Zindelijk worden, bijna naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Moaatje, 3 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    In tegenstelling tot onze dochter doet zoonlief er echt al een flinke tijd over om zindelijk te worden.

En binnen 2 maanden wordt hij 4 en gaat hij naar school... hoop ik. Want dan moet dit toch echt wel verbeteren.

We zijn al zo'n twee jaar bezig. Een aantal maanden terug ging het best goed. Goed houdt in ongeveer 3 ongelukjes per week.
    Nu is het kommer en kwel, hij plast soms 3 keer per dag in zijn broek, maar hoe dan ook dagelijks. Droge dagen zijn een uitzondering.

Van alles al geprobeerd. Stickerkaart, kadootje op een droge dag, zelf natte broek uit laten trekken, elk half uur op de wc zetten, praten, uitleggen... Het is het allemaal niet.

Aan de ene kant denk ik soms dat hij gemakzuchtig is. Het lijkt hem niet echt te boeien of zijn broek nat is, want hij gaat gewoon door met wat hij aan het doen is.
    Aan de andere kant, als ik er met hem over praat geeft hij wel heel duidelijk aan dat hij niet wil dat iemand ziet als hij in zijn broek heeft geplast. Hij plaste laatst vlak voor het plein toen we de oudste gingen ophalen uit school, en dan zet hij ook geen stap meer. Handen er voor en zo.

Hij gaat overdag geregeld wel naar de wc, ook uit zichzelf, dus fysiek gezien is hij in staat het te voelen. Wel druppelt hij erg veel en heeft hij vaak een kleine natte plek in zijn ondergoed.

Het gebeurt trouwens ook dat hij in zijn broek plast terwijl hij 5 minuten daar voor op de wc heeft geplast. Poepen doet hij altijd op de wc.

Ik maak me nu zo'n zorgen over school. Hij moet dan zindelijk zijn. En ook als hij nu nog flinke stappen maakt, ik wil niet dat hij zometeen bekend staat als dat jongetje die altijd in zijn broek plast.
    Daarnaast vangt zijn gastouder op tot 4 jaar, dus als hij nog niet naar school zou gaan hebben we daar nog een ander probleem bij. En hij wil zo graag naar school.

Hebben jullie raad?

2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Nou ja, in dit geval zou ik zeggen doe hem een luierbroekje aan als hij naar school gaat. Hij poept toch altijd op de wc, zeg je. Dan vervang je zijn broekje als het nodig is thuis wel.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat zou ik ook doen.

4. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Is dat een ander soort dan zo'n ophijsluier? Want dat klinkt als een goed plan.
    Maar zie je dat dan niet door zijn broek heen?
    Of met gym? Ze hebben 4 dagen per week gym, in hun ondergoed.

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Kan het geen medisch probleem zijn? Ik zou het aankaarten bij de huisarts. Als ik het verhaal lees dan lijkt het mij iig. ook neigen naar een medisch probleem. Succes, hoop dat het snel goed komt.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou idd eerst evt. medische oorzaken uitsluiten. En dan hopen dat hij het gauw sbapt, want ook al heeft hij een luierbroekje aan dan gaat dat toch enorm opvallen bij andere kinderen. Hoewel dat hier op school niet mag hoor, je moet gewoon zindelijk zijn...een ongelukje kan altijd gebeuren.

7. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik Ou even een afspraak maken met je huisarts en hem dit hele verhaal uitleggen!

8. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Het zou mijn verhaal kunen zijn, behalve dat hij zich zo schaamt.. hij uit het niet zo al zegt hij dat hij het vervelend vindt.
    Ik wil net meer aan luiers beginnen, ook niet aan broekjes.
    Gelukig nog 7 maanden tot aan school, maar ik heb ehet niet zien veranderen de adgelopen maanden. Het lijkt bem gewoon niet genoeg te boeien.
    Ik heb het zo ver mogelijk los gelaten.. ik wordt nog maar zelden boos. Ik ontneem hem wel soms iets leuks. En ook dat lijkt hem niet te boeien...

9. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

1 mrt 2007
    836
    0
    16
    Hier zelfde probleem maar dan met poepen, meneertje gaat ook over 2 mnd naar school en wil alleen in de luier poepen. Plassen doet hij wel op de wc en s' nachts is hij wel zindelijk maar weet niet hoe ik dit kan oplossen.

