Ik zou als ik jou was hulp gaan zoeken via de ha of het cb.. Dat ze niet durft is heel wat anders dan het 'vergeetgedrag' van mijn zoon. In dit extreme geval, zou ik persoonlijk erg blij zijn met hulp van een deskundig persoon, aangezien je eigenlijk alle trucs al uit de kast hebt getrokken. En aangezien je dochter ze binnenkort getest wordt op licht autisme, neem ik aan dat ze al een wat moeilijker gedrag heeft dan een gemiddeld kind. Soms kùn je het niet meer alleen en is het fijn om hulp te vragen aan een instantie, die komen dit vast vaker tegen en kunnen je mss een stuk verder helpen....
TS, mijn zoontje droeg tot vorige week dondag een luier. Opeens moest die af en werd het plassen en poepen op de wc. Op de opvang werd hier al mee geoefend, een paar keer. Mijn zoon is trouwens 3. Het komt dus ECHT vanzelf (en van de ene op de andere dag, ik riep aan het begin van de week nog: wanneer houdt het toch es op met die poepluiers!)
Wat ik dan weer jammer vind is dat door dit soort opmerkingen van cb's er een vlug bezoekje aan de huisarts achterwege gelaten wordt. Op mijn opleiding (pedagogiek) is nog niet zindelijk zijn op deze leeftijd een dringende indicator om verder te kijken. En jammer dat er zo'n taboe op rust! Want juist door erover te praten kun je misschien kijken waar de kink in de kabel zit. Het komt echt niet zo vaak voor, dan zou de ervaring van leerkrachten dit moeten kunnen onderbouwen. Ik heb in drie kleuterklassen stage gelopen en alleen de leerlingen van vier hadden nog wel eens een ongelukje (en een enkele niet-zindelijke leerling van vier.) Op vijfjarige leeftijd misschien een ongelukje per jaar. Jammer dat het cb niet het één en ander wil uitsluiten!
Wat ik in eerdere postst al heb onderbouwd vind ik juist angst bij latere zindelijkheid normaal, en het vergeetgedrag van jouw zoontje juist meer indicatie om verder te kijken. Op vier jarige leeftijd heeft een kind al zoveel mogelijkheid om er een big issue van te maken in zijn hoofd. Vergeetgedrag wat zo vaak voorkomt is voor mij een reden om te onderzoeken of hij voldoende plasprikkel heeft bijvoorbeeld, of wat dan ook. Ik denk dat de persoon van het vier jarige kind wat nog niet zindelijk is het zou kunnen oplossen door niet uit het veld te raken als het na twee uur niet lukt.
Ik heb al vaker gewoon geen luier meer om gedaan.. maar helaas plast ze dan gewoon in haar broek, omdat ze gewoon echt niet op het potje of de wc durft. Ze raakt dan helemaal in paniek van angst. Ik wacht het even af, mischien als ze een paar keer heeft proefgedraaid op school dat ze ziet dat niemand meer een luier draagt met gym. En als dat ook niet werkt ga ik zeker even langs de huisarts. Want om eerlijk te zeggen ben ik er volledig klaar mee met die luiers bij haar.. bij een kleintje vind ik het niks erg maar bij haar ga ik bijna over mn nek af en toe..
Nikita, ik ben mede door jou uitleg eens uitgebreid gaan googlen...Daar kwam ik al snel de term "enuresis diurna" tegen. In de omschrijving herken ik inderdaad echt ons zoontje. Het broekplassen is inderdaad ook weer erger geworden sinds hij naar groep 3 is gegaan...Het is echt alleen overdag, 's nachts is hij wel zindelijk. We laten hem nog wel plassen als wij naar bed gaan, hij gaat 's ochtends meteen zelf als hij wakker wordt. Dit vind ik toch wel een goed teken.... Ik zal het er vanavond eens met mijn man overhebben om toch de stap richting huisarts te gaan maken. Het heeft geen zin om me eigen hier star in te houden en hopen dat het vanzelf goedkomt, daar heb ik uiteindelijk natuurlijk alleen maar mijn zoon mee (en ook mijzelf natuurlijk, het blijft een beladen onderwerp hier in huis) Dat ik in eerste instantie het cb heb gevolgd, is dat zij mij al eerder met wat moeilijke situaties goed geholpen hebben. In tegenstelling tot wat je hier op het forum vaak leest, kan ik erg goed overweg met het cb hier in mijn regio. Maar in deze is de wv misschien toch wat te gemakkelijk en is het toch wel erg belangrijk om in ieder geval te laten onderzoeken of er medisch echt niets aan de hand is met onze zoon. Bedankt voor je heldere en nuttige uitleg
Goed van je dat je verder gaat kijken! Zeker omdat je aangeeft dat het een beladen onderwerp wordt thuis, een bezoek aan de huisarts kan alleen al daarom helpen (om de lading ervan af te halen). Wat ook wel bijzonder is, is dat hij 's nachts wel zindelijk is. Dat bevestigd mogelijk de enuresis diurna.
Ik herken Milan eigenlijk ook wel in de beschrijving die bij enuresis diurna staat. Goed dat ik toch even ben gaan googlen. Woensdagochtend hebben we een afspraak bij de dokter, hij mag gelijk een potje urine inleveren. Ben benieuwd of er wat uitkomt en wat de dokter van dit hele verhaal vindt. Wordt vervolgt...
