Hopelijk zijn er hier ervaren moeders met zindelijke kids die mij advies willen geven. Al voor haar tweede verjaardag gaf onze dochter aan dat ze moest poepen. Toen niks mee gedaan omdat er een broertje op korte termijn op komst was. Anderhalve week geleden de luier uit gedaan. Begonnen met haar ieder uur op de wc zetten. De eerste 4 dagen iedere dag 1 ongelukje, netjes dus. Vervolgens begon ze het beter zelf aan te geven. Als ze na 2 uur nog niet was geweest dan toch even op de wc gezet. 3 dagen droog. Sinds twee dagen plast ze echter weer 2 keer per dag in haar broek. Met als hoogtepunt dat ze net in haar broek poepte voor de tv. S ochtends en tijdens koken avondeten mag ze even tv kijken. Dan gaat het sowieso mis lijkt het wel. Alsof ze gewoon geen zin heeft om dat te onderbreken. Oké duidelijk, misschien voorlopig even geen tv. Mijn vraag is: is het normaal dat ze het opeens niet meer lijkt te "kunnen" aangeven? Hoe reageer ik op ongelukjes? Ze kan het wel, dat weet ik. Boos worden voelt niet goed, maar iedere keer zeggen dat het kan gebeuren lijkt me ook niet wenselijk. Blijf ik nu de hele dag vragen of ze moet plassen of moet ik dit laten gebeuren?
Goeie vraag hier ook 3 dagen geen ongelukjes. Maandag op de opvang 2 toen kreeg ze luierbroekje om die heeft ze droog gehouden. En gister 3 en toen maar pamper om gedaan want ze deed 2x sowieso express. vanmorgen wilde ze wel op t potje en op de opvang op de wc. Dus ik ben ook benieuwd hoe en wat.
Veel kinderen hebben in het begin regelmatig nog ongelukjes. Onze zoon heeft nog steeds fases dat hij ongelukjes heeft, heel frustrerend (hij is al sinds april vorig jaar zindelijk). Het heeft bij hem ook te maken met 'niets willen missen', volgens mij. Is echt de leeftijd. In het begin zei ik ook dat het niet erg was. Maar omdat die fases bleven aanhouden ben ik vorige maand toch gaan zeggen dat hij een baby is als hij in zijn broek plast. En dat als hij op een dag in zijn broek plaste dat we dan 's avonds geen boekje gaan lezen. Dit heeft wél indruk gemaakt. Dus deze 'hardere' aanpak gaan we volhouden. Je moet zelf uitvogelen wat de juiste aanpak is bij je dochter. Jullie zijn natuurlijk net begonnen, dus dan kan ik me voorstellen dat je het nog lekker positief houdt. Is ze misschien gevoelig voor stickers plakken? Dat ze op die manier een extra motivatie heeft? Laatste (dringende) tip: doe géén luier meer aan!!! Voor je het weet ben je weer terug bij af. Gewoon doorbikkelen, ze pakt het vast zo weer op. Ikdus: ik vind het zonde dat je haar de luier weer aan hebt gedaan! Zo wordt het voor haar ook heel verwarrend. En wat ik zeg: even doorbikkelen!
Nou vandaag weer zonder luier naar de opvang gebracht hoor. Maar daar willen ze haar toch weer een luierbroekje aan doen. Ze kunnen niet steeds achter haar aan dweilen. En ze geeft het daar niet aan, dus ze moet steeds op de wc gebracht worden (wat ze wel blijven doen ondanks luier) gister was sowieso rommeldag. Ze heeft uitgeslapen tot 7u en zeurde om 11u dat ze wilde slapen. Maar ze heeft uit eindelijk helemaal niet geslapen. En ze plaste gewoon expres op de grond/broek. Als ik zei ga je op t potje plassen Nee krijzen als ik dr toch stuurde en dan 1 minuut later toch op de grond he grrr. Ik wilde gister dus toch op geven. Maar vandaag vol goede moed pamperloos in de auto vervoerd en als ik dr vanmiddag ophaal doe ik ook dr pamper uit. Morgen is ze weer thuis dus mag Oma dweilen. Ik begin niet meer aan die pampers
sorry dat ik t zeg maar een goede opvang steunt je als ouder zijnde in t zindelijk worden Hier een enorm eigenwijs kereltje die ook nog regelmatig ongelukjes had in t begin dus toen voor lange momenten van huis heb ik bij de Hema oefenbroekjes gekocht en die aangedaan. hier op de psz hebben ze ook plasrondes. dus dan gaat de hele groep naar de wc om de kids te stimuleren
Voor de duidelijkheid: mijn dochter gaat niet naar een opvang, wel naar de psz. Daar gaat ze ook gewoon op de wc en was ze ook droog gebleven. Is het bij zindelijk worden.gebruikelijk dat je het iedere 2 uur vraagt/haar mee neemt naar de toilet of laten jullie het gewoon op zn beloop. Als ik haar er iedere twee uur op zet dan gebeuren er geen ongelukjes. Maar ja dat is niet echt zindelijk natuurlijk, ze moet het zelf aangeven. Wat ze met poepen dus al heel goed doet, op vanochtend na dan...
