Mijn zoontje slaat zijn oudere zus (ze is 4,5 jaar ouder) steeds. Hij knijpt, bijt, slaat, krabt en trekt aan haar haren. Vaak zie ik dat zij hem zit te pesten (dingen laten zien maar dan wegtrekken ofzo) en dat ie dan wat doet snap ik nog wel (zeg er wel wat van hoor!) maar zomaar doet ie ook vaak! TE VAAK! Wat kan ik hiertegen doen? Heb al een paar dingen geprobeerd, maar lijkt niet te helpen. (tik op zijn handje en duidelijk zeggen dat dat niet mag, in de gang zetten, in een kinderstoel zetten) Hij slaat mij ook vaak als hij iets niet mag of gaat met speelgoed of zijn beker smijten. :x
Weet even niet hoe oud je zoontje is maar ik deed al vanaf 1,5 dit: Als hij jou slaat dan zeg je duidelijk dat jij dat niet lief vind en zet je hem op de grond als je hem op de arm had hierbij is vooral je houding belangrijk. Je moet even heeeel duidelijk zijn en hem daarna even negeren. Hij zal schrikken en gaan huilen. Maar toch even negeren want dit is een goede les: Als ik sla dan vind mama mij niet lief. Na een tijdje vragen of hij weer lief kan zijn en dan mag hij weer terug komen. Als hij slaat/bijt/schopt naar n ander dan neem je hem weg uit de situatie en zeg je dat t niet mag omdat t pijn doet/au doet. Het spel/spelen stopt voor hem nu even en verder wordt hij genegeerd (maar mag even niet terug mee spelen). Na een tijdje vraag je dan weer of hij/zij weer lief kan doen en dan mag t weer wel. Als ze het besef al een beetje hebben kan je dit uitbreiden met wat ze in de plaats van het slaan/bijten/schoppen kunnen doen. Dit is belangrijk want het gebeurt door frustratie en zolang ze niet weten wat ze in de plaats van kunnen doen blijven ze dit doen want ze moeten t toch uiten op de een of andere manier. Alles moet geleerd en als je ze dan meteen aanleert wat WEL kan of mag werkt het sneller als dat je alleen zegt wat NIET mag. En sterkte! Want soms duurt het even wat langer voor het kwartje valt (kijk maar naar de leeftijd van mijn 2 jongens...die deden het bij elkaar...om moedeloos van te worden soms )
Sorry hij is ruim 2,5 jaar. En het is geen frustratie, alhoewel soms wel, maar vaak doet mijn dochter niets, zit gewoon te eten ofzo of op de bank tv te kijken, hij gaat erheen en slaat haar meteen!
Ik denk dat in dit geval een tik op de vingers geven, averechts werkt. Want dan mag jij hem namelijk ook slaan. Bij de arm pakken en op de gang zetten is dan misschien beter.
Duidelijk tegen hem zeggen dat je hier niet van gedient bent, en hem even een 'time out' geven ( op de gang, op de trap, ) ???? Geloof ook niet zo in een tik op de vingers geven, want waarom zou hij het dan niet mogen doen ?
Helemaal mee eens! Maar goed, je probeert wat he... Maar ik zal hem idd op de gang zetten ja. Maar eerst waarschuwen? ja toch?
Gang is een hele goede. Maar ik zou hem inderdaad nog 1 keer een waarschuwing geven. Als je nog een keer je zus slaat ga je op de gang. En voortaan is het gelijk op de gang. Dus doet hij het nog eens dan op de gang. En de volgende keren zonder waarschuwing gelijk op de gang. Julian slaat zijn zus ook. Hij is 1 jaar. Hij krijgt straf maar dus alleen met een nee. Hij is nog te klein voor iets anders.
Het is ook neg aandacht vragen van jou en wellicht van zijn zusje. Alle reacties ben ik eens mee hoor. Maar wat er ook nog bij moet is hem complimentjes gegeven zodra je ziet dat hij iets lief doet etc Wat dan zal hij dat gedrag vaker doen. Daarnaast is het ook handig om in de ochtend afspraakjes te maken..ja klinkt stom maar echt zeggen vandaag doe je lief, want je bent lieve jongen, niet je zusje slaan etc etc...Duidelijkheid in wat je van hem verwacht die dag. Maar het is moeilijk hoor want 2,5 dan kan je nog niet echt een gesprek aangaan maar gewoon doen. Ze begrijpen meer dan je denk. En op zijn oog hoogte hem aankijken en praten met hem. Wellicht is het ook leuk om een spelletjes te doen met zijn 3tjes zodat beiden kinderen kunnen zien dat het ook leuk kan zijn....
Complimenten geven als hij zijn zus kust of knuffelt krijgt hij meteen want dan smelt ik hihi dus dat weet ie wel, maar inderdaad hij krijgt meteen negatieve aandacht. Maar mijn dochter lacht er soms ook om, dus misschien denkt hij ook wel soms dat ze het leuk vind als hij dat doet?
Maar als zij lacht begrijp ik dat hij soms denkt dat het een spelletje is. Mijn kinderen duwen elkaar soms heel hard ed, en vaak lachen ze dan helemaal suf, ze zien het als een spel en hebben de grootste lol. Als ze er niet van gediend zijn zeggen ze zelf: NEE, broer/zus, dat is au. En op sommige wonderbaarlijke momenten komen ze bij elkaar dan om een kus vragen (dit gebeurt zelden hihi) Maar wat ik bedoel te zeggen. Kunnen kindjes van 4 en 2,5 het niet zelf oplossen met elkaar? Dat jij ze uitlegt wat de bedoeling is, en dat jr dochter heel duidelijk reageert naar haar broertje als ze het niet leuk vindt. Want nu heeft je zoon veel onduidelijkheid. Als zn zusje hem pest of erom lacht is slaan ok, op andere momenten moet ie op de gang. Om duidelijkheid te scheppen moet je voor alle situaties dezelfde reactie hebben. Dus als de zus broer pest dezelfde straf geven als als de broer zus aan haren trekt (is ook pesten). OF met allebei samen heel goed praten en uitleggen/leren hoe ze deze situaties samen kunnen oplossen.
Misschien ook even kijken hoe zus er op reageert. Want buitensporige reacties zijn wel ERG interessant voor die ukken en nodigt uit tot nog eens proberen om te kijken of ze weer zo gek doet.