Ik ook niet, alle kleuters die instapten waren gewoon zindelijk. Vooral die eerste weken gebeurt er wel eens een ongelukje, maar over het algemeen gaat dat gewoon goed.
Mijn dochter is nu 3 en haar interesse in het potje is matig. De wc daarin tegen is heel interessant. Ze komt vragen of ze naar de wc mag of op het potje mag. We zetten haar er dan op zonder luier, laten haar op haar hand blazen (dan zet je druk op je blaas) en dan zegt ze wanneer ze klaar is. Echter als zij klaar is, is er nog niet geplast of iets dergelijks.
Hier was het praten praten praten praten. Gewoon echt iedere keer als we dr luier gingen doen of zelf naar de wc gingen zeggen "jij kan ook best plasjes op het potje/de wc doen". Op moederdag heeft ze voor het eerst een echt plasje op het potje gedaan. Daarna 2mnd niet meer want we waren er ook niet echt mee bezig. We zaten midden in de verhuizing en mevrouw besluit dr luier af te willen.. 0 ongelukjes overdag, 3 ongelukjes s nachts eens toen ze ziek was..
Die strijd kan ook gaan om het niet meer aan willen van een luier en het seluf willen gaan doen. Ik denk dat de aanpak wellicht dan verschilt per fase. Jong dan meer gericht op het belonen, juigen en pleasen. En wat ouder meer gericht op autonomie. Mijn kindje loopt aan tegen de concentratie. Naar het potje sturen helpt niet want er komen zo 3 grote plasjes achter elkaar. Waarbij ik mij afvraag hoe er ruimte voor is geweest. Bij drukke bezigheden en met billenbedekking loopt alles er zo doorheen. Bij verveling tijdens dutje of in de vroege ochtend is de luier droog en uit, en het potje vol. Ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet. Ik heb het idee alles al in de strijd te hebben gegooid.
Ik heb hier nog een vraag over hoe je het nu aanpakt dat zindelijk 'maken'. Ons dochtertje heeft 1 keer op het potje geplast maar volgens mij was dat meer toeval. Daarna heeft ze het niet meer gedaan. Ik ga met haar na het eten naar het potje maar dan hoeft ze eigenlijk nooit te plassen. Moet ik het vaker doen, elke 10 minuten? Ik gebruik nu luierbroekjes ipv luiers om meer het idee van een onderbroekje te geven. Of kun je gewoon beter helemaal afstappen van luiers/luierbroekjes? Wie heeft wat tips voor me?