Zodra de interesse er is en zolang je dochtertje het leuk vindt, vooral op het potje blijven zetten. En je schrijft dat er af en toe al eens een plasje komt, hoe mooi is dat?! Het belangrijkste is, dat ze vertrouwd raakt met het potje. De rest komt daarna vanzelf....bij de een iets sneller als bij de ander.
bedankt voor de tips en ervaringen iedereen! Ik ga ermee aan de slag en ben benieuwd hoe snel mijn prinsesje het oppakt.
Inmiddels alweer wat vooruitgang, mijn dochter gaat nu 5x per dag op het potje, met ongeveer de helft van de keren raak. De andere helft van de keren gaat het mis omdat ze al wat gedaan heeft. Ik zet haar als ze wakker wordt en na het eten erop, alleen ik heb ontdekt dat ze aan tafel en in bed al plast. Daardoor als ik haar op de pot zet (direct na het eten) ze dus al geplast heeft. Hetzelfde geldt voor slapen. Waarschijnlijk doet ze het net na het wakker worden, maar tegen de tijd dat ik haar hoor en uit bed heb gehaald heeft ze dus al geplast. Bijkomend probleem is als ze dan na het eten en na slaapje op de pot zit, ze er niet meer af wil omdat ze nog niks gedaan heeft. Ze weet heel goed wat ze op de pot hoort te doen, alleen ja, dan zit ze daar een kwartier en heeft ze nog niks gedaan, dus wil ze met man en macht blijven zitten. Soms zit ze er een half uur op en moet ik haar eraf 'forceren' omdat ik boven iets anders wil doen/weg wil gaan of omdat haar billetjes anders helemaal rood worden van het lange zitten erop. Als ik haar er dan af haal is ze helemaal teleurgesteld omdat ze dus nog niks in het potje heeft gedaan. Maar ja, ze kan erop zitten tot ze een ons weegt, ze heeft net aan tafel/in bed al geplast. Het poepen gaat overigens wel goed dat houdt ze wel op, en doet ze bijna altijd op het potje, maar plassen snapt ze dus nog niks van. Ze geeft ook nog niet echt aan als ze moet plassen oid. Enigste wat ze door heeft is als ze eenmaal op de pot zit dat ze daar moeten poepen en plassen. Heeft iemand hier ervaring mee, tips oid?
Voor het eten en voor het slapen? Verder kijken of ze al geplast heeft en dan niet meteen op het potje maar wat later.
Bedankt voor je reactie. Voor het eten kan ik inderdaad proberen. Hoewel sochtends wordt ze om 6u wakker, krijgt dan borstvoeding, direct daarna op potje, dan doet ze altijd een plas en een poepje, tegen de tijd dat ze klaar is is het al half 7, en rond 7uur gaan we ontbijten. Vlak voor ontbijt kijk ik, en is ze droog. Dan gaan we eten en na het eten is ze nat. Ze presteert het dus om precies tijdens het eten (tussen 7 en half 8) te plassen, terwijl ze rond kwart over 6/half 7 een plas gedaan heeft! Maar ik kan inderdaad wel vlak voor de lunch en avond eten proberen haar erop te zetten. Ontbijt snap ik echt niet hoe ze dat voor elkaar krijgt. Voor het slapen gaat ze er al op omdat ze dan net avondeten/lunch heeft gehad; en heeft een droge luier als ze naar bed gaat. Dus ik schat dat ze het doet voordat ik haar uit bed haal als ze wakker wordt smiddags. Ik kan haar inderdaad ook proberen niet direct na het eten maar wat later te doen.. Het blijft puzzelen. Zou zoveel makkelijker zijn als t kwartje valt/ze t op kan houden en ze zelf gaat aangeven.
Kan goed dat ze het nu al onbewust aan geeft. Kleine signalen waar je dan op kunt letten. Verder kan je met gebaren en heluidjes haar aanleren om die te gaan gebruiken. Dus als ze plast zeg je psssst en maakt het gebaar voor wc. (Even googlen). Waar je op kan letten. Vaak zijn kindje heel druk voor ze moeten en ineens heel stil als ze bezig zijn of net klaar. Ook dan het geluidje of gebaar maken. Ik merk zelf vij dochter dat ze plast zodra ze eakker aan het worden is. Dan hebben we een bomvolle luier. Even later komt er dan de rest uit en heeft ze weer een bomvolle luier.
S nachts maakt het lichaam adh (anti plas hormoon) aan, waardoor je niet naar de wc hoeft. Maar het lichaam gaat wel gewoon door het groeien/herstellen etc, waardoor er afvalstoffen in het bloed zitten. Die moeten er wel uit, dus als bij het wakker worden dat hormoon niet meer aanwezig is, gaan de nieren hard aan de slag om al het afval van de nacht weg te werken. En daardoor plassen mensen s ochtends wat vaker.
Ik vraag me af wat de meeste onder zindelijk verstaan? Een kind net zo lang op een potje zetten tot hij daar zijn behoefte op doet of een kind die de hele dag zonder luier kan en zelf aangeeft dat het moet plassen of poepen en dus zelf (met evt. Wat hulp) naar het potje toe gaat? Wij hebben zoon nooit op het potje of op de wc gezet op momenten dat hij zelf niet aangaf te moeten plassen of poepen! Hier was het potje een drama. Toen hebben we een krukje en wc bril verkleinen gekocht. Dit vond zoontje zo interessant dat hij vanaf 24 maanden zelf aan gaf wanneer hij moest poepen en plassen. Na 2 weken droge luiers durfde ik het aan zonder luier overdag. Een maand later kon de luier snachts ook weg. We hebben toen geen rekening gehouden met minder drinken in de avond of nog een keer wakker maken om te plassen als wij zelf naar bed gingen. Het voordeel bij ons was wel dat zoontje in de lente/zomer zindelijk is geworden en hij thuis vaak ik zijn blote kont liep.
Ik heb niet alle reacties gelezen..maar mijn dochter plaste en poepte met 1 jaar ook op potje en op t toilet. Dit heeft ze een half jaartje gedaan en toen was t over. We hebben nooit echt gestimuleerd, als ze het deed was het prima en prezen We haar oom. Nu is ze 2 en vertikt t om t ergens anders te doen dan de in de luier. Ze moest laatst huilen omdat ze onder de douchen plast. Straks in de zomer maar weer oefenen buiten. Het zegt dus niet zoveel
Ik vroeg vaak aan haar of ze moest plassen of poepen. Aan haar de keus ja of nee en hoe lang ze ging zitten.