zindelijk maken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cindypascal, 5 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Saraah:

Denk aan je bloeddruk joh... I
    k zal even proberen uit te leggen waarom ik mijn reactie gaf.

Als iemand op een forum serieus een vraag stelt vind ik het niet netjes dat er zo op gereageerd wordt. ik vind dat iemand dan voor schut gezet wordt terwijl ze verwacht dat ze hier antwoorden op haar vraag kan krijgen.

Dan kun je je vreselijk boos gaan maken over mijn quote. Ik kom hier om gezellig met mede moeders, zwangeren, dames met kinderwens te kletsten en als er over serieuze vragen sarcastische opmerkingen gemaakt worden, vind ik dat niet netjes en zeg ik daar wat van. En ondanks dat mijn reactie totaal niet waardevol naar jou was maak je je toch erg druk.

2. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    ik ga wel weer even on topic ;)
    Valentino is nu 17maanden, en heb nu pas het potje naar beneden gehaald, maar hoe doen jullie dat laat je m dan in zijn blote billetjes rond sjouwen (zie mezelf nl al de hele kamer dweilen ;) ) of doe je dit lekker buiten...

3. judithteresa

judithteresa Bekend lid

2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    ja vraag me eigenlijk ook af, hoe doen jullie dat? zet je hem gewoon een tijdje op de pot of iets? ik dacht omdat ze af en toe op de rumbo stoeltje zit, dan zet ik haar op de pot?
    nou ja kwaad kan het niet toch?

mijn schoonzusje is haar kindje van 1.5 nu aan het zindelijk maken ook, maar meer omdat hij zijn luier naar beneden trekt als hij moet poepen of plassen, dus wel zo handig dat hij het dan op de pot doet in plaats van op de grond... om te poepen wil hij dan een boekje, hij kan nog helemaal niet lezen, maar hij bladert dan en gaat rustig poepen:) echt een hilarisch gezicht!

4. Salomina

Salomina Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.225
    0
    0
    Zo deed mijn moeder ook met ons. Gewoon lekker op de pot, met een boek of 'wc knuffels' (je mag alleen met deze knuffels spelen als je op de pot zit). Heeft ze ook met mijn nichtjes gedaan (kindjes van mijn broer op wie ze paste) Gewoon lekker laten zitten 10 minuten na het eten totdat de kind klaar was.

5. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Wat moet dat een smeerboel worden zeg, als hij steeds alles op de grond doet.
    Zo'n boekje is idd wel een goede afleiding.

6. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik heb hier pas een uitzending over gezien op t.v. kinderen die net geboren waren werden al boven bakjes emmers potjes enz gehouden. Mij leek het niets maar das persoonlijk, op een gegeven moment ben je dan meer bezig met de "boodschap" van je kind als met je kind zelf quality time door te brengen.

Ik zou straks pas willen beginnen met zindelijkheidstraning als de kleine zou kunnen aangeven waneer hij/zij moet. Ik zie dat nu met mijn nichtje en dat kan ze al heel aardig, soms gaat het mis maar ach plasten wij vroeger nooit in ons bedje nadat de luiers al lang en breed het huis uit waren verbannen.

Maar ieder zijn eigen ding hoor.

7. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    @Sientje: ik let gewoon op wanneer mijn dochtertje van VIER MAANDEN (intussen) moet poepen of plassen. Als je goed oplet, kun je dat zien. Mijn dochtertje gaat bijvoorbeeld erg met haar hoofd schudden. Ook zit er een systeem in, ze plast altijd na het wakker worden en vaak ook een kwartiertje na de voeding. Op die vaste momenten mag ze even op het potje. Soms doet ze ook niks, en dan haal ik haar er weer af. Het is namelijk zo dat de sluitspieren nog niet ontwikkeld zijn tot ze ongeveer anderhalf zijn. Je kunt dus niet verwachten dat ze er volledige controle over hebben en daarom is het ook niet zo dat ik mijn dochtertje ZINDELIJK aan het maken ben. Ik doe aan potjestraining, dwz dat ik haar alvast op het potje laat wennen en ook langzaamaan laat wennen aan het controle krijgen over haar sluitspieren. Want bij sommige kindjes zijn die al sneller ontwikkeld dan bij anderen. Het gaat gewoon heel spelenderwijs op deze manier, en ze is hartstikke vrolijk en lacht als ze wel op het potje geplast heeft. (maar dat kan ook zijn omdat haar mama dan lekker hysterisch reageert van blijdschap :)) Anyway: ik voel me er goed bij en heb er de tijd voor om op de signalen te letten. Het scheelt luiers en wanneer mijn dochter nou uiteindelijk zindelijk is, nou dat zie ik wel hoor, daar maak ik geen toestand van. Misschien wel eerder dan de meeste kinderen, maar misschien ook wel helemaal niet. En dat is dan prima...

8. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik vind vooral dit belangrijk: Jij voelt je er goed bij en je kind vind jou reactie leuk, dat is dan al genoeg niet waar!
    Als de kleine en jij er gelukkig mee zijn, wat doet de mening/visie van een ander er dan toe?

9. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    mijn dochter vond het niks op op het potje te zitten. Dus ik heb gewoon gewacht totdat mijn dochtertje 2,5 jaar, want toen hebben we een wc trapje/verkleiner gekocht. En toen mocht ze erop klimmen op de grote wc en dat vond ze leuk. Daarna een leuk schriftje samen gekocht en wat stickers. En toen afgesproken dat elke keer als ze een plasje of poepje deed ze een sticker in haar schrift mocht plakken en daar schreven we dan wat bij. Verder zonder luier aan in huis laten lopen met een onderbroekje aan en toen het eerste ongelukje gebeurde vond ze dat zo vies en wist ze meteen hoe het "ik moet naar de wc gevoel"voelde en sindsdien gaf ze het elke keer aan en was het feest als er weer een stickertje verdiend was.

Ik denk dat het bij elk kind anders is, op welke leeftijd, maar persoonlijk denk ik idd dat het op hele jonge leeftijd gewoon toevalstreffers zijn en je kindje niet precies doorheeft wat er gaande is. En tuurlijk zal je kindje stralen als mama ook straalt, maar zindelijk is het kindje met een paar maanden dan echt nog niet denk ik. Maar goed, ik ben geen deskundige, dus het is slechts een mening

10. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    @suusje: dat zeg ik ook de hele tijd, je maakt je kindje niet zindelijk op zo'n jonge leeftijd, je kunt alleen trainen dat ze hun behoefte zo nu en dan op het potje doen.... Zie ook het boek: je baby op het potje van Boucke

11. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik heb bij mijn dochtertje een keer het potje gebruikt, en daarna nooit weer.
    Ze vond het zelf niet leuk, waarom op een potje, papa en mama doen dat toch ook niet, dus ik ook niet.
    We hebben een wcbril verkleiner, met een trapje ervoor, en dat was veel interressanter.
    Plus dat ik bij mezelf dacht, waarom onderga ik de ellende van bepaalde angsten van mijn dochter twee keer?
    Veel kinderen hebben moeite om te poepen op een potje, dit vinden ze eng.
    Vervolgens zijn ze te oud voor het potje, en dan mag je als ouder je kind laten overschakelen op de wc.
    Zodat je weer opnieuw kan aanleren dat het niet eng is om te poepen op de wc.

Ik ben er mee bezig geweest om haar zindelijk te krijgen, maar na een dag of twee was het mij wel duidelijk dat ze er geen zin in had.
    En dat vond ik prima.

Toen ze drie was wou ze uit zichtzelf naar de wc, en hebben we vanaf dat moment niet hoeven oefenen.
    Ze was van de een op de andere dag zindelijk, op haar eigen tempo.
    En geen druk van ons erbij.
    Ze was er op dat moment gewoon aan toe.

12. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Inderdaad is het allerbelangrijkste dat moeder en kind er een goed gevoel bij hebben. Maar ik begrijp alleen niet goed hoe je zo'n klein kindje van een paar maanden oud nu aan het potje kan laten wennen als je de kleine boven het potje vast houd. (schijnt ook al wel met baby's van een paar weken oud te gebeuren). Zolang ze niet zelfstandig kunnen zitten lijkt mij dit vreemd.

Kwebbel

13. Iloon

Iloon Fanatiek lid

5 mei 2007
    2.583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    Mijn dochtertje is nu 2,5 jaar...en ook zij is nog niet zindelijk
    Wel laat ik haar met warm weer in onderbroekje lopen en zet ik het potje in de buurt, zodat ze kan oefenen...Het komt vanzelf wel als zij er aan toe is.
    Toevallig dat ik vanmiddag de luier uitdeed en ze op het potje ging zitten en gepoept had, ze was trots op zichzelf en mama ook :)
    en ach, ik zie wel hoelang ze erover doet, je moet in elk geval niks forceren ;)

14. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Ik heb eerlijk gezegd hier nog helemaal niet over nagedacht. k zie het allemaal wel en ga zeker niks forceren.

Ik vind het wel heel vreemd om een baby van 4 mnd te laten wennen aan een potje (of hoe je h et wil noemen). Een baby is een baby. Ik las ook dat het minder luiers kost. Ik denk hier dus echt niet aan! Als je een kind krijgt dan weet je dat hier heel veel kosten aan verbonden zijn. Als je een beetje goed rond kijkt heb je een hoop luiers voor een goedkopere prijs. Dus om nou te bezuinigen op de luiers :( .

Ik vind als een kind er aan toe is dat het dan wel komt. Zoals Suus vermeld een beetje op spelende wijs motiveren. Positieve aandacht werkt ook heel goed.

15. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    @Kwebbeltje: ik houd mijn dochtertje van 4 mnd ook niet boven het potje, ze kan al zelf zitten (ik hou haar dan wel vast aan haar armpjes, want evenwicht bewaren is soms nog moeilijk).

@Hanan: ja een baby is een baby, dat is waar, maar.... in de niet-westerse landen is een baby ook een baby en daar hebben ze geen luiers en werkt het ook zo! Het is dus cultuur-bepaald hoe je daar tegenaan kijkt.

16. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Noodles@ In niet westerse landen? in arme landen misschien, dat ze geen luiers hebben. Nogmaals ik vind het echt vreemd, een baby van 4 mnd op de pot.

ALs jij je hierbij goed voelt prima toch!

17. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    @Hanan: ja ik vat het ook niet op als verwijt hoor. Inderdaad, meestal de wat armere landen, maar niet alleen hoor. In China bijvoorbeeld is het heel normaal, die kindjes hebben een soort broekjes aan met het kruis eruit, zodat de ouders ze makkelijk omhoog kunnen houden ergens boven. Ook gewoon de rijke gezinnen enzo in de steden als Shanghai en Peking. Dat had ik al gezien lang voor ik zelf mama werd. (ik was 6 jaar geleden op vakantie in China)

18. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Oohh apart zeg dat ze dit zo doen. Heb je zo het idee opgedaan om je kindje zo vroeg op de pot te doen(of hoe zeg je het ook alweer).

19. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    Nee niet eens, ik had het van een kennis gehoord die heeft het met alledrie haar kindjes gedaan. En daarna las ik een boekje "je baby op het potje" van Boucke (zie http://www.white-boucke.com/reviews/ipdutch.html) en toen dacht ik: laat ik het eens proberen. Vandaar.

Deel Deze Pagina