Zindelijk worden, hoe?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Blijdorp, 2 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

We hadden afgesproken dat we zouden starten met zindelijkheidstraining zodra madam goed kon lopen. Nu loopt ze goed dus hebben we 2 potjes gekocht en afgesproken dr na dr slaapje en na het avondeten erop te zetten. Gisteravond gestart en ze dacht na ongeveer 2 seconden: nou ik heb het wel gezien hier.

Toen bedacht ik me: ik heb zelf geen idee hoe dit moet... Iemand een tip?

2. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Ik denk dat ze nog veel te jong is. Mijn zoontje is 2,5 en snapt het wel hoor. Maar is r echt nog niet aan toe. Ik zou al je t graag wilt wat boekjes kijken over zindelijkheid met haar en de potjes in de buurt zetten. Maar trainen op zindelijkheid met 1 jaar lijkt me een beetje vroeg.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Wat je nu doet is prima. Wil ze erop dan kan ze erop. Wil ze niet dan is het ook goed.
    Zoals ik net in een ander topic duidelijk heb gemaakt ben ik niet van dwingen. Wel van alle voorwaarden scheppen voor zindelijkheid.
    Dus de mogelijkheid om op een potje/wc te gaan en zo af en toe eens vragen of ze erop willen.
    Ik heb het verder bij beiden losgelaten en gewacht tot ze zelf wat aangaven. De oudste zei met 2 jaar en 2 maanden dat luiers voor baby's waren en trok hem zo uit,en dat was het;). Toen was ze zindelijk. In de zomer dat de jongste 2,5 was hebben we een potje bij de hand gezet en hem veel in zwembroekje/blote billen laten lopen, maar dat deed niks.
    Een maand na zn derde verjaardag wilde ik hem s ochtend een schone luier aan doen na het plassen op de wc en toen zei hij: nee hoeft niet. En dat was het, toen was hij zindelijk.

2 verschillende kinderen op 2 verschillende tijdstippen, zonder gezeur of gedoe.

Vulpen en Blijdorp vinden dit leuk.
  4. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Ik denk dat ze nog wat te jong is. Hier de ervaring dat het pas lukte toen ze het zelf ook wilde..

5. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Mijn oudste is met 3j2m nu net zindelijk en als ik één ding heb geleerd, je kunt ze niet dwingen. Je kunt hoogstens volhouden. Wij hebben het vorige zomer ook al met hem geprobeerd en dat lukte niet. Nu op dezelfde manier en voila. De jongste heeft het met 1j5m van dichtbij kunnen zien en vindt het potje leuk om in te zitten. Niet zozeer erop.

Blijdorp vindt dit leuk.
  6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Te jong voor de pot geloof ik niet in. M’n dochter poept al vanaf de geboorte op de pot, die wilde niet in de luier poepen namelijk.

M’n zoon was rond 20 maand poepzindelijk en met 25 maand plaszindelijk.
    Wij hebben al van heel jongs af aan op de pot gezet, dus hij wist niet beter dan erop te kunnen zitten.

Maar wat je kunt doen is haar afleiden. Maak er wat leuks van. Lees samen een boekje, zing een liedje, kijk een filmpje. Of geef wat lekkers te eten.
    Ik zou een vast moment kiezen om hiermee te beginnen. Momenten dat vaak geplast wordt is direct na het slapen, kwartier tot half uur na het eten.
    Als je eenmaal een keer een plasje hebt geef je dit aan. Als er niks gebeurt, ook geen probleem.
    Daarna kun je het aantal momenten gaan uitbreiden, telkens voor en na het slapen, voor en na het eten, voor en na het weggaan, voor het badderen.

Verder zou je ook nog op signalen kunnen gaan letten. Deed ik vooral met poepen, zodra ik zag dat hij moest poepen zette ik hem op de pot en ging ik samen boekje lezen. Hij poepte dan meestal.
    Ook als er toch al wat in de luier was, gooide ik dat in de pot en zette hem erop. Daarna samen in de wc gooien en doorspoelen. Zo leggen ze de link.
    Ook zijn er plas signalen natuurlijk. Knijpen met de benen, wiebelen, stilstaan.
    Maar daar zou ok nog even mee wachten, nu eerst even laten wennen aan de pot.

