Zindelijk worden.. hoe lang heeft het geduurd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ranu, 21 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Hier heeft het ook heel veel stickers en geduld gekost maar mijn ervaring is toch echt dat kindjes het zelf ook goed moeten aanvoelen en kunnen ophouden, en het ene kindje is er vroeg klaar voor en de ander wat later.
    Het is geen wedstrijd wie het eerst zindelijk is.
    Nu zoon zindelijk is, is zijn humeur ook ineens stukken beter, hij is blij dat het lukt en stukken minder frustraties en onnodige woede aanvallen, en daar is mama natuurlijk ook heel blij mee :D

2. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik was vorig jaar van plan de kerstvakantie (toen was ze bijna 2,5) ervoor uit te trekken, maar in november wilde ze zelf op de pot en op de wc (op kdv al een beetje 'geoefend'), met 2 dagen idd zo goed als zindelijk! Na anderhalve week volledig luierloos, ookboodschappen doen enzo en twee maanden later ook 's nachts zonder luier.
    Ik heb haar niet hele dagen in onderbroek laten lopen, maar ik heb haar ook niet zindelijk gemaakt... Dit heeft ze hier echt zelf gedaan, ik heb echt geen tips hoe het moet ;)

3. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ik zet hem hem ook steeds op het toilet en dan plast hij eigenlijk altijd en dan mag hij een sticker plakken. Hij doet het echt keurig, maar hij begrijpt nog niet dat hij het "moet" zeggen. Ik ga hem maar eens in zijn onderbroek laten lopen, kijken hoe hij daar op reageert. En idd het is ook een kwestie van tijd, de een is sneller dan de ander en zoals bij jouw dochter zal het kwartje wel ineens vallen.
    Thanks

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Het plassen ging vanzelf. Hij wilde niet dus laten rusten.
    einde van de zomer was hij in zijn blootje aan het spelen buiten en ik dacht : zet het potje eens buiten,...
    ineens zat hij heel zenuwachtig te huppelen en wilde naar binnen. Uiee uieer (luier) dus ik zeg hem doe maar op het potje en hij ging op het potje! Halfuur later weer, uur erna nog eens :$ die 2x helemaal uit zichzelf

Tot nu toe 5 plasjes in de broek ofzo. Snachts en met middagdutje wel een luier aan, als we lang weggaan ook want de wc vind hij eng

Poepen is een ander verhaal. Dat durft hij niet te doen op het potje dus sochtends laat ik de luier even aan, dan poept hij 9 van de 10 keer. En savonds na het eten doe ik die ook aan, dan moet hij ook vaak. En als geen bezoek is leg ik een luier op de salontafel. Als hij moet brengt hij me die.

Het plassen ging vanzelf op de tijd dat hij er klaar voor was. Met poepen zal dat ook wel komen. Niet pushen!!!
    mn ouders proberen dat denk ik wel als hij daar is want als ik hem ga halen en we komen thuis, de jas is nog niet uit en hij staat al op zijn poepplekje. Vind dat zo zielig.
    ouders doen het nu denk ik niet meer maar hij poept er ook niet door het proberen volgens mij
    goede bedoeling van mn ouders, bij veel kindjes werkt dat maar niet bij hem

5. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier ook gewerkt met stickers. Moet wel zeggen dat hij zelf graag wilde. Binnen 2 a 3 weken was hij zinnelijke op zijn 2,5. Ik maakte een stickervel van 30 stickers. Hij wilde eerst niet op het potje poepen. Heb hem omgekocht met 2 stickers. Een vel vol was iets leuks uitzoeken. Wij hadden zoiets van. Luiers kosten ook geld. Heb maar 1 pak luier broekjes hoeven aanschaffen. Volgende x bij de jongste maak ik een bak met kadootjes waar hij uit mag kiezen. De nachten zijn ook vanzelf gedaan. Alleen met drukke dagen als sinterklaas gaat het in de nacht nog fout.
    Ik denk wel, weet eigenlijk wel zeker dat wij geluk hebben. Alleen op de opvang ging het nog weleens fout. Ben hier meerdere malen boos over geworden. Hij kon aangeven dat hij moest, maar toch ging het fout en de avonden was hij daarover heel erg verdrietig. Ik vind dat jullie als ouder de baas zijn. De klant is koning en op de opvang kunnen ze niet zeggend attracties ze niet willen forceren wanneer jullie aangeven wat jullie werkwijze is.

Succes.

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Hier bijna 3,5 en ook nog niet zindelijk. Hebben afgesproken dat de dag na oud en nieuw de luier weggaat.. Maar dan?? Ik kan ja niet de hele dag binnen blijven? Wat als ik weg moet en ze moet plassen of heeft de broek ineens nat?:) afgelopen zomer geprobeerd toen had madame nog geen zin. 2 weken terug smorgens luier eens uitgelaten en om de 5 min moest ze plassen zei ze maar eenmaal op de wc kwam er niks.. weet dus niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Ze vind t ook niet vies ofzo allemaal. Vanmiddag in dr winkel zei ze "mama even wachten ik ben poepen" en dan kan ze de hele dag met een poep luier lopen. Dat maakt haar niks uit :/ stickers en kados maakte haar niks uit trouwens dus ben bang nu ook niet.

7. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je kan een kind niet zindelijk maken, dit doen ze zelf op hun eigen tijd. Ze moeten kunnen voelen dat er plas zit, anders wordt het niks. Dus constant op de wc zetten heeft echt geen zin.
    Zorg dat benen en voeten warm zijn, dan is het makkelijker voor een kindje om hun buik te voelen.

8. maud82

maud82 Lid

19 dec 2015
    42
    0
    0
    Mijn zoontje was rond zijn derde zindelijk dag en meteen ook nacht.
    Mijn dochter is nu 2,5 en wil absoluut niet proberen om op de wc of op het potje. Als ze geen luier om heeft laat ze het gewoon lopen! In veel dingen loopt ze 'voor', maar bij dit zegt ze : ik ben nog een baby!

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik nam die eerste dagen een potje mee in de auto of onderin de buggy als ik op stap ging. Ze heeft meermaals aan de kant van de weg op het potje gezeten, of zelfs in de koffer van de auto. En een extra setje kleren mee voor als het echt fout ging. Al heb ik dat nooit nodig gehad.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Klopt, deels. Een kind moet het natuurlijk wel voelen, dat kan je niet sturen. Maar je kan wel je kindje al lang voor die tijd aanbreekt vertrouwd maken met het idee van op het potje gaan. Hier ging ze altijd mee met mij naar de wc, en vanaf anderhalf zette ik haar regelmatig op het potje. Op die leeftijd willen ze nog zo graag pleasen, dat wordt wel wat anders eens de terrible two's aanbreken...

Als ik hier soms lees dat ouders 'wachten tot hij het zelf aangeeft', en dat een kind van 2,5 jaar nog nooit op het potje gezeten heeft. Dat vind ik erg bizar. Het blijft toch een groot verschil tussen België en Nederland, die aanpak van zindelijkheid.

11. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dochter is gister twee geworden en is nu sinds een twee weken echt helemaal zindelijk. Heeft ongeveer een maandje geduurd.

12. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn neefje wilde ook niet zinnelijk worden. Alleen de tijd begon te dringen want hij wilde wel naar school. Mijn broer heeft toen tegen hem gezegd dat wanneer hij nog een luier aan heeft hij niet naar school mag. In no time was hij zinnelijke.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    De oudste was net drie en van het een op het andere moment volledig zindelijk. Daarvoor ging ze op het kdv eigenlijk altijd al op het toilet, maar thuis weigerde ze tot dan. De jongste was drie jaar en twee maanden oid toen was ze overdag zindelijk (uit het niets dus) en twee weken later 's nachts ook. Daarvoor had de jongste wel interesse, maar op de een of andere manier lukte het niet.

14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Ik vind dat veel ouders tegenwoordig erg laat en makkelijk zijn met zindelijk maken. Waarom zou je dat van je kind af laten hangen? Zindelijkheid is iets dat je prima kunt trainen. Natuurlijk niets forceren. Maar wel oefenen en er regelmatig mee bezig zijn. Dus op vaste tijden op het potje zetten. Maar ook bloot laten rondlopen zodat ze het ook echt merken. En ook aangeven dat een natte broek vies is (niet boos worden maar wel benoemen wat goed en fout is).

Daarbij is mijn ervaring dat kinderen met hun 3e vaak in een lastiger fase kunnen komen (meer een eigen mening, boze bui, eigenwijzer etc). Dan kan het soms juist lastiger zijn. Als je zelfs wacht tot na het 3e jaar zit je misschien erg kort op het naar school gaan. Dat brengt extra druk en spanning met zich mee.

Een kind dat eerder zindelijk is scheelt enorm in luiers. En in tijd (zeker als er nog jongere kinderen in huis zijn). Het geeft een kind zelfvertrouwen (ik ben geen baby meer). En een betere voorbereiding op school (waar het gewoon een harde voorwaarde is en er dus veel druk ligt). In andere landen kunnen kinderen dit ook eerder. Dus waarom hier niet?

15. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier vanaf 1 1/2 bezig met potje geweest.vanaf 2 intensief op vaste momenten,ze wilde en probeerde het ook wat soms lukte maar soms ook niet. Toch pas met 3 jaar dag zindelijk en nu een half jaar later gaat het pas echt goed met poepen. Zonder ongelukjes dus.plassen van 3 dus meteen zonder ongelukjes.
    Snachts gaat het nog steeds beroerd.6/7 x het bed volledig verschonen en nieuwe piama omdat ze echt niet wakker word ervan ook niet als wij haar wakker maken om te gaan plassen,dus ze krijgt standaard een luierbroekje aan.en dat krijgt ze zolang nodig.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier vrij vroeg meisje die uit zichzelf zei dat ze geen baby meer is en dus geel luier wil;) was 2.2 was bijna gelijk zindelijk paar ongelukjes na. Moet zetten dat ik potje had in wc maar niets mee deed ze ging af en toe zitten met kleren aan als we zelf zaten op wc. Toen ze dus geen luier wilde heb ik onderbroek aangedaan en potje naast bank gezet. Ik naam ook steeds setjes mee buiten huis. Ik vond lastig want dwingen wilde ze niet en ze kan 3-4 uur ophouden plas dus ik vergat steeds zelf (nu nog steeds ga ik oppad dat ze nog niet eens geplaat heeft sinds vannacht)
    Dus 2.2 zindelijk plas en kort erns denk maandje of 2 poep. Dan met 2.6 ging ze op wc gewoon ook buiten huis want was lastig ze vond het vaak vies en bah.
    Nu 2.8 gaat ze volledig zelf ook afwegen doet ze top zelf.. Op zwembad plast ze ook niet geeft aan dat ze moet en houd dus ook uren op.toppie dus!
    Snachts doe ik luier want is makkelijker voor nu.

Geen idee of meisje/jongen eerder/eerder is. Ik ken jongetjes van 2 al zindelijk en ook meisjes van 4 nog niet. Dus ik denk dat het per kind/ouder afhankelijk is. Op kdv/psZ hebben ze ook liever of helemaal zindelijk of luier dus ze werken vaak tegen en als je thuis moeder bent kant je meer investeren wellicht

Trainen of niet, denk moet je naar kind kijken. Hier enorme eigenwijs dus trainen is net als kikker vragen op commando geluid maken;) ze is met alles zelf geeft aan waneer en wat ze wil. Ik deed niets mee en kijk ze ging zelf binnen 1 week zindelijk. Als ik haar zette vaste tijden steeds ofmet boek of belonen of dwingen zou hier het juist niet werken ze zou express het tegenhouden. Ik had vertrouwen in haar dat ze zelf zal beslissen waneer ze wil.
    Maar ik denk dat als ze 2.5-3 was en nog niet zou ik indderdaad zelf aan de slag ging intentief. Ik vind persoonlijk 3 jaar erg TE laat namelijk

17. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Hier was het precies t zelfde. Liep rustig een uur in een.poep broek en stickers en kaders loopt hij ook niet warm voor.
    Ook lang gedacht dat het niet goed gaat komen maar nu toch echt zindelijk.
    Ik ben er 1 ochtend voor thuis gebleven. En die middag had ik een afspraak en.moest hij mee. Voor de zekerheid een luierbroekje aan. Toen hij daarin geplast had zei hij dat dat toch mocht omdat hij een luier aan had. Daarna dus geen luier meer aangedaan en bijna geen ongelukjes.
    Het komt ooit goed dus! !

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Hoop dat het hier uiteindelijk ook zo verloopt maar ben er bang voor. Zeg dan wel is, schat je moet straks zonder luier hè. Ja maar pas als ik net zo groot ben als jullie! Of als ik 4 ben want dan ga ik naar school. Uhm nee nu liever..:D

19. susy26

susy26 Niet meer actief

Oudste plaszindelijk met 3 jaar, poepen afgelopen maart. Was een echte angst voor de wc, maar toch in een keer zelf gegaan. Jongste in de zomer. Zowel plas als poepzindelijk. .

Oudste nu ongeveer 2 weken s nachts droog. Heeft nog wel een drynight aan voor de zekerheid, jongste ziezo nog.

20. mama013

mama013 Actief lid

19 jun 2012
    322
    0
    16
    T-013
    #40 mama013, 22 dec 2015
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
    Oudste was met 26 maanden in 3 dagen zindelijk. De jongste is sinds een maand zindelijk en wordt in jan 2 jaar.
    De eerste dagen veel ongelukjes. Op dag drie zag ik het niet meer zitten,maar de luier uit is uit. Gelukkig kwam er op dag vier echte vooruit gang in. Iedere dag ging het beter. Dag 5&6 helemaal droog gebleven. Ik ben die dagen alleen maar thuis gebleven. Het potje staat in de woonkamer. Werkt perfect. Geeft het zelf aan. Ook heb ik in het begin steeds een vrolijk filmpje op youtube gekeken over een prinses die zindelijk wordt. Ook nam ik het potje en wc verkleiner mee. Werkt perfect.Door pakken. Vroeger deden ze dat ook. Als er iets medisch is,is het een ander verhaal. . Wanneer je lang wacht denk ik dat het heel lastig is. Onze uk neemt haar potje graag mee als we weg gaan. Heb geduld. Leg lekker een stapel kleding klaar. Emmer sop. En focus je op je kleintje en train 1 ding. Succes

Deel Deze Pagina