Susanne reageerde op Ikdus, denk ik. Daantje2011: ik zat me laatst ook te bedenken wat nu eigenlijk 'zindelijkheid' is . Ik las namelijk het boekje Zindelijk maken is kinderspel, en daarin is een kindje zindelijk als het op de wc/potje poept en plast. Of dat nu op aandringen van de ouder gebeurt of dat het uit het kind zelf komt, dat maakt niet uit. Ik ging er ook eerst vanuit dat het kind alles zelf moet aangeven en dat het dan pas écht zindelijk is. Maar sinds het lezen van dat boekje besef ik me nu dat ik dan misschien toch te veel vraag van onze zoon. Dus ben daar nu toch wel iets in bij gedraaid. En heb meer vertrouwen in dat het ooit wel komt! Nu zegt hij per dag zo'n 3 x zelf dat hij moet plassen en 1 a 2 x zeg ik 'kom, even plassen'. Maak me er niet meer druk om....
Tja ongelukjes kunnen gebeuren en je meisje is volgens mij nog maar 2,4 jaar dat is toch ook nog best jong om al goed zindelijk te zijn. Soms is het gewoon een kwestie van even door zetten, maat straffen voor een ongelukje doen we hier niet tenzij het echt duidelijk expres was, en ik vind dta je pas van opzet kunt praten als je kind al een tijdje volledig zindelijk is. Mijn persoonlijke mening is dat je kind volledig zindelijk is wanneer hij overal zelf aan kan geven naar de wc te moeten en dat dan (met hulp) gebeurt. Zolang jij je kind zelf maar naar de wc blijft sturen en ze het zelf niet aangeven noem ik geen zindelijk want dan gaat het buiten de deur of bij anderen mis omdat hij niet gestuurd wordt, daarnaast vind ik dat het dan lastig vast te stellen is of ze echt zelf de aandrang voelen aankomen en weten wanneer in te grijpen of dat ze gewoon het kunstje beheersen van als mama dat zegt moet ik plassen gaan maar het zelf nog echt niet voelen (lastig omschrijven hoop dat je snapt wat ik bedoel). Dus ik zou zeker niet blijven sturen maar gewoon zelf aan laten geven, tenzij je ziet dat ze moeten en dan zeggen ooh je moet plassen ga maar snel of voor het weg gaan of slapen gaan dan vind ik het logisch om even naar de wc te sturen
Maar het maakt toch niets uit hoe je het noemt? Ik zou het gewoon blijven vragen, hier is onze dochter bijna een jaar zindelijk, maar ze moet als we een lang stuk gaan rijden altijd even naar de wc van ons. En verder vraag ik nog steeds weleens als er (volgens mij) een heel lange tijd zit tussen wc-bezoek of ze niet even moet plassen. Ze is inderdaad zo druk met van alles en nog wat, dat het er weleens tussendoor kan glippen. En hier merkte ik vooral in het begin dat het zodra ze moe was veel minder goed ging. Dan voelde ze het niet, of kon ze het niet goed tegenhouden, dat weet ik niet, maar dan was ze vaak te laat.
Kijken we even naar de leeftijd? Het kindje van Ikdus is pas 1 jaar en 9 maanden en dan gaat het kinderdagverblijf dus niet achter een kind aandweilen als je al bezig bent met zindelijkheid. Dat doen ze pas vanaf ca. 2 jaar. @TS: Ongelukje voor de TV: dat gebeurt hier ook nog wel eens, hoewel mijn dochter al een half jaar goed zindelijk is. Het is niet een kwestie van 'te lui om te onderbreken', maar ze kijken zo gefascineerd dat ze niet meer op hun lichaam letten. Je bent nog maar pas bezig, ik hoor hier niets abnormaal in. Ongelukjes horen erbij. Ze zullen afnemen in frequentie. Zelfs kleuters maken soms nog wel eens een foutje (maar niet elke maand, hoor!) Op ongelukjes kun je in deze fase het beste neutraal reageren: oh, even schone broek aantrekken. Boos worden leidt alleen tot spanning (en dan gaat het juist mis). Sowieso krijg je vaak een kleine terugval als de 1e fase achter de rug is. Het kind gaat dan zelf minder goed opletten, omdat het bijzondere eraf is. Gewoon doorgaan, komt goed!