Hallo allemaal Mijn zoontje is 2 jaar en 5 maanden en nog niet zindelijk. Afgelopen zomer heb ik hem kennis laten maken met het potje, er leuke stickers op geplakt en hem ook in zijn blote billen laen rondlopen. Helaas wilde hij niet op het potje en gaf aan dat hij het eng vond. Later kochten we een verkleiner voor op het toilet met een krukje. Helaas vindt hij deze ook 'eng'. Inmiddels weet hij de woorden eng en bang voor veel te gebruiken dat hij niet leuk vindt of niet wil, dus nu weet ik niet meer of hij het nu serieus meent dat hij het eng vindt of dat het puur is omdat hij het niet wil. In elk geval, ik lees hier dat de meesten hun kindje zelf het tempo laten beslissen en van een enkeling dat zij juist wel hun kindje hebben gestimuleerd om op het potje/wc te gaan. Zelf dacht ik ook altijd dat ik mijn zoon zelf zou laten beslissen, maar inmiddels neig ik toch ook een beetje naar het 'andere kamp' en wil ik mijn zoon juist helpen om zindelijk te worden. Waarom? Omdat ik het idee heb dat hij hier lichamelijk al aan toe is en geestelijk de stap misschien nog niet WIL zetten, maar het wel KAN, zonder hem op een nare manier te dwingen. Dat zou ik niet willen én kunnen. In elk geval, hij is 'bang' voor het potje en 'bang' om op het grote toilet met verkleiner te gaan zitten. Hoe help ik hem over deze angst heen, indien dit echt angst is? Gewoon afwachten tot hij zel eens aangeeft erop te willen of kan ik het gaan proberen met het beloningssysteem? Een ander praktisch probleempje. Zoon draagt maat 6 van Pampers, maar de laatste weken lijkt hij al zijn plas en peop te bewaren kort voor hij wakker wordt. Met als gevolg dat de poep uit de luier komt (doordat hij erop is gaan zitten met het lezen op bed) of de luier tot aan zijn knietjes hangt, zo vol is deze na de nacht/ vroege morgen. Is er nog een maat groter of heeft iemand een tip? Mijn zoon is ruim 16 kilo.
Mijn zoontje plast en poept sinds 2 maanden op het potje, maar alleen als ik hem erop zet Ik ben ervan overtuigd dat hij er lichamelijk gezien wel controle over heeft, maar gewoon geen zin heeft om het aan te geven. Die luier is wel lekker makkelijk Misschien binnenkort maar eens de luier aflaten???
Joey gaat sinds afgelopen vrijdag zelf naar de WC, poepen en plassen. Alleen heeft hij het soms wat moeite met poepen. Potje heeft hij overgeslagen, dat boeide hem niet. Luier moest af en alleen voor de nacht nog een luierbroekje.
pff me zoontje word 4 in december en mag vanaf volgende week proef mee draaien op de basisschool maar ik krijg hem maar niet zindelijk. heb al zoveeeel pogingen gedaan zoveel dingen geprobeerd maar meneer verdomd het om op de wc of potje te gaan, en heeft ie geen luier om dan plast ie gewoon in zijn broek of zelfs poepen blegghhh ik weet ook niet meer hoe ik hem nog zindelijk kan krijgen. Tips zijn enorm welkom!!!
Maar jouw kindje is net 2? Misschien gewoon even rustiger aan doen Met net 2 zindelijk is echt een uitzondering hoor!
Is 2 niet ontzettend vroeg eigenlijk? Lees soms dat ouders vinden dat 2 een mooie leeftijd is en gaan stimuleren mt vanalles en nog wat. Maar als je kind er niet aan toe is, lijkt het me erg frustrerend voor het kind. Wij hebben er niets aan hoeven doen gelukkig! Gup,is jou knappe meisje s'nachts ook al zindelijk?
Oh maar ik push hem ook niet hoor, maar ik ben wel van mening dat je het moet stimuleren. Hij plast en poept op de wc of pot en dat is prima. Maar ik vind het niet verkeerd om hem ook eens zonder luier te laten lopen zodat hij het voelt als het mis gaat.... @ Truus: jouw zoon was toch ook 2,5?
Ja, dat is zo gek. Ik was met 1,5 zindelijk. Veel van mijn leeftijdsgenoten ook. En toch is tegenwoordig 2 jaar veel te vroeg. Ik heb onder baby/dreumes ook een topic geopend, omdat wij zijn begonnen met ons zoontje weer op het potje te zetten voor een plasje. Ik ben de laatste weken veel gaan rondvragen in mijn omgeving en het volgende valt mij op. Veel kinderen die pas vanaf drie op het potje zijn gezet zijn er bang voor en blijven in een luier rondlopen. Kinderen die vanaf twee jaar veel op het potje zijn gezet, met veel aanmoedigen en ook licht pushen, die waren binnen een paar maanden zindelijk. Ook 's nachts. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, kindjes die er zelf mee komen en die in een paar dagen/weken zindelijk zijn. Dat vind ik heel knap van ze En fijn voor de ouders Maar bovenstaande heeft me toch aan het denken gezet. Decennia geleden waren kinderen met 1,5/2 zindelijk, in andere landen ook nog steeds. Waarom dan hier niet? Waarom is er onder de meeste ouders het idee dat kinderen er pas vanaf 3 jaar aan toe zijn? Hoe kan het dan dat al die andere kinderen het wel eerder kunnen? Voor ik iedereen over me heen krijg dit is gewoon wat ik mij afvraag. Als jullie het anders willen doen, doe dat, ik zeg tegen niemand dat-ie het eerder moet doen. Wij doen het wel en ik ben erg benieuwd hoe het hier zal gaan Succes allemaal!!
Ik was ook met 2 zindelijk! Ik geef mijn dochter ook de kans om op potje te gaan, zonder puchen, want wil ze niet dan wil ze niet.. Al een dikke week niet op potje geweest en zo in een week 3 avonden achter elkaar.. Potje blijf ik dan ook aanbieden! Ik zie wel wat er van komt..