Ook ik ben met de jongste bezig, ze wil graag zonder luier..,we zijn nu twee daagjes op weg. Maar hoe dit te doen. Het hoeft niet binnen n week, maar vraag me iets af. Oudste was met haar tweede verjaardag in 1x zindelijk dus die hebben we niet echt 'getraind' Jongste kan, als we haar sturen, plassen en nu ook poepen op de wc. Ze voelt alleen nog helemaal geen aandrang; gaat dus niet uit zichzelf. Komt dat nog of is ze er dan nog niet aan toe? Mij lijkt het dat dit met de tijd komt, maar de meningen zijn erover verdeeld
Mij lijkt dat als ze het niet voelt ze er geen controle over heeft en het voor haar een hele stress volle bedoeling word.
Het levert voor haar geen stress op hoor...ze vindt t allemaal leuk. En controle moeten ze toch krijgen?dat hebben ze toch niet gelijk?
Ene kant zou je zeggen.. Als ze het niet voelt.. Wordt het errrrg lastig. Aan de andere kant als ze het zo graag wil kan ik me voorstellen dat je er in mee wil gaan. Is luierbroekjes geen idee voor overdag? Dan kan ze naar de wc wanneer ze wil.. En een ongelukje is geen probleem. Soort van grote meiden luier voor kindjes die erg graag op de wc willen?
als ik mijn zoontje als voorbeeld mag geven. hij was heel vroeg zindelijk maar hij hft tot nu toe wel periodes gehad waarin hij volledig of bijna volledig op mij vertrouwde of op de dag schema. omdat hij te druk bezig was met andere dingen aan zijn hoofd. vr eten na eten, vr slapen na slapen, vr nr buiten gaan bij thuis komst opschema. echt zo n paar maanden deed hij dan op die momenten. naast zo een periode heb je ook van dat hij er zelf aan dacht maar t met mijn hulp wilde doen(ik moet dan mee nr WC) en dan periodes van dat hij zelf alles doet. het is echt niet zo simpel om t vast te stellen of hij het wel of niet voelt. als n kind op wc wel kan dan moet je dat blijven laten doen vind ik. het is toch niet zo leuk n luier te dragen of t in de luier te doen. dan maar draag jij eventjes de verantwoordelijkheid samen met je kind. gina ford denkt natuurlijk heel anders hierover. ze vindt dat het echt niet de bedoeling is dat de moeder ook mee zindelijk wordt(dat moeder er aan moet denken dat t kind nr wc moet) wanneer ze zo jong zijn kunnen ze wel hulp krijgen van mama en papa of broer of zus om er aan te denken. het is toch leuker als t kind minder in de luier doet en meer op wc. vind ik... geen grote probleem van maken want ze worden wel toch allemaal zindelijk als ze lichaamlijk OK zijn. wat je zelf makkelijk vindt moet jij dat gewoon doen samen met je kindje...
Nee dat weet ik, het gaat me er vooral om of t zin heeft als ze de aandrang voor t plassen nog niet echt voelt, poepen wel overigens, mij lijkt dat dat ze dit leert tijdens t zindelijk worden of is t n voorwaarde om er überhaupt mee te beginnen?
Yeps, misschien een verkeerde gedachte maar wat gebeurd er als je haar er niet op wijst? Ik neem aan dat ze dan plast in haar broek? Misschien dat ze pas als jij er niet meer aan herinnert en ze zelf voelt wat er gebeurd dat ze dan pas die aandeang gaat voelen? Dit is slechts een gedachte van me, weet niet of dat totaal verkeerd is ofzo.
Ja dat zal idd wel zo zijn...heb nu de neiging haar 1x in het uur te laten plassen, misschien soms ook maar laten gebeuren.
Mijn ervaring is dat de controle vanzelf komt inderdaad. Ik zou er om die reden zelf ook niet eerder mee beginnen, ook omdat je vaak niet 24/7 bij je kind bent (ik tenminste niet). Ik zou inderdaad voor luierbroekjes gaan, dan kan ze naar de wc omdat ze het leuk vindt, maar is het ook geen drama als ze niet op tijd is of als jij eens niet in de buurt bent ofzo.
Hier had ik eigenlijk ook geen idee of ze het voelde... Het eerste ongelukje was tijdens het ontbijt, toen zei ze: 'oh ik heb geknoeid' en had dus eigenlijk geen idee dat ze geplast had! Bij het tweede ongelukje zei ze: 'ik heb geplast, ik had het niet gevoeld!' en sindsdien geeft ze het zelf aan! Dus weet niet of het nu geluk is, maar hier was ze in 2 dagen plaszindelijk. Natuurlijk nog wel een paar een ongelukje gehad, maar ze geeft het steeds zelf aan. Poepen voelt ze al langer goed aan wanneer ze moet, maar durft nog niet goed te poepen op de wc... dus dan vraagt ze een pamper en die krijgt ze dan. (na dat eerst niet gedaan te hebben kreeg ze zo'n obstipatie na 3 dgn ophouden, ook niet ideaal...) Je kunt het dus eens proberen om het haar zelf aan te laten geven, dan heb je het zo door of ze het voelt of niet. Anders moet je nog even wachten...
Ik heb haar vandaag elke 2 uur naar de wc gestuurd, ze geeft t inderdaad nog niet zelf aan. Ze is op 1 natte broek na de hele dag droog geweest, zelf tijdens t buiten spelen, tv kijken en trampoline springen. Dat ze moest poepen heeft ze wel aangegeven vandaag. Ze is er zo trots op dat ze zonder luier kan en ze wil m echt niet aan overdag dat ik t zo maar doe; het levert haar geen stress op en we gaan de komende weken gewoon kijken hoe het gaat.