zindelijk worden, doorzetten of nog wachten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SDonya, 2 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefste80

liefste80 Lid

27 okt 2010
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha nee hoor daar val je niet onder, fijn toch als dit zo soepeltjes gaat! Mijn dochter was precies hetzelfde qua ontwikkelingen (oh nee, heeft nooit een speen gehad ;)).

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ons zoontje is bijna 3 maar het wil maar niet lukken. Hij is er zelf totaal niet mee bezig, dus ja wij wel ;). Elke vakantie, zo ook deze doen we de luier uit. Hij vind het prima maar geeft niet op tijd aan dat hij moet dus 3 broeken nat in 1 uur (Hij gaat en kan wel gewoon op de wc dus dat is het probleem niet) Als je hem dan alsnog op de wc wil zetten wil hij niet echt. Dus daar speelt de leeftijd ook mee. En nee ik heb echt geen zin om hem 3 weken lang elk half uur op de wc te zetten/forceren omdat wij vinden dat het tijd is. We hebben wel wat beters te doen.

Onze dochter gaf het wel aan vanaf 2 jaar en wilde ook echt per se op toilet en niets anders. Als ze er zelf aan toe zijn gaat het gewoon makkelijker en ben je er niet 3 weken mee bezig.

Het verschilt dus per kind. Het ene kind is het andere niet. Het heeft ook met het karakter te maken en de mate van ontwikkeling. Onze zoon begint pas net met praten dus heb toch het idee dat hij DAAR nu mee bezig is en dat het plas en poep verhaal later wel komt.

Ik hoor steeds vaker om me heen dat als ze laat zindelijk worden dat dat net VOOR of 2 maanden na de 3de verjaardag is. Ik denk echt niet dat het een week voordat ze naar school toe gaan is. Lijkt me een beetje sterk. Daarbij ben ik gewoon thuis en heb er ook de hele dag de tijd voor maar als hij niet echt wil dan schiet het niet op. Het wordt alleen maar een strijd.

C.

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Eens. Begrijp het nut er ook niet zo van? :( Nagenoeg alle kinderen zijn vanzelf zindelijk vóór hun 4e verjaardag, dus wat maakt het uit of dat nou is met 1,5, 2,5 of 3,5 jaar?! Zegt niks over hun verdere ontwikkeling of zo en een prestatie is het bij een 'normaal' gezonf kind ook niet maar gewoon een natuurlijke ontwikkeling. Mijn advies is dus wachten tot het kind er echt zelf klaar voor is, scheelt een hoop gedoe en stress. ;)

4. Storm

Storm Niet meer actief

Ik ben ook niet zo'n lieve mama. Mijn oudste was al 3 jr geweest, 's nachts wel droog, maar overdag niet. Die heeft de pest aan veranderingen (ASS) en zijn aversie tegen het potje en de wc waren groot. Die heb ik echt (met beleid) gedwongen, heel gemeen, maar het heeft wel geholpen. Met 3 jr en 3 mnd was hij dag en nacht droog.

Nu de tweede wederom in training. Na twee weken en ja, ook bijna de handdoek in de ring te hebben gegooid, was hij gisteren ineens de hele dag droog en ging hij vandaag uit zichzelf op het potje om te plassen en te poepen. Ondanks het feit dat ook hij heeft geroepen: NEE, NIET POTJE!!
    Dus de mening om te wachten tot je kindje zelf aangeeft dat het er aan toe is, deel ik ook niet. Soms kun je ze best een duwtje in de goede richting geven. Het levert hier in ieder geval een supertrots kereltje op!!

Deel Deze Pagina