en gaat ie meestal wel weer slapen.
Hier heb ik op een gegeven moment met hem "afgesproken" dat het licht op de gang aanblijft, dat hij een lampje mag en dat we altijd komen als hij roept. En die drie dingen benoemen we dan nog even elke avond ter bevestiging. Hij gaat nu in ieder geval relaxter slapen (hij is nooit een goede slaper geweest) en het gespook is minder geworden. Aan de andere kant.. Wordt ie bijna 3 dus misschien is hij er gewoon overheen.