Wat doen jullie met grote lego dingen waar lang over is gedaan om in elkaar te zetten? Mag je kindje daar altijd mee spelen en zelf weer uit en in elkaar zetten? Staat het voor de sier in de kast? Of wordt het weer uit elkaar gehaald en gaat het in de grote doos? Hier heeft mijn zoontje een aantal dingen, zoals een brandweerwagen en een politievrachtwagen, die we samen in elkaar hebben gezet, en die staan nu netjes in zn kast en hij speelt er nooit mee. Ik wil graag zo'n set netjes compleet en bij elkaar houden. Maar nu ik daar zo over nadenk, is het toch eigenlijk zonde dat er niet mee gespeeld wordt. Hoe doen jullie dat?
Hier mag hij er gewoon mee spelen. Wel netjes aan de tafel, daar kun je ook prima rijden/vliegen etc. Hij bouwt vaak de auto's ook wel om, of opeens heeft Bliksem een set vleugels op het dak. Heerlijk om hem dan te zien fantaseren. Maar hij maakt ook weleens die dingen volgens de bouwtekeningen, en zet ze dan zelf aan de kant om te kijken..
Hier nog Duplo, maar hij speelt er nog veel mee. Soms blijft een bouwsel een aantal dagen op tafel staan, maar dan wordt het weer afgebroken en doen we alles in de doos. Is zo'n hele grote tupperwarbak niet iets voor jullie? Dan kun je ook de grote dingen gebouwd en al in de bak doen. Persoonlijk hoeft het van mij niet bij elkaar te blijven per set. Gewoon alles in dezelfde bak.
Een vriendin van ons heeft alle grote bouwwerken vast gelijmt, en dus als ze er mee spelen het niet uit elkaar gaat... Misschien een tip?
Of maak er een mooie foto van en hang deze op bij de lego-hoek? Mijn mening; lego is speelgoed. Gewoon lekker mee laten spelen dus. Ze leren dat als ze onvoorzichtig doen dat het stuk gaat. Repareren is ook leuk om te doen. En wie zegt dat de blokjes van de brandweerauto een brandweerauto moeten worden? Er zijn nog veel meer leuke dingen die je met deze blokjes kunt bouwen!
Hier ook nog duplo. We hebben bv de hello kitty trein, met een station. Dat bouw ik soms mooi in elkaar (kan ze zelf nog niet zo precies) en laat het dan een paar dagen staan om mee te spelen. Dan breek ik het weer af en gaat met alle duplo in een grote mand. Ze vindt het wel leuk om hoge torens te bouwen ('springplanken') en dan heeft ze meer blokjes.
wat hb je aan lego als je er niet mee mag spelen, lekker spelen is het uit elkaar jammer dan, dan bouw ikhet wel weer in elkaar.
Wij hadden vroeger alles op kleur gesorteerd in bakjes. En dan een map voor de boekjes. Zo hou je toch alle steentjes bij elkaar. Wat een onzin om lego vast te lijmen.
Mijn zoontje speelt dagelijks met Duplo, hij heeft echt veel. Hij maakt zelf en samen met mij of papa de mooiste dingen. Een grote boerderij blijft een paar dagen staan, die ontmantelt hij daarna zelf en ruimt het weer op. Laten staan voor eeuwig daar is het toch niet voor bedoeld? En vastlijmen vind ik echt zot!
Hier een lego brandweergarage en diverse lego auto's inmiddels. Ze hebben daar van die wegplaten bij gekregen en de verschillende auto's worden daar volop overheen gereden. De garage is al wel tig keer uit elkaar geweest en soms repareren ze het zelf, soms helpen wij. Momenteel zijn bliksem mcqueen en sally gedeeltelijk rood en gedeeltelijk blauw, omdat onze jongste het leuk vind om de verschillende onderdelen te verplaatsen van de ene op de andere auto. Veel van de auto's blijven echter redelijk intact.....behalve als ze omvallen en opnieuw gebouwd moeten worden. Wij hebben een aparte bak met echt losse stenen om zelf te bouwen en houden wel de stenen van de diverse auto's per auto bij elkaar als ze uit elkaar gaan.
Nou.... Eerlijk? Ik heb er ook wel eens aan gedacht... Ik word helemaal gek van iedere 2 minuten weer iets in elkaar te moeten zetten omdat ze er te lomp mee spelen (Jitte is eigenlijk nog net te klein)het zelf nog niet goed kunnen. En dat is niet alleen met de lego, nee ook met de treinbaan en de knikkerbaan... Krijg er wat van! De treinbaan staat dan nu ook even op zolder... Het nadeel van de lego van nu vind ik dat er allemaal van die specifieke blokjes bij zitten, waar je verder weinig mee kunt als alleen het voorbeeld bouwen. Je bent uren aan het zoeken voordat je alles bij elkaar hebt en als je eens een stukje kwijt bent kun je daar geen ander blokje voor in de plaats doen. Vroeger was alles gewoon recht en hoekig en als je dan een stukje miste van het vliegtuig nam je gewoon een steentje van je huis en paste het ook. Ze mogen in principe alles laten staan, hier van de hele week. Meestal word op woensdagavond alles netjes opgeruimd, zodat ik op donderdag na mijn werk de kamer kan stofzuigen en dweilen. De kinderen zitten dan op KDV en BSO en ik heb dan een uurtje of 2 om dat te doen. Werkt prima!
Een mooi bouwwerk laten we vaak een aantal dagen op de kast staan en daarna wordt het weer afgebroken en opnieuw wat van gebouwd.
Wij hebben alle bouwboekjes in een grote map zitten en alles kan dus ten allen tijde weer opnieuw gemaakt worden zoals de set was, als die uit elkaar is gehaald. Hier mogen ze dus gewoon lekker zelf weten wat ze ermee doen en stiefzoon brengt dus al van jongs af aan 'verbeteringen' aan bij de sets die hij krijgt/koopt... Eerder was dat echt kindergeknutsel, maar tegenwoordig heeft ie echt goeie ideeen en het heeft zijn fantasie en allerlei andere vaardigheden dus enorm gestimuleerd! Van het weekend had ie een drumstel gemaakt van lego... geweldig! We zijn wel altijd duidelijk geweest dat als ze het uit elkaar haalden, we niet altijd maar weer mee gingen helpen om het opnieuw te bouwen. Maar dat bleek ook een goeie stimulans voor ze om het zelf uit te vogelen, dus ze waren hier al vroeg erg handig met bouwen uit de boekjes Thirza bouwt de sets nog niet zelf na, maar die prutst zelf op allerlei manieren wel aan en heeft toch wel plezier in het spelen ermee
Hier heeft onze jongeman al enorm veel lego bij elkaar gespaard. De meeste dingen zet hij het begin in elkaar (na 30 plaatjes is zijn concentratie iets minder) en dan maak ik het af. Hij mag er mee spelen, maar ik maak wel duidelijk dat ik het daarna niet meteen weer in elkaar zet of de stenen bijelkaar zoek. Wij sorteren in een bestekbakken. Maar onze jongste dochter vindt het leuk om alle kleuren van de regenboog te mixen Lekker mee spelen
Wij hebben alles uitgesorteerd in schoenendozen: op kleur en daarnaast de specifieke blokjes in een doos voor die aparte blokjes. Werkt erg fijn als je moet zoeken als er iets opnieuw opgebouwd moet worden. En mocht er iets kwijt zijn, dan zijn er mogelijkheden om steentjes bij te bestellen he? Hebben wij hier wel eens gedaan voor een set die we van marktplaats hadden en waar 2 stukjes aan ontbraken die wel echt nodig waren, (wisten we vooraf hoor ).
Hahaha ik vind dat vast lijmen best een goed idee... Zoonlief bouwt het 1x sloopt het en het verdwijnt in een grote bak waar hij vervolgens nooooooit meer mee speelt! Ik vind dat best zonde.....
Dat is idd wel een idee... Nu hebben we nog niet heel veel lego, Jelle is niet zo van de lego, maar ik merk wel dat hij er vaker mee gaat spelen. Er zal dus in de toekomst best wel meer komen. En idd, dat van het bijbestellen wist ik. Ik heb al eens gekeken voor een bepaald Duplo blokje, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik het van iets anders ook af kon halen.