Zindelijk worden 's nachts

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door juf21, 13 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi allemaal,

Wij krijgen onze zoon van 6,5 maar niet zindelijk 's nachts.

We zijn vorige week begonnen met een kalender. Elke droge nacht mag hij een zonnetje zetten. Vindt hij heel leuk en doet hij heel hard zijn best voor.
    We maken hem elke nacht na twee uur wakker. Hij moet dan zelf naar de wc lopen en plassen.
    Vorige week was hij de hele week droog dus nu slaapt hij zonder luier. Deze week helaas al twee keer een nat bed.
    Hij was vooral droog omdat we hem laten plassen. Maar zelf wordt hij nog steeds niet wakker.

De volgende stap is denk ik een plaswekker. Ik vrees alleen dat hij ook daar doorheen slaapt(net als zijn nicht van 7,5). En dan is wel elke nacht onze licht slapende dochter wakker.

Hebben jullie nog goede tips?

Hij wil er nu echt wel graag een keer vanaf zijn.

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Je hebt ook plaswekkers met een trilfunctie. Google maar eens. Je kunt ze ook huren dan is het makkelijker uit te proberen.

Bij ons was het echt ontzettend snel geregeld met een plaswekker, het was maar twee weken ofzo de dat hij snachts regelmatig af ging, daarna ging hij nog maar heel afentoe af. Dus het hoeft zeker niet zo te zijn dat je alle nachten wakker ligt. Als je dat net goed plant in een vakantie dan kan het echt meevallen.

NiekeKris vindt dit leuk.
  3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Plaswekker werkte bij ons ook wel, maar toen we er mee stopten kwam er wel weer een terugval. Zoon zelf werd er trouwens amper wakker van, het was meer dat wij een hartaanval kregen van het luchtalarm dat afging en hem vervolgens uit bed sleurden. Na een tijdje deed hij dat zelf wel, maar het bleef moeizaam gaan. Inmiddels is hij 14 en plast hij nog steeds heel af en toe in bed. Ik denk dat sommige kinderen gewoon zo ontzettend diep slapen, dat ze het echt niet merken dat ze moeten plassen.

Nataly1972 vindt dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Wakker maken om te plassen maakt hooguit eerder droog, maar niet eerder nachtzindelijk. Zijn lichaam moet leren dat signaal te herkennen en dan dus of het succesvol op te houden, of wakker te worden om naar de wc te gaan.
    Een plaswekker kan daarom wel helpen, omdat die net op het juist moment wakker maakt en de hersenen dan dat moment zelf leren herkennen. Bij mijn neefje had dat meteen effect, wekker is maar 2 keer afgegaan en sindsdien volledig droog.

5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier hielp een plaswekker heel goed. Jaren iedere nacht nat. 2x alarm plaswekker en sindsdien iedere nacht droog.
    De verzekeraar vergoedde de plaswekker.

6. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier ook een zoon van 6 die nog niet nachtzindelijk is. Hij poept zelfs soms nog in zijn luier. Ook overdag gaat het met plassen nog wel eens mis.
    Maar ik ga hem niet wakker maken om naar de wc te gaan, dat heeft geen zin. Hij moet zelf wakker worden. Plaswekker is de volgende stap, maar ik zie het nog een jaartje aan. Wie weet komt het toch nog vanzelf.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat wakker maken en laten plassen en zo'n kalender hebben echt geen nut.
    Zn lichaam moet ZELF het signaal krijgen dat er een plas aan komt en dat hij daarvan wakker moet worden. Zn lichaam krijgt die signalen niet wanneer jullie hem wakker maken om te plassen.
    Zn lichaam geeft dat signaaltje blijkbaar nog niet door dus dan kan hij het ook nog niet leren het zelf te doen. Dus kalender heeft dan ook geen nut want wanneer hij nat is dan krijgt hij geen stickertje. Hij wordt dus eigenlijk "gestraft" terwijl hij er helemaal niks aan kan doen.
    Tenzij hij sochtends express in zn luier plast omdat die het toch wel opvangt en het wel lekker makkelijk is zo, dan is het een ander verhaal. Dat deed de mijne namelijk.

Ik zou dan kijken voor een plaswekker. Mijn jongste is een hele diepe slaper en was ook bang dat het hele