Ik zie het anders, ze moeten er inderdaad klaar voor zijn en heel veel kinderen zijn dat echt niet met twee jaar. Ze moeten kunnen voelen dat ze moeten plassen anders heeft het echt geen zin.
Natuurlijk moeten ze dat kunnen voelen. Maar het zelf aangeven is nog een héél andere stap, één die veel later volgt en die je echt wel mee kan aanleren... Ik heb het hier al zo vaak gezegd, maar kinderen in België gaan op 2,5 jaar quasi allemaal zindelijk naar school. En hier op het forum lees ik voortdurend over mama's die er na 3 jaar eens mee starten... dan kan ik toch niet anders dan concluderen dat jullie echt wel vrij laat ermee starten, en dat het veel vroeger al kan.
Mijn dochter voelt tegenwoordig wel vaker dat ze aan het plassen is merk ik. Ze gaat dan kruislings met haar benen staan en dan haar hand er tussen. Als ik fan vraag of ze moet plassen zegt ze nee maar het is vervolgens wel zo.
Wij; en daar bedoel ik mee: ik , mijn zus en zusje, waren allemaal met 2,5 jaar dag en nacht zindelijk inderdaad. Wij waren dol op ondergoed. Dus mijn moeder kocht een onderbroek en daaronder een up en go (voor de nacht), zei dat we er niet in moesten plassen en dat deden we ook niet. Paar x per nacht mama ophalen want ik moet plassen, maar we waren wel zindelijk. Helaas heeft mijn dochter niks met ondergoed.
Wij zijn België toch niet? Je start naar mijn mening nooit te vroeg of te laat. Kijk gewoon naar je kind. Aanbieden, oefenen met het zitten op het potje kan je altijd doen. Als je kindje er niks mee doet dan zijn ze er niet klaar voor. Gaan ze er wel iets mee doen dan kan je verder proberen.
Nee, maar ik betwijfel dat er fundamenTele biologische verschillen zitten tussen Belgische en Nederlandse kinderen Ik denk dat we naast elkaar aan het praten zijn. Natuurlijk kan je een kind dat er niet klaar voor is niet zindelijk toveren. Maar over het algemeen denk ik dat Nederlandse kinderen er sneller aan toe zijn dan Nederlandse mama's denken. That's all.
Mijn dochtertje is net 3 maanden zindelijk en helemaal uit zichzelf zonder enige "training" helemaal niks. Ik voelde totaal de behoefte niet waarom mijn kind met 2 jaar zindelijk "moet" zijn. Ik heb het haar eigen keuze gelaten en was van de een op andere dag zindelijk meteen dag en nacht zonder enige training of wat dan ook. Ze was er helemaal trost op en wij ook niks geen moeilijk training gedoe. Een evt 2e mag dat ook zelf beslissen ze moeten al genoeg en tegenwoordig ook al zo vroeg want ik vind 2 jaar vroeg zindelijk zijn.
Dit!! Alle stapjes in de ontwikkeling (rollen, kruipen, lopen etc.) doet elk kind vanzelf. Wordt zeker gestimuleerd, maar doen ze het niet dan doen ze het niet, maar zindelijk worden moet op mama's tijd? Mijn kinderen zijn allemaal zonder luier voor het eerst naar school gegaan. Ze waren ruim voor hun 4de jaar dag en nacht zindelijk. Zonder dat ik met een emmer en dweil in de aanslag hoefde te zitten en bang hoefde te zijn dat mijn bank nat werd. Ze gaven het zelf aan. Wel als ze wat groter werden bijv. voor het naar bed of in bad gaan eerst even op het potje of op de wc. Ik heb bij de oudste me het aan laten praten door mijn moeder dat ze zo slim was dat ze het vast wel snel door zou hebben. Ze was tenslotte al 2 jaar. Na 2 weken vol frustratie heb ik een emmer chloor gepakt en eens goed mijn woonkamer gedweild en mijn dochter weer een luier aangedaan. Ze was er dus nog helemaal niet klaar voor. Toen ze net 3 was zei ze opeens dat ze geen luier meer aan hoefde. Prima meid dan niet! En het ging meteen goed. 's nachts bleef ze ook al bijna gelijk droog, maar ze durfde zelf niet zonder luier naar bed. Ze kwam dus een paar maanden met een droge luier uit bed, maar 's avonds wilde ze hem toch weer aan. Ook dat gaf ze opeens zelf aan. Bij de rest hebben we hetzelfde gedaan. Gewoon afwachten. Ze gaven het vanzelf aan.
Wij lieten haar al een tijdje spelenderwijs en op eigen initiatief op het potje gaan of wc. Soms 1 of 2 dagen wel dan weer een hele week niet. No pressure. Nu het de laatste dagen zo'n mooi weer was hebben we de pamper gewoon afgelaten en kwamen we erachter dat ze dan uit zichzelf op het potje gaat. Op 1 week 2 ongelukjes tijdens het spelen. Toen dacht ik nou prima dan gaan we er serieus mee aan de slag en sinds vorige week dinsdag is ze overdag zonder luier en hebben we geen ongelukjes meer gehad ook niet als we weggaan. Vannacht kwam ze om 2 uur omdat ze moest plassen en s morgens was de pamper nog steeds droog. Het gaat echt verbazingwekkend goed. Alleen het poepen nog niet dat doet ze dus in haar onderbroek als iemand daar nog tips voor heeft. Graag!
Ja en in China leren moeder hun baby poepen en plassen op commando. Iets wat een baby schijnbaar met 3 maanden oud al zou kunnen. Elke keer fluiten als de baby wat doet en hoppa, na 3 maanden hebben ze het door. Zullen we dat hier ook maar doorvoeren, scheelt nog meer luiers
2 is wel jong hoor, om zindelijk te zijn (gaf onze peuterschool ook aan). Wij zijn vroeg begonnen met op potje plassen, maar zonder enige druk. Soms gign ze er op tijd op, soms vergat ze dat even en plaste in luier (tijdens het spelen). Op een gegeven moment wilde ze zelf ook op wc, net als wij. En toen mocht ze met 2,5 op school zelfstandig naar de (lage) wc en toen werd het nog leuker om het 'op tijd' te doen. En sinds deze week is ze zindelijk (met 2,8 jaar). Draagt alleen nog 's nachts een luierbroekje, maar die blijft ook al droog. En ik heb niet 1x hoeven dweilen of wassen
Dl krijgt 's ochtends om 7.30 een glaasje sinasappelsap + stukje ontbijtkoek. Een half uur later poept ze dan netjes op wc