Het maakt niet uit hoe oud een kindje is, maar luier om, luier af, luier om, etc blijft verwarrend. Zelfs op jonge leeftijd. Als je al een dikke week (of langer) bezig bent met zindelijkheid dan moet je gewoon niet meer de luier om doen. Sorry, dat is mijn visie. En daarnaast, als het kinderdagverblijf niet op die manier met de zindelijkheid aan de slag wil dan ben ik bang dat je moet wachten, hoe zonde dat ook is. Hier is dat namelijk precies hetzelfde. Dochterlief wordt in april 2 jaar en deed met 1,5 jr ook al veel plasjes en poepjes op de wc. Soms gaf ze het aan, soms niet. Helaas gaf ze niets aan op het kinderdagverblijf, geen idee waarom. Misschien te druk met spelen? En ons kinderdagverblijf heeft in de 'baby-groep' (kinderen van 1-2 jaar) geen zin om haar op de wc te zetten als ze het niet zelf aangeeft. Hoe stom en belachelijk je dit ook kan vinden, het is zo. Ik heb besloten om er de zindelijkheid weer op te pakken als ze 2 jaar en 1 week is . Dan gaat onze dochter naar een oudere groep en daar doen ze wél aan zindelijkheidstraining. Dus dan gaat bij haar de luier af.
Fijn om jullie verhalen te lezen! Er is dus niets vreemds aan deze "terugval". Ik overweeg om haar voorlpig toch iedere twee uur even op de wc te zetten als ze tussendoor zelf niets aangeeft. Dan blijft het voor haar ook leuk, iedere keer een ongelukje is voor haar ook niet echt opbeurend.
Ze doen in zoverre een luieronderbroekje om om ongelukjes te voorkomen. Maar ze gaat wel alle plasronde's + extra naar de wc. Dus ze steunen/helpen wel. Maar maandag bijv is ze in een speelgoed mand gaan staan en heeft ze daar in geplast. Niet netjes van haar en dat doet ze wel echt expres ! Want ze staat nooit in die speelgoedmanden. Thuis laten we dr gewoon dr luier af en op visite ook en dan zien we wel. Als er echt teveel verwarring komt kan de luier altijd om.
Fijn dat het kdv jullie wel steunt. Tot op zekere hoogte natuurlijk, maar dat is overal zo volgens mij. Ik zou vaak zeggen dat overal wc's zijn, dus dat ze overal kan plassen als ze moet. En dan is het aan jou de schone taak om de wc's te spotten .
Ik vind het lastig. Een kindje Wat je om de 2 uur zelf op het toilet zet is in mijn ogen niet zindelijk. Wanneer je kindje zelf aangeeft dat het moet plassen wel. Wij zijn begonnen met zondelijkheidstraining toen ze zelf interesse voor de wc kregen en aangaven geplast of gepoept te hebben. Ik denk dat wanneer ze dit doen, ze er echt aantoe zijn. Onze zoon was 2,5 onze dochter net 3 en onze jongste nog net geen twee. Een kindje kan er dus op een verschillende tijd aantoe zijn. Fijne daarvan is dat als ze het echt zelf aangeven de ongelukjes veperkt blijven. De oudste en jongste hebben geen ongelukjes gehad. De middelste, een dromer ongelukjes die op 1 hand te tellen waren.
Hier wil ik even op reageren, onze dochter was met 14maanden zindelijk (uit eigen initiatief) maar zo klein als ze was, ze had goed door dat 3x broekplassen tijdens het spelen een pamper betekende. Als ze wel bij het potje stond maar te laat was met de kleren dan telde dat niet meer omdat ze het wel door had dat ze moest maar uitkleden is soms best lastig Geloof me, die pamper was ècht een straf voor dr. En nu is ze 2.5 dus ruim een jaar zindelijk maar afgelopen week heeft ze toch weer een luier om gehad, als straf voor de zoveelste broekplassessie. Ts, wat ik heir al eerder las wilde ik ook zeggen: het is normaal dat ze een terugval krijgen, soms van 2/3dagen, soms van 2/3weken
Ben ik helemaal met je eens, maar mijn dochter kan het zelf aangeven en deed dit dus ook. Alleen sinds gisteren hing het mis. Vanochtend ook, en vanmiddag en vanavond weer ongelukjesvrij. Vandaar dat ik niet helemaal weet hoe ik er op moet reageren als het wel opeens mis gaat.
Anderhalve week is ongeveer 10 dagen, waarvan je de eerste dagen om het uur en later om de twee uur je dochter op het toilet zette. Tussendoor 3 dagen droog en nu plast ze al 2 dagen in haar broek. Als ik dit zo lees heb ik het idee dat ze er nog niet echt aantoe is. Lastige dat ongelukjes ook erg onzeker kunnen maken en het daardoor nog lastiger zal worden.