Zindelijk worden. Eerste tekenen zijn er. En nu?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door samarinde01, 25 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik stimuleer zo weinig mogelijk eigenlijk. Er staat een potje naast de wc, als ik ga dan gaat hij zelf vaak mee. Ook lezen we wel eens boekjes over naar de wc gaan en dat lijkt indruk te maken. Als hij moet poepen meldt hij dat altijd ook.

Gisteren moest ik rennen, want ik moest ineens heel nodig. Zoon rende mee en toen ik vroeg of hij ook op de wc wilde en ineens zei hij ja en deed een plasje. :$
    Een paar maand geleden vond hij het nog niks. Ook het potje niet. Daar ging hij wel op zitten, maar stond na 1 tel weer op.

Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon steeds vragen? Op welke tijdstippen vragen jullie dat dan? Of pakken jullie het anders aan?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb haar gewoon de luier uitgedaan, gezegd dat ze een grote meid was en dat grote meisjes op het potje plassen, en haar verder laten spelen. Potje stond toen wel in de living. Regelmatig even vragen of ze moest, en als het me te lang duurde haar ook effectief erop gezet. Ze was diezelfde dag zindelijk (al begrijp ik natuurlijk dat dat niet altijd zo is).

3. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Zit met hetzelfde :)

In de crèche moeten ze op bepaalde tijden allemaal op het potje.
    Enkele maanden geleden zag het er naar uit dat het lukte.
    Af en toe een plasje en 1x kaka gedaan in potje.

Nu doet ze helemaal niets meer op het potje, ze gaat gewoon zitten...

Ze geeft wel altijd aan als ze kaka in haar pamper gedaan heeft maar niet ervoor.

De verbouwingen zijn bijna gedaan en dan maak ik er zelf ook eens mijn werk van!

Denk dat je het best op bepaalde tijden hem eens op potje laat zitten.
    Bv bij het opstaan, voor het 10uurtje, voor het middagmaal,....
    en als je dat zit zitten, in blootje laten lopen :)

Zo ga ik het toch proberen.

4. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Wij zijn met onze dochter nu ook druk bezig en het lijkt nu eindelijk te gaan werken. We hebben vanaf haar tweede jaar al meerdere pogingen ondernomen maar dat werd steeds niet, ze was er gewoon nog niet klaar voor. Nu twee weken geleden standaard thuis de luier uitgedaan (op de crèche heeft ze nog wel een luier om, deze mag pas af als ze redelijk zindelijk is). De eerste dagen veel ongelukjes maar nu zijn we op het punt dat ze 95% van de tijd op tijd aangeeft dat ze moet en dus naar het toilet gaat. We stimuleren wel met een grabbelton. Iedere dag dat ze het goed heeft gedaan mag ze iets grabbelen (allemaal kleine dingetjes zitten in de ton). Dit lijkt haar ook te stimuleren. Ik zou in het begin gewoon regelmatig het potje aanbieden tot dat hij het zelf begint aan te geven. Bij de een gaat het heel snel, de andere heeft een wat grotere aanloop tijd nodig. Succes.

5. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier 3 weken geleden ook gewoon de luier afgedaan (hij is 2j 3mnd) en nu is hij nagenoeg zindelijk. Thuis gaat het goed en geeft hij het goed aan, bij een ander vind hij het heel eng en spannend en durft of wil hij vaak niet met soms als gevolg een ongelukje.
    Gister toevallig naar het centrum en na een uur zei hij "plas" dus ik als een speer een toilet gezocht en hem daar op gezet maar het was de eerste x op een grote wc dus super spannend. Gelukkig wel m'n telefoon mee dus zo had hij wat afleiding maar na een kwartier te hebben gezeten heb ik gezegd dar we nog naar 1 winkel gingen en dan naar huis en thuis n plasje kon doen.
    Dat ging prima, thuis gelijk op het potje en zat een plasje in.
    Nu ben ik ook zelf hele dagen thuis dus kan er goed omheen plannen. Bijv als hij net geplast heeft ga ik pas weg, en anders gok ik het er soms gewoon op bij bijv visite en neem ik potje mee.
    Als hij het zelf aangeeft zoals je schrijft zou ik het gewoon op vaste momenten doen zoals hierboven aangegeven, na het slapen en eten. Dat zijn vaak de succesmomenten en uiteindelijk krijg je zelf ook een beetje het ritme in de gaten.
    In het begin moest hij elk uur plassen ongeveer, toen een halve week hield hij het 3 a 4 uur op, en nu geeft hij het zelf aan.

6. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Bedankt voor jullie tips! Hier kan ik wel wat mee.

Deel Deze Pagina