Rondleiding basisschool, welke vragen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Schuurpapier, 15 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Goedemorgen!

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt om volgende week te gaan kijken bij de mogelijk toekomstige basisschool van onze dochter. Even een traantje wegpinken nu :D

Nu zijn er een aantal dingen waar ik waar wat hulp bij zou kunnen gebruiken:
    - Waar let je op bij zo'n rondleiding? Welke punten vond jij belangrijk?
    - Welke vragen heb jij zelf gesteld bij de rondleiding en wat vonden jullie belangrijk bij de school van jullie kind(eren)?

Ik hoor het graag, alvast bedankt! :)

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben gevraagd wat voor hulp ze bieden als een kindje voor of achter loopt op de leerstof.
    Hoe ze omgaan met pesten.
    Hoe groot de klassen zijn.

Ik vond de sfeer ook heel belangrijk. Gezellige klaslokalen bij de kleuters. Leuke kinderen.. Wij hebben een school uitgekozen met een tuin en moestuin die ze elke week bijhouden samen met de kindjes.

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Wij hebben veel inspiratie gehaald uit deze lijst:
    What to Look for in a Classroom (*) - Alfie Kohn

Schooltijden/continurooster zijn dingen waar je een mouw aan kunt passen als ouder. Sfeer en hoe ze naar het kind kijken vond ik veel belangrijker.

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.884
    5.137
    113
    Ik werk zelf in het basisonderwijs en dit zijn, wat ik nu kan bedenken, vaak gestelde vragen:

- Welk soort onderwijs? (Openbaar, montessori etc)
    - Hoe groot zijn de klassen? Zijn er combinatieklassen?
    - Wat kan de school bieden aan kinderen die achterlopen en aan kinderen die voorlopen? (Plusklassen/pluslessen, extra werk en begeleiding)
    - Is er een continurooster?
    - Vieren van feestdagen
    - Hoe is overblijf en bso geregeld?
    - Wat word er gedaan aan extra activiteiten? (Culturele dingen, schoolreisjes)
    - Hoe gaat de school om met pesten?
    - Resultaten
    - Wat verwacht de school van de ouders?

Verder gaat het denk ik vooral om de sfeer en het gevoel dat je bij de school hebt.

5. Schuurpapier

Kijk, hier kan ik al wat mee, helemaal top dit! :) Zal later even wat dingen van jullie noteren.

6. bokker31

bokker31 Lid

8 jul 2010
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bovenstaande en of er veel personele wijzigingen zijn geweest in de afgelopen jaren.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Inderdaad.
    En ik vraag ook altijd naar de verbeterpunten van de school. Als ze zeggen dat alles top is en ze nergens aan hoeven werken, vind ik het niet geloofwaardig.
    Hoe gaan ze om met wennen? Krijg je een intakegesprek met de juf?
    Vooral, ga in wat groepen kijken, loop door de school, vraag de kinderen zelf wat ze van school vinden.
    Hebben ze ook meesters of alleen juffen?
    Inderdaad, wat bieden ze aan kinderen die voor of achter lopen.
    Eerlijk gezegd hecht ik nog maar weinig waarde aan antipestprogramma's. Klinkt prachtig, maar als de sfeer niet goed is en de uitvoering te wensen over laat, wordt er nog veel gepest.
    Ouderparticipatie, wat verwachten ze van jullie?
    Verder, net wat jullie belangrijk vinden. Doen ze veel aan kunst/cultuur/muziek/sport/Engelse les/hoe testen ze, hoe zien rapporten er uit, hebben ze ook keuzevakken/projecten, werken ze ook samen met kinderen uit andere groepen/van andere leeftijden/doen veel met computers/de Ipad? Hoeveel doen ze met het geloof bij bijv. Christelijke of katholieke basisscholen?
    Directie? Vaste directeur of interim/steeds wisselingen?
    Mocht je zelf tegen dingen hebben die vaak erfelijk zijn, zoals dyslexie, hoe gaan ze daar mee om?

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Voel ook vooral of het goed voelt daar. Kijk ook hoe je kind reageert op de school en hoe school op jouw kind reageert. Daarnaast kun je ook veel zien aan hoe de leerlingen zich gedragen en hoe de leerlingen omgaan met de leerkrachten.

9. Schuurpapier

Wauw, wat een super goede tips allemaal! Heel erg bedankt :D Zal eens een waslijst opstellen voor de directeur 😅

10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Bedankt voor dit topic en de antwoorden!

11. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Nou alles wat hier boven staat en waar ik bij de rondleiding op let:

Hoe is de sfeer tussen kinderen
    Is er rust in de school
    Is het netjes of chaos
    Hoe praten de leerkrachten tegen kinderen

Deel Deze Pagina