Mijn zoon word mei 2011 4 jaar en gaat wel naar de w.c maar alleen als we hem er op zetten. Luier vol boeit hem niet... komt vanzelf..
Ohhhhh mag ik me bij jullie aansluiten.....? Hier een meisje van 3 die het vertikt om zindelijk te worden, het lijkt wel een stukje luiheid ofzo...? Echt geen idee. Als ik het potje midden in de huiskamer zet gaat het supergoed (ok, mevrouw kleedt zich HELEMAAL uit om te plassen en te poepen, maar dat terzijde) en heel soms rent ze naar het toilet om daar te plassen of te poepen, maar sinds 2 maanden is het ineens helemaal over. Uiteindelijk begonnen met de luier uitlaten, nadat AL haar kleding in de wasmand was verdwenen ben ik maar begonnen met een onderbroekje onder de luier te doen; interesseerde haar niks... Op het kdv aangegeven; ze gaat mee als haar vriend(innet)jes plassen / poepen, maar zij taalt er gewoon niet naar....... Belonen hebben we ook al gedaan, een tijd lang met stickers als ze geplast en gepoept had maar uiteindelijk haalde dit niks uit, na een paar weken omgedraaid; een sticker bij droogblijven... maar nee hoor..... Ondertussen moeten wij steeds vaker aanhoren; 'Is ze nou nóg niet zindelijk?' en alles wat daarop lijkt en wij zitten nu ongeveer met ons handen in het haar, ik ben zeker al ruim een halfjaar bezig . iemand dé tip?
Ik denk nu even laten. Vaak zie je als de gezinssituatie verandert/gaat veranderen (bijv in jouw geval een kindje erbij) dat kindjes ineens vaardigheden verliezen die ze eerst wel hadden. Ze kan het wel, dat heeft ze 2 maanden geleden nog laten zien. Ik zou het blijven aanbieden, zoals je al doet, maar niet te veel op focussen. En vooral andere mensen lekker laten kletsen. Maar dat is moeilijk, I know. Mijn zoontje heeft het, sinds een buikgriepje (15 poepbroeken per dag en zn billen stuk) weer even opgegeven.
Ja, dat dacht ik ook; laat maar even (maar wel fijn dat een ander dat ook denkt hoor), in januari gaan we een weekje op vakantie, misschien dat we het dan weer oppakken...
Zindelijkheid is: gecontroleerd plassen en poepen op een plaats die daar speciaal voor bedoeld is. 'Gecontroleerd' wil zeggen dat het kind er echt controle over heeft. Hij moet dus z'n plas en z'n poep kunnen ophouden, en zelfstandig kunnen reageren op aandrang, door zelf naar een speciale plek te gaan om te plassen of te poepen. In principe kan een kind al vóór zijn 2e jaar zijn behoefte doen op een vaste plek, maar dan moeten zijn ouders hem daar wel neerzetten. Dat wordt dus geen zindelijkheid genoemd, omdat het kind dan niet zelfstandig reageert op de aandrang. Deskundigen noemen dit 'opvanggedrag'. Wanneer wordt een kind zindelijk? In Westerse landen worden de meeste kinderen tussen de 24 en 36 maanden overdag zindelijk. Vervolgens duurt het nog 6 tot 12 maanden extra voordat een kind ook 's nachts zindelijk is. Meisjes worden over het algemeen iets eerder zindelijk dan jongens. Dat de meeste kinderen met 3 jaar zindelijk zijn, betekent dat er ook kinderen zijn die pas later zindelijk worden. Dat zijn er zelfs behoorlijk veel. Maar liefst 25 à 30% is pas na het 4e jaar helemaal zindelijk. Je mag van een kind verwachten dat het (overdag) zindelijk is met 5 jaar, omdat pas dan alle organen die een rol spelen bij de zindelijkheid volledig zijn uitgerijpt. En bedplassen is pas een erkend probleem als het kind ouder is dan 6 jaar. Overigens plast één op de zes 5-jarigen 's nachts nog wel eens in bed. Bij 6-jarigen is dit één op de tien. Steeds later zindelijk Uit onderzoek blijkt dat kinderen de laatste tijd steeds later zindelijk worden. In vergelijking met 30 jaar geleden scheelt het al zo'n 7 maanden. Waren kinderen rond 1970 gemiddeld met 23,7 maanden zindelijk (25,9 maanden voor de jongens, en 21,5 maanden voor de meisjes), inmiddels is dat verschoven naar 31,2 maanden (32,6 maanden voor de jongens, en 29,7 maanden voor de meisjes). De verklaring voor dit verschijnsel is steeds hetzelfde, namelijk dat de luiers van tegenwoordig zo comfortabel zijn. Door de absorberende stoffen in moderne wegwerp-luiers voelt een kind niet meer goed dat het geplast of gepoept heeft, waardoor het kind minder gemotiveerd zou zijn om zindelijk te worden. Als je geen last hebt van de rotzooi, waarom zou je er dan iets aan doen, is het idee. Deze verklaring lijkt aannemelijk, maar het is beslist niet de enige reden waarom kinderen tegenwoordig later zindelijk worden dan vroeger: ouders beginnen sowieso later dan vroeger met de zindelijkheidstraining; de opvoedstijl van ouders is veranderd. Ouders oefenen tegenwoordig minder dwang uit dan vroeger; de gezinssamenstelling is veranderd. Denk aan de opkomst van een-oudergezinnen en het verminderde aantal broertjes en zusjes (die vroeger een deel van de training op zich namen); steeds meer ouders maken gebruik van professionele kinderopvang (waar minder persoonlijke aandacht kan zijn voor zindelijkheidstraining). Wanneer is een kind er klaar voor? Over het algemeen wordt aangenomen dat een kind onder de 18 maanden nog niet zindelijk kan worden, omdat de zenuwbanen van de blaas en de darmen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om signalen door te kunnen geven aan de hersenen. Hiervoor bestaat géén wetenschappelijk bewijs. Toch worden de meeste adviezen voor het zindelijk maken van kinderen wel afgeleid van deze opvatting. Signalen dat een kind eraan toe is Er zijn verschillende signalen waaraan een ouder kan merken dat een kind eraan toe is om zindelijk te worden. Zo worden in het zeer informatieve boekje 'Uit de luiers' van het NIZW (2003) de volgende signalen genoemd: het kind heeft steeds vaker een droge luier; het is zichtbaar dat het kind merkt dat hij plast of poept; het kind toont interesse voor wat er uit het eigen lichaam komt; het kind begint zelf aan de luier te trekken om hem af te doen. Als een ouder deze tekenen opmerkt, kan langzaamaan begonnen worden met de zindelijkheidstraining. ff gegoogled.