Hopeloos echt niets helpt meer, tandenpoetsen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamajojo79, 28 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    al maanden proberen we echt alles, alles wat ik hier lees of gelezen of als advies gekregen heb :(

- spelenderwijs ( alles wegpoetsen, knuffels ook poetsen e.d)
    - mama en papa voordoen, zij grote meid en dus ook doen
    - belonen na het poetsem
    _ iets geven wat ze normaal niet mag
    - uberhaupt iets in handjes geven

niets helpt, ze zuigt even aan de borstel likt pasta eraf en daar blijft bij, dus nu toch maar, al houden we er niet van, dwingen, want haar gebit gaat echt naar de filesteinen.....nou echt schreeuwen alsof ze vermoord werd.....voelde me vreselijk als moeder, maar papa kon het wel en heeft haar flink toegesproken.......ik heb haar daarna even iets gegeven en uitgelegd dat het goed is tandjespoetsen en dat papa haar wil helpen, samen terug gekeken hoe ze zelf tandjespoets.

probleem is, ze wil wel zelf, alleen op HAAR manier, en dan gebeurd er gewoon niets, das net als willen koken, maar pit niet aan zetten ;)

voel me inmiddels hopeloos :(

heb nu zelfs een 0-2 jaar borstel gekocht, ingepakt en als kado gegeven, ( heeft ze zelf uit mogen kiezen en daarna uitpakken) tandpasta laten kiezen met leuk plaatje....ze vind het ook wel leuk...zoalng ze zelf mag doen.

papa is gelukkig harder du die pakt haar beet, spreekt streng aan en dwingt haar, maar ik vind dat niet de oplossing, maar wat moeten we dan? het zo laten en dan over paar maanen tanden uit dr mond vallen, kiespijn...ze is 25 maanden nu en we hebben het al sinds 1 jaar op leuke lieve en spelenderwijs manier geprobeerd.

:(

2. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    ook elektrisch en vingerborstel geprobeerd, terug gegegaan naar 0-2 omdat 2+ iets groter en dus moeilijker voor haar is. liever een 0-2 borstel dan helemaal niets

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wij hebben ze in de houdgreep genomen. Sommige dingen zijn nu eenmaal belangrijk, dus dan moet het maar even op die manier.

4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik zou even volhouden met wat je man doet. We hebben het hier ook een tijdje gehad en allen samen haar tanden poetsen werkte nog. Dus de ene haar vasthouden en de ander potsen. Steeds er duidelijk bij gezegd dat als ze normaal aar mond open doet we rustig kunnen poetsen en er niks van voelt. Na een paar maanden ging t goed en nu geen problemen meer. Even volhouden dus.. ;)

5. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    ja en ik ben echt blij dat ik niet de enigste ben die dat doet. maar overal lees je " niet dwingen dat werkt avereechts" dus ben zooo bang dat ze straks een trauma overhoud aan tandenpoetsen...vind ook zoo zielig.........en vooral dus omdat zij denkt dat ze het goed doet door het te proberen, pakt de borstel, doet pasta erop en zegt heel trots, tandjes poetsen, , alleen verder dan tandpasta eraf komt ze niet....dus ik prijs haar de hemel in, maar daarom exsra moeilijk het dan laten " te straffen" door te dwingen

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier nu ook geen trauma ofzo, nu luisteren ze wel gewoon.

7. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    ok gelukkig hoop dat die 2e beter tanden laat poetsen zeg.

gingen ze bij jullie ook erg tegenstribbelen en huilen alsof ze ze aan mishandelen was, alsof ze wilde zeggen " nee mama doet dat aub niet, nee mama aub mama" ...door merg en been :(

8. amy24

amy24 Actief lid

9 nov 2011
    138
    6
    18
    Ik heb mijn dochter ook een tijd in de houdgreep genomen. Elke keer eerst vrolijk en enthousiast proberen en dan als ze niet meewerkte een laatste waarschuwing en dan in de houdgreep. Het is absoluut niet leuk, maar het moet nou eenmaal.
    Hier ook geen trauma trouwens. Inmiddels is ze net 3 en gaat het al een hele tijd erg goed. Ze weet dat tanden poetsen belangrijk is en vindt het zelfs best leuk. We hebben 2 tandenborstels. Eerst mag ze zelf poetsen en als ze klaar is dan mag ik poetsen.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Nep, ze krijste de hele buurt bij elkaar alsof ze werd mishandeld :x

10. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    vreselijk, maar ( klinkt stom) fijn te horen dat het ondanks dat toch goed gegaan is, ja mama zijn is soms een vreselijk beroep je wil je kind geen pijn doen, en ze snappen gewoon niet dat het moet....:(

11. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Klopt! Maar echt volhouden, het komt zeker goed :D!

12. Meijke

Meijke Niet meer actief

Hier ook meer dan een jaar de "houdgreepmethode" toegepast. Blijven vertellen waarom het zo belangrijk was, om mooie grote witte tandjes te krijgen en te houden. Ik bleef ook vertellen dat het geen pijn doet als ze rustig zit en haar mondje open doet, in plaats van dat geworstel waarbij de borstel wel af en toe uitschoot. En ineens sinds een paar weken is het over, ze wil ook witte tandjes zegt ze :D. Er is hoop ;), komt goed!

13. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    pff gelukkig zeg al die positieve verhalen

14. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Tanden poetsen is belangrijk. Een peuter overziet niet de gevolgen van het niet poetsen. Als ouder ben je hiervoor verantwoordelijk. Dus als je van alles hebt geprobeerd op de lieve/zachte manier blijft er niks anders over dan op de harde manier.
    Hier ook houdgreep toegepast en liedje gezongen "Tandjes poetsen" (K3 handjes draaien). Vreselijk was het in het begin, maar inmiddels doet hij mee en zingt hj mee. De houdgreep is nog sproadisch nodig.

15. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    dat liedje erbij zingen tijdens dwingen is wel een goeie ja, ondanks dat ze miss er overheen krijst zal ze miss toch iets van positief oppakken......thx, ga morgen eens proberen.

ja en heb sowieso al een pittige dame met haar op dr tanden ;)

16. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Onze mannetje is 20 maanden en sinds hij kiesjes kreeg is het drama.mama mag het niet en papa probeert het rustig en met kietelen maar maakt niks uit.mika zegt gelijk al tandenpoetsen nee en krijst ook de boel bij elkaar.mika gaat ook in de houdgreep.we leggen elke x uit waarom het belangrijk is en hopen ooit dat hij het gaat snappen.zodra het poetsen klaar is stopt hij ook gelijk met huilen.wij vinden dit ook niet leuk maar een goed gebit is erg belangrijk.we zingen het nog maar ff uit.

17. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Op Youtube staat een leuk filmpje van kinderen die tanden poetsen, is ook een liedje bij, iets van: poets poets, poets je tanden...
    Dat werkte hier een tijdje erg goed, dochter vergat te stribbelen, ik hield de telefoon en haar handjes vast en man poetste haar tandjes.

Tegenwoordig is het genoeg om al het eten en drinken van die dag weg te poetsen. Dus benoemen wat ze allemaal heeft gehad, haar mee laten denken en ondertussen snel poetsen.

En voor al die keren dat dat niet werkte: houdgreep. Niet leuk, wel nodig.

18. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    ok zal eens kijken thx!

19. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Hier ga ik geen discussie over voeren, tandpoetsen is te belangrijk. In de houdgreep dus. Ik ben wel blij dat het niet bij elke beurt is hoor. Hoewel het bij de oudste wel een tijd zo is geweest. Hij was toen wel jonger, dus het drama speelde dan maar 1 keer op een dag.

Een voordeel als ze het flink op een huilen zetten, dan kun je tenminste goed bij de tanden. Vervelender is nog als ze niet van plan is en haar mond stijf dicht doet. Of steeds haar tong uitsteekt zodat je geen tand kunt raken.

Succes in ieder geval met het tandenpoetsen.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Houdgreep, dwingen, gewoon doen. Haar welzijn is nu eenmaal belangrijker dan haar welbevinden.

Ouder zijn is niet altijd leuk

Deel Deze Pagina