Wij willen graag een leuke zandbak aanschaffen voor ons zoontje. Mijn man is gek op zo'n kunststof schelp of schip die je ook als zwembadje an gebruiken. Nu vind ik die dingen persoonlijk spuuglelijk. Ik zou gaag een ewone vierkante houten zandbak hebben en een opblaasbaar zwembadje erbij voor de warmere dagen. Wat zijn jullie ervaringen, wat is aan te raden en wat juist niet? En hoe zit het met onderhoud?
Ok Mee eens dat die schelpen lelijk zijn..maar... Wij hadden eerst de schelp. Toen we gingen verhuizen hebben we een houten zandbak ingegraven en dat ziet er prachtig uit. Maar zo'n schelp is echt veel makkelijker. Voor de kinderen makkelijk in en uit te gaan en inderdaad leuk om de andere kant als waterbak te gebruiken. Ik wil dus die houten weg doen en weer een schelp aanschaffen. Die houten bak zit ook altijd vol ongedierte. Wij hebben hier kleine salamadertjes en die gaan dus daar schuilen in de winter. Hoe goed je het ook afsluit...ze kunnen er altijd in. Ook die enge duizendpoten. Zo'n schelp haal je leeg en berg je op. Ideaal
Wij hebben alletwee en hebben beiden hun voors en tegens mijn inziens: Ingegraven houten zandbak: + leuk voor oudere kids + steviger + zand blijft beter - beestjes erin (ondanks deksel) - bijhouden wat betreft verf/beits/lak anders wordt het snel toch minder met vocht, sneeuw etc - vaste plek dus houd goed rekening met zon/wind etc Plastic zandbak: + verplaatsbaar (juist in de zon in het voor en najaar, eruit hoogzomer bijv) + op te ruimen + jong kindje bleef er hier inzitten (kroop uit de houten ivm bijna gelijke hoogte grond) + zand en water te combineren! - oudere/zwaardere kindjes die op t randje gaan zitten zorgen voor barsten en evt scheuren/breken - het weer zorgt ervoor dat het plastic ook poreuzer wordt en dus breekbaarder bij verplaatsen of erop zitten - zand wordt hier met mooi weer echt heel erg snel van dat stuifzand waardoor je er weer water bij moet gooien voordat het speelzand is in houten zandbak even omscheppen en klaar Zijn dus voors en tegens voor alletwee en zolang we nog echt kleintjes hebben houd ik er een plastic ding bij. De middelste vond de houten bijv ook eng in verband met grootte, die plastic zandbak was kleiner en vond ze veel fijner. Ook als de oudste vriendjes had kon ze mooi rustig nog zelf spelen zonder tussen groters te zitten hihi.
Bij ons kwam er steeds water in die schelp. Het water kan dan niet weg en blijft erin staan. Nu gebruiken we de schelpen als zwembadjes en hebben we toch een houten zandbak met van die bankjes erin. Ik heb een worteldoek erin liggen, zodat je minder last hebt van beestjes.
Wij hadden steeds water in de schelpzandbak. Hier komt ie dus niet meer (en het is spuuglelijk). Ik zou kiezen voor een houten zandbak!
Geen houten, dus geen ervaringen. Wel een kunststof (zo'n schildpadmodel) en daar zijn we wel tevreden over. Komt geen water in, is namelijk goed afsluitbaar.
Hier een kunststof ding en dat bevalt ons prima. Onze buren hebben toevallig van de week de houten weg gedaan en nu een kunststof zandbak staan. Ook opa en oma van onze kids hebben de houten zandbak voor een kunststof verruild.
hier hadden we ook hetzelfde probleem. Een plastic schelp doen of toch een houten zandbak. Wij hebben gister 1 gekocht bij de lidl. Ideaal want je kan het verplaatsen, opbergen, zit een leuk dakfolie op. We zijn er helemaal blij. zie folder LIDL
Bedankt voor alle reacties. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, denk toch een mooie houten laten ingraven. Maar we hebben nog even de tijd.