Voor TS de tip om toch deze 2 maanden om h
    Constant te vragen of hij naar de wc moet, zodat hij de ongelukjes voorkomt en steeds beter aanvoelt wanneer hij moet plassen.

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Dit moet je eerst met school overleggen. Een kind moet zindelijk zijn en daar horen luiers niet bij, ook geen luierbroekjes. Op mijn scholen geldt dit principe. Het ligt anders bij een medische oorzaak. Het is ook anders als het kind zichzelf kan redden bij in de broek plassen: zelf kleding uitdoen, zelf schoonmaken, zelf andere kleding aan doen. Juf mag er geen hinder van hebben.

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Hoe zit het trouwens met als jullie weggaan? Laat hij het buiten ook lopen of alleen thuis? Mocht het buiten goed gaan dan denk ik dat het op school ook goed zal gaan en dat het thuis uit gemakzucht is. Is het overal zo zou je inderdaad eens de huisartsassistene kunnen bellen en dit verhaal doen. Misschien vindt ze het nodig met de huisarts te overleggen of hebben ze nog andere tips.

12. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    De huisarts zal wsl niet veel doen, ik kreeg te horen dat t tot zes jaar normaal kan zijn! Onze jongste boeide het dus ook toaal niet en hij kon ook rustig nat rond lopen. Op school ging het ook regelmatig mis. Hij kon prima zijn eigen broek uittrkken en verschonen. Reservekleding mee of van school en verder is er niet heel veel aandacht aan geschonken. Hij is inmiddels vijf en nog gaat het wel eens mis, maar steeds minderr. Hier ging het met name in gezelschap msi omdat hij dan vaak niet wilde stoppen met spelen. Het is lastig, maar toch ook weer niet heel abnormaall als ik de huisarts mocht geloven. Gelukkig gingen ze er bij ons op school ook niet heel spastisch mee om. In de klas van onze jongste heeft een kindje overigens ook nog ruim een jaar een luierbroekje aangehad omdat ook die er echt geen 'zin'. In had. Toen hij naar groep drie ging was hij wel zindelijk. Huisarts heeft ook daar al die tijd weinig gedaan.
    T is vervelend maar ook niet altijd dramatisch. Huisarts van mij zei da thij een brief mee zou geven als de school mijn jongste niet zou accepteren.

13. misa

misa Niet meer actief

Ik zou in dit geval ook even medisch uitsluiten. Want het klinkt alsof hij wel wil.....

14. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Zal je net zien, ik open een topic, en meneer heeft en topweek.
    Hij krijgt nu op de dagen die hij helemal droog is eencadeautje (prulletje, maar hij i blij). De nacgten hebben we maar ff losgelaten, luier an en slapen. Komt wel een keer. Dat het medisch is sluit ik hiermee dus maar even af.

Wel heel benieuwd wat hij gaat doen als we de cadeautjes afbouwen...

15. Tweetievogeltje

22 aug 2013
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik jou was zou ik hem straks naar school zo'n speciaal zindelijkheid oefenbroekje (bedoel dan niet een standaard luierbroekje) aangeven. Dat geeft extra zekerheid voor de toch al spannende eerste schooldagen/weken :)

16. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ons zoontje is bijna 4 en heeft sinds vorige week wendagen, maar hij is nog steeds niet zindelijk. Ook hier van alles geprobeerd en ook overleg gehad met de arts van het cb. Meer dan wat we al deden konden we niet doen. Het cb adviseerde nog een onderbroek onder de luier te doen, dus dat hij dan een natte onderbroek voelt (en daar hopelijk vies van gaat worden). Maar ook daar wordt meneer niet anders van.
    Wel met de school besproken dat hij nog niet zindelijk is. Waren ze uiteraard niet blij mee, maar hij moest dan wel een luierbroekje aan. Dus dat doen we nu ook. Ze verschonen hem alleen niet, hebben ze gezegd. Dus we hopen stiekem dat als hij eenmaal echt naar de kleuterschool gaat, hij zich toch gaat schamen of het voorbeeld ziet van anderen.

17. Tweetievogeltje

22 aug 2013
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    @sneeuwmees:Ook eens van die zindelijkheid oefenbroekjes proberen? Ik had hele leuke gekocht voor mijn zoontje, o.a. een hondje en een leeuw. Ze waren maar 5,95 per stuk (op marktplaats gevonden en zijn gewoon nieuw). Het proberen waard toch? :) Bij mijn zoontje heeft het in ieder geval goed geholpen en was in korte tijd zindelijk.

Deel Deze Pagina