Het boek zindelijkheid is kinderspel is misschien wel wat voor jullie.
    En er is een Facebookgroep peuterzindelijkheidscommunicatie. Hier gaat het echt op het reageren op de signalen. Maar er zijn goede tips te krijgen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gewoon zo doorgaan; blijven aanbieden, niet dwingen, en dan gewoon zien waar het schip strandt. Hier wilde de jongste altijd wel even op het potje of de wc zitten als ik naar de wc ging of haar zus. Gewoon als spelletje, ze plaste eigenlijk nooit. Maar het had als voordeel dat ze met 2jr al heel vertrouwd was met de wc (potje wilde ze toen niet meer), en toen kwam er steeds vaker wél een plas. Na een paar keer succes gewoon de luier uit en dat ging eigenlijk meteen heel goed, de eerste week max 5 ongelukjes en daarna geen meer.

Met de oudste deden we het niet zo, ze mocht wel op het potje natuurlijk, maar actief aanbieden deden we niet - echt passief dus. De stap om op het potje te gaan plassen werd daardoor best groot voor haar en zindelijk worden koste meer moeite - ze wás eigenlijk al zindelijk, maar durfde niet op de wc of het potje. Dus ik ben heel blij dat de jongste wel al bekend was met op een potje en wc zitten.

Blijdorp vindt dit leuk.
  8. Blijdorp

Dank jullie!

@Ukkie1 @Lisa2 in te jong geloof ik niet, ik was zelf met 1.5 al zindelijk.

@Fristi2012 @Fuddey en @tuc bedankt voor de tips en ervaringen.
    Dwingen doen we sowieso niet, wil gewoon dat ze aan dat ding went en de mogelijkheid heeft.
    Nu is het 2x per dag: na slaapje en na avondeten. Daarnet heeft ze lekker met haar knuffel zitten kroelen en babbelen op dr potje. Niks gedaan (verwacht ik ook niet hoor).
    Maar dan gaan we gewoon zo door. Ze vindt het ook mega interessant als ik naar de wc ga, wat ik dan weer ongemakkelijk vind maar oké, dus misschien kan ik dr af en toe op de wc zetten?

@Fristi2012 schijnbaar snapte ik je kleine vroeger heel goed, want ik vond mijn luier al snel vies (hoorde ik gister haha). Mijn moeder heeft me een week in mn blote kont rond laten lopen met een potje binnen handbereik en toen was t gebeurd haha.

tuc vindt dit leuk.
  9. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Wij zetten haar ook af en toe op het potje. Ze poept namelikl bijna altijd op zelfde tijdstip. Dus we dachten: das handig! Alleen de eerste keer ging er echt een drolletje in het potje. Sindsdien vindt ze het potje erg interessant, maar erop zitten: ho maar. We laten het potje in de buurt staan en proberen af en toe. Maar niet dagelijks op vaste momenten.

Blijdorp vindt dit leuk.
  10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.363
    113
    Vrouw
    Wij zijn met anderhalf begonnen om elke keer tussen de luiers door even 5 min een filmpje op het potje te kijken. Met 2 jaar luier af en na een paar ongelukjes geen meer gehad. Nu zitten we er alleen nog mee dat hij moet leren zelf zijn onderbroek uit te doen of om het te vragen. Het overgaan van veel miniplasjes naar een paar grotere kan nog even op zich laten wachten.

Blijdorp vindt dit leuk.
  11. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Wij hebben toen stoere onderbroeken gekocht, en stickers ik heb toen een potjeplas sticker blad gemaakt en op de deur gehangen. Elke keer als hij geplast of gepoept had op de pot kreeg mocht hij een sticker uitkiezen en opplakken. Hij was binnen 1,5 week overdag zindelijk, en was mega trots op al zijn stickers ;) (hij was toen net 2)

Blijdorp vindt dit leuk.
  12. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje is 1,5 jaar en ik ben ook al een tijdje aan het oefenen. Inderdaad het geduld hebben om langer te blijven zitten heeft hij nog niet maar is wel verbeterd.
    Je moet het leuk blijven maken. Liedjes zingen of inderdaad met een speeltje of knuffel op het potje zetten. Als ik zelf ga plassen heb ik ook altijd de wc deur open en vertel dat ik moet plassen. Nu ben ik van potje overgegaan naar de wc met toiletbril verkleiner. Hij heeft ook een krukje erbij. Hij mag ook zelf(ook al heeft hij niks gedaan) een stukje wc papier pakken en afvegen. En daarna doortrekken. Dit vind hij echt prachtig nu. Wat het ook erg bevorderd is met dit warme weer alleen een luierbroekje met eventueel onderbroekje erover heen aan doen thuis. Mijn zoontje trekt hem dan af en toe zelf naar beneden en roept 'piepie'. Ook drukken voor ontlasting snapt hij al en geeft ook aan bij ons als hij gepoept heeft. Nu ben ik aan het proberen om het te laten aangeven voor hij moet poepen.
    Gewoon vooral zo door gaan je dochter zal het snel gaan snappen!:thumup:

Blijdorp vindt dit leuk.
  13. Blijdorp

Ah thnx voor de tips!

Bezige bij vindt dit leuk.
  14. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Oh wat een goed topic zeg! Had er helemaal niet aan gedacht om er nu al aan te beginnen.

Maar dan doe je iedere keer de luier aan en uit? Dat is hier namelijk drama.. misschien bij het verschonen er even opzetten en voor de rest in de kamer laten staan?

Voel me echt zo naïef , en wat voor potje koop je voor een jongen? Die leer je ook eerst zittend plassen toch?

(Sorry ts, voor alle vragen! )

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Voordat een jongen fatsoenlijk staand kan plassen ben je wel ff verder, gewoon zittend leren.
    Wij hebben een potje van bebejou. De potjes van Ikea zijn ook super. Die hebben lage en hoge. De hoge heeft uitneembaar bakje, maar zullen voor een dreumes te hoog zijn, het namelijk belangrijk dat de knietjes hoger zitten dan de billen en dus de voeten op de grond kunnen.

Het verschonen is een mooi moment om te beginnen idd.
    Het meest succes hadden wij altijd na het middagslaapje. Maar dan moet je wel direct reageren en niet je kindje eerst nog een kwartier wakker in bed laten liggen, want dan heeft hij al in de luier geplast.

16. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Maar dat jij met 1,5 zindelijk was betekend niet dat je dochter er ook aan toe is. Tuurlijk kan je oefenen. We oefenen hier al tijden en soms lukt een plas op de wc. Maar zindelijk zijn is hij gewoon nog niet aan toe. Hij vergeet het, voelt t niet op tijd aankomen. Als hij bloot of zobder luier loopt plast hij gewoon op de grond of z'n broek.

Bedoel gewoon dat ik niet meer dan aanbieden zou doen, maar niet eindeloos erop zetten etc als t lijkt of ze t nog niet kan

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vond bij zoon een potje heel lastig, hij plastte er steeds overheen. Is niet voor jongens gemaakt volgens mij. Hier steeds luier aan en uit. Als ze het wilden hadden we hier vast momenten waarop ze op de wc gingen. Na elk verschoonmoment en voor en na het slapen bv. Dat was al vanaf 1,5 ofzo. Verder hielden ze de luier gewoon aan tot ze zelf aangaven die uit te willen. Toen waren ze ook meteen zindelijk.

18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.816
    113
    Hier inderdaad bij elk verschoonmoment want dat is hier ook drama (juist daarom lijkt het me zo ideaal als ze zindelijk zou zijn!). Maar vraag me wel af wanneer je verder gaat met stap 2 en echt de luier uit laat.

19. Blijdorp

Jij maakte uit mijn openingspost al op dat ze veel te jong is. Verder nergens op gebaseerd. Daarom gaf ik aan dat het niet altijd te jong is.
    Wie zegt dat ik haar er eindeloos op zet? Ik heb het over 2 momenten per dag.

20. Blijdorp

Wij doen het 2x pd: 1x na middagslaapje. Dan wordt ze toch altijd verschoond dus dat komt goed uit. Na het avondeten is het tweede moment en dan poept ze meestal dus dan wordt ze ook al verschoond.

We hebben eigen merk Prenatal gekocht. T is nu echt voor het wennen dus vrolijke kleurtjes en een goede hoogte vonden we belangrijk.

Stel gerust alle vragen, ik hoop dat anderen ook antwoord hebben (ik ben er ook nog niet helemaal uit).

Deel Deze Pagina