Zindelijk worden maar niet willen poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hopsatee, 31 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ons zoontje van bijna 3 geeft goed aan dat hij moet plassen. Hij heeft dan ook overdag geen luier meer aan. Ook 's ochtends is zijn luier droog en dan plast hij vrij veel. Hij kan het ook al even ophouden.

Dat gaat dus goed zou je zeggen ware het niet dat we een ''poep''probleem hebben. Hij wil absoluut niet poepen op de wc. Ook niet op het potje. En hij wil ook niet een luier komen halen om te poepen. Ik heb al gevraagd waar hij dan wil poepen en dan zegt hij wc. Vervolgens zetten wij hem rond poeptijd op de wc of we vragen heel vaak of hij moet poepen. Dan gaat het niet, komt het niet etc. En 5 minuten later poept hij in zijn broek. Vervolgens gaat hij zelf heel hard huilen, gillen, echt gefrustreerd zijn. We zeggen dan dat het niet erg is.

Gisteren poepte hij per ongeluk wel op de wc toen hebben we er echt een ''feest'' van gemaakt. Maar het mocht niet baten: vandaag hele dag poep opgehouden, klagen over buikpijn, poos met ons op de wc omdat hij wel moest poepen en 5 minuten later in zijn broek en een hysterische aanval.

Wij weten nu even niet wat wijsheid en handigheid nu is. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Luier weer aan doen vind ik zo zonde omdat het zo goed gaat. En ook omdat hij al geen luier meer aan wil als je dat aan hem vraagt. Maar ik wil ook niet dat het zo'n ding is en hij gefrustreerd raakt of obstipatie krijgt van het ophouden....

2. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Voelt hij de poep wel aankomen? Onze zoon is nu 4 1/2 en pas sinds twee weken voelt hij eindelijk zijn poep aankomen. Al ruim een jaar in zijn onderbroek dus. Belonen, straffen, boos worden, feest als het goed ging...niets hielp. Hij voelde het gewoon niet op tijd aankomen en snapte het persen ook niet. Helaas heeft huisarts ook geen zin, want die gaan pas vanaf 6 jaar iets doen.

Helaas dus geen tips, maar wel een moeder die snapt wat je doormaakt en hoe frustrerend het kan zijn...

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Hier de afspraak met zoontje dat hij zegt dat hij moet poepen en dan een luier om krijgt. Maar vaak zit het dan al tussen zijn billen en is het dus al wat te laat (om vervolgens niet meer verder te kunnen poepen, omdat 'het moment' dan weg is). Dus echt lekker gaat het hier nog niet, dus kan je helaas geen gouden tip geven...

@mariellevanr even benieuwd: hoe gaat dat met poepen en school? Ik zie het binnen nu en 3 maanden hier ook nog niet echt veranderen, dus vrees dat ik 'm dan telkens moet ophalen...

4. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

In principe mogen ze niet naar school wanneer ze niet zindelijk zijn. Onze oudste zit al wel op die school en na goed overleg zijn we overeengekomen dat hij wel mocht starten, maar dan halve dagen en direct komen om te verschonen als het mis ging. Ik woon 5 min van school, maar kon dus geen kant op. Als het me niet iedere keer binnen 10 min zou lukken er te zijn dan moest hij stoppen totdat hij zindelijk was.

Hoop dus dat het goed blijft gaan en dat hij na de vakantie hele dagen kan gaan!

Jij ook succes!

5. Hopsatee

Het scheelt al dat ik lees dat het vaker voor komt! Ik vind het moeilijk inschatten of hij dat voelt. Kan best van niet hoor! Maar ik merk nu dat hij dan best gefrustreerd wordt en hard moet huilen maar als ik dus vraag wat hij wil, wil hij dus niets. Geen luier, niet potje nee mama, poepen op wc. Dus hij wil het wel inderdaad. Lastig!

Hij roept nu zelfs savonds dat hij moet plassen en wil ook snachts geen luier om...dus het gaat echt wel goed!

Gaat het nu wel beter bij jullie Mariëlle?

6. Hopsatee

Je was eerder dan ik ;) pittig hebben jullie het dan ook gehad! Ik duim ook dat het beter gaat!!

7. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde probleem, alleen wil dochterlief voor poepen wel een luier om. Ze geeft het goed op tijd aan, dus ze voelt het wel aankomen. Maar vind het zo jammer om alleen daarvoor nog luiers in huis te halen. Maar ik wil ook niet dat ze het op gaat houden...en poepen op potje of wc vindt ze nog te eng. Ik hoop dat ze haar angst snel overwint!

Typicalme en Hopsatee vinden dit leuk.
  8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn middelste heeft nadat ze zindelijk was nog lange tijd gepoept in een luier, omdat ze hysterisch bang was om dit op een potje/WC te doen... Gelukkig voor mij poepte ze maar 1 keer per dag en eigenlijk altijd 's avonds na douchen.

