zindelijk"tdaining" en geboorte kindje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Felicia A, 29 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felicia A

Felicia A Actief lid

25 jan 2013
    150
    0
    0
    Hoi, onze dochter is bijna 2,5. En heeft zo af en toe intresse in het potje. Ik wilde tijdens mijn zwangerschapsverlof wat meer gaan oefenen als ze dat leuk vindt. Zes weken na mijn verlof verwachten we onze kleinste. Leek me goed om het in de zomer te doen als je kan kiezen....makkelijke kleding. Veel buiten e.d
    Iemand ervaring met zindelijk maken net voor een grote verandering in huis?
    Ik kan me voorstellen dat ze dan misschien niet meer wil of juist moet als je net met de baby bezig bent (echt of niet echt). ;)
    Kan je daarna weer opnieuw beginnen? Of kan je van dat punt verder proberen?

Hoor graag jullie ervaringen en eventuele tips.

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Een vriendin van mij heeft het wel in haar verlof gedaan. Na de geboorte van de baby was er een kleine terugval, maar daar was op gerekend. Het kwam vrij snel weer goed met de oudste. Ik zou niet wachten. Als de baby er eenmaal is, heb je ook weinig rust/tijd voor de oudste. En dan mis je misschien de boot. Als er nu interesse is, wel doen.

Ik heb het bij mijn dochter ongeveer gelijk gedaan met de overgang naar een groot bed en een andere kamer, dus ook spannende dingen die gelijktijdig plaatsvonden. En ik was ook zwanger. Maar ze was zo zindelijk. Het was mooi weer, ze had interesse en ze was 2,5 jaar. Dus die factoren zaten allemaal goed.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Ik had het even uitgesteld, aangezien ik aan het einde van mijn zwangerschap amper kon bukken, lopen etc., dus helpen met broekjes naar beneden te doen, kind op het potje zetten, plasjes weggooien en dat soort dingen, lukten amper. 2 maanden na de geboorte pakte ze het zo op en toen ging het best makkelijk.

4. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

hier gaan we pas komende zomer proberen hem helemaal zindelijk te krijgen. hij mag al een tijdje stickers plakken als hij op het potje plast maar heeft nog wel een luier om.
    bewust gewacht omdat ik net na de bevalling niet zat te wachten op zindelijkheids training, het was voor hem allemaal al spannend genoeg.

5. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Hier begon ze voor mijn verlof steeds vaker op het potje te willen, maar ik kon het fysiek echt niet meer hebben (ze was bijna 2). Toen de uk er was zijn we op haar verzoek verder gegaan en was ze zo zindelijk.

6. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje was 2 jaar en 8 maanden toen haar zusje kwam en voor die tijd ook wel bezig met het potje en de wc. Ik had met mijn hoogzwangere buik geen zin in ongelukjes en gedoe, dus als ze op het potje/wc wilde dan deed ik dat uiteraard, maar heb niet actief gestimuleerd. Had ook het gevoel dat we na de bevalling weer opnieuw konden beginnen. Ze deed regelmatig iets op de wc, maar ook net zo vaak in de luier.
    Met 3 jaar en 2 maanden besloot ze in 1x dat ze zonder luier wilde en toen was ze zindelijk. Ze wilde ook direct 's nachts geen luier om, maar dat hebben we een weekje uitgesteld. Na 1 week ook 's nachts zindelijk en nooit meer een ongelukje gehad!
    Maar goed, ik geloof dan ook niet echt in het gedwongen zindelijk worden, dus nu is de jongste 2 jaar en 10 maanden en doet ook regelmatig een plasje op de wc. Dan mag ze een sticker plakken, maar ze plast ook regelmatig in haar luier, dus nu zonder luier levert zeker ongelukjes op! En ook al ben ik niet hoogzwanger, ik vind dat het vanzelf wel komt!

7. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Ik lees even mee. Zit in het zelfde schuitje en had er ook hetzelfde idee bij :)

8. Luzzzy

Luzzzy Lid

17 okt 2013
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier sinds 2dagen echt bezig. We hopen dat het lukt, voor de kleine er is. Hij zit al een tijdje "nep te plassen" op het potje. (Pamper aan, en psssssstttt zeggen)
    Nu sinds 2 dagen dus echt zonder pamper, maar het interesseert hem niet als z,n broek helemaal onder geplast is, of als hij heeft gepoept, hij zegt gewoon niets. Hij wilt tussendoor niet "proberen" te plassen in z'n blote kontje, alleen "proberen" met z'n onderbroekje aan. Hij begint dan te huilen, als we hem op het potje zetten, en dwingen willen we hem niet. Het moet wel leuk blijven voor hem. Hij gaat dus nog steeds spelenderwijs met (onder)broek aan op het potje.

We verschonen hem gelijk als hij iets in z'n broek heeft gedaan.
    Zal ik hem (even) laten lopen met een natte broek of vieze poep onderbroek, of gelijk verschonen? Ik merk nu vanaf dag 2 wel dat hij wel opmerkt dat hij heeft geplast, want dan gaat hij omzich heen kijken, maar zegt nog steeds niets.

We zijn natuurlijk pas 2 dagen bezig, en het zal nog wel even duren voor hij echt helemaal zindelijk is, maar ik ben benieuwd of dat andere kindjes dit ook hebben, niets zeggen, en (nog) niet op het potje gezet willen worden.

Mischien iemand nog leuke en goede tips?? (Stickers plakken heeft hij een tijdje gedaan, met het nep plassen, maar heeft hij nu "geen zin" in)

9. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

hier krijgt hij na een aantal stickers een klein cadeautje. dus b.v eerst na 5 stickers en dan na 10 stickers enz. en dan heb ik het over van die kleine goedkope dingentjes hoor

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Ik weet niet hoe oud je zoontje was, maar mijne deed dit ook. Hij was gewoon absoluut nog niet klaar voor het zindelijk worden. Hij stond gewoon regelmatig in een plas urine en zei 'ik heb geplast'.
    Ik ben gestopt en heb gewoon weer een luier aangegeven. Wel regelmatig op de wc/pot laten plassen zodat hij goed kon wennen en leren aan te voelen wanneer hij moest.

Ineens op een dag zei hij "ik wil geen luier meer aan, ik wil een onderbroek aan". Ik dacht echt 'gaan we weer' maar heb hem gewoon een onderbroek aan gegeven. Die dag heeft hij een keer of 3 een mini plasje in zijn onderbroek gedaan, hij was dan echt net te laat maar hield het verder wel op.
    De 2e dag is hij helemaal droog geworden. Op poepen na helaas, dit duurde nog een aantal dagen. En verder ging het eigenlijk heel voorspoedig. De 3e dag hebben we 2,5 uur achter elkaar in de auto gezeten en gaf hij 2x aan te moeten plassen. Gestopt en laten plassen, verder ook droog gebleven.
    Bij het poepen zag ik wanneer hij moest (met luier nooit, zonder viel het op dat hij anders ging staan) en heb hem toen gewoon op de wc gezet. Na een paar keer viel het kwartje ;)

Een kindje moet er ook echt aan toe zijn, anders gaat het veel moeizamer (als het al lukt).

11. Mnon

Mnon Niet meer actief

Hier toevallig ook met mijn dochter bezig met zindelijk worden. Nu sinds 1,5 week / 2 weken. Thuis zonder luier gaat eigenlijk helemaal goed. Als we weg gaan krijgt ze wel een luier om en tijdens het slapen ook. Ze geeft ook met luier vaak aan dat ze moet plassen en dan ga ik er ook op in om naar de wc te gaan. Poepen doet ze nog wel het liefst in een luier, ik vind dat prima, wil absoluut niet pushen. Ik ben enorm benieuwd hoe het gaat als de baby geboren is. Ik houd inderdaad rekening met een terugval, maar dat is prima. Ik word niet boos om een ongelukje. Ze had van de week wel in haar onderbroek gepoept. Ze moest zelf enorm huilen (echt zielig) heb haar aangegeven dat het absoluut niet erg is en dat ze als ze wil ook op het potje of in een luier mag poepen.

Eventueel kan je bij zindelijkheidstraining ook een onderbroek onder de luier aandoen,. Dan heb je geen waterballet bij een ongelukje, maar wel dat je kind overduidelijk voelt dat hij geplast heeft...
    Succes ik zou de tijd in je verlof er lekker aan besteden. Je merkt snel genoeg of je kind er aan toe is.

Deel Deze Pagina