Op een dag (4,5 jaar oud) stond ze in douche en hield het niet meer binnen. Keuze: poepen in douche (en dus langs je benen etc...) of op potje gaan zitten. Krijsend op potje gaan zitten en gepoept en... ontdekt dat het eigenlijk best meeviel allemaal :thumup::D. Toen was ze er ook meteen doorheen, zonder probleem daarna uit zichzelf op WC gaan poepen.

Neefje van ons heeft ook bijna een jaar 'langer' gedaan over poepzindelijkheid tov plaszindelijkheid. Op een of andere manier duurt dit wel vaker iets langer?

Hopsatee vindt dit leuk.
  9. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Ja, je hoort het wel vaker inderdaad! Op die manier zoals jij het beschrijft Kache,heeft mijn dochter haar angst voor plassen op het potje overwonnen, ze moest eerst een ongelukje krijgen. Dus ik hoop dat dat met poepen ook gaat gebeuren...

10. Hopsatee

Vandaag op opvang dus hele dag netjes aangegeven te moeten plassen en vanochtend was hij ook droog. Alleen in z'n broek gepoept dus op de opvang. Gek genoeg werd hij daar niet boos. Hij zei dat het per ongeluk was en jammer maar wilde nog steeds geen luier aan voor poepen. Dus even kijken hoe dat gaat...

11. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Misschien juist alleen maar goed (hoe vervelend ook ivm extra was...). In een luier is het ook vies, maar een vieze broek is denk ik vervelender. Misschien dat hij dan eerder toch de overstap wil maken naar potje/wc? Ik hoop het voor jullie!

12. Hopsatee

Haha ja die extra was hebben we sowieso wel nu met een newborn ;) Ik hoop idd dat hij het snel oppakt en niet meer eng vindt... dingetje hoor dat zindelijjk maken ;)

13. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Oh, ik zie het nu, nog gefeliciteerd! Nee, aan was geen gebrek dan ;)

Hopsatee vindt dit leuk.
  14. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

5 jun 2013
    184
    45
    28
    Mijn dochter had dat ook. Ze voelde de aandrang wel maar durfde niet. Ik heb haar telkens uitgelegd dat ze langer moest blijven zitten en moest drukken. En toen ineens had ze het door en was het klaar. Nu nog wachten tot ze 's nachts zindelijk wordt.:rolleyes:

15. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hier precies dit! Maar we zijn nog maar een week bezig dus ligt mijn focus nog niet zo op het poepen.

16. Hopsatee

Hier is het dus eergisteren gelukt en gisteren en vandaag gaf hij het zelf aan!! Net wel ongelukje maar dat zal wel door de drukke dag komen...

Nacht zei hij dus zelf en gelijk droog..Is ook vrij bizar..hopelijk bij jullie ook snel!

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Hier hetzelfde, alleen is zoon pas net 2 weken plas zindelijk..ook gelijk snachts.

Hij heeft 1x op het potje gepoept en 1x op de wc.. beide na een hoop 'gedoe' (tig keer op de wc/potje gaan zitten en er weer af gaan, zeggen dat hij niet moet terwijl hij wel moet, gillen van pijn in zijn gillen, er bij gaan zitten, boekjes lezen en eindeloos geduld)
    Dat de hemel in geprezen.. Maar het boeit hem gewoon niet dat hij het in zijn broek doet.

18. Hopsatee

Oh ja zo ging het exact bij ons! Eergisteren was bij volledig overstuur en eilde alleen nog mij. Nu is de timing niet zo handug want we hebben net een tweede zoontje erbij en hij was dus heel verdrietig en wilde zo graag met mij knuffelen. Dus met een huilende peuter op mijn buik gaan liggen en met hem gepraat (en zelf gehuild, hormonen he ) en toen wilde hij met me naar de wc en poepte! De hemel in geprezen en een ijsje gegeven (nood breekt wet haha) en nu geeft hij het dus teee dagen al aan ook buiten de deur...dus het kan blijkbaar ineens! Wel vandaag ongelukje na een drukke dag.

19. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Onze oudste had ook een poepprobleem toen ze net (plas)zindelijk was. Ze wilde niet poepen op de wc of het potje, maar kon niet uitleggen waarom (zal wel angst zijn geweest). Maar poepen in de luier deed ze ook niet, ze hield het gewoon zo lang mogelijk op en dan moest ze wel naar de wc. Maar dat kon rustig 5 tot 6 dagen duren. Dan had ze intussen stevige buikpijn en ze werd er ook niet gezelliger van. Omdat het maar niet beter werd, zijn we op een gegeven moment naar de huisarts gegaan. Die schreef eerst Lactulose en later Forlax voor. Dat zorgde er in elk geval voor dat ze wat makkelijker kon poepen.
    Daarnaast las ik op de wc vaak het boekje 'Joep moet poepen' voor. Dat had ik hier op het forum als tip gelezen.
    Maar de beste tip voor ons als ouders: leg er toch niet te veel druk op. Dat vond ik vreselijk moeilijk. Maar zodra ik me er niet meer druk om maakte, ging het opeens een stuk beter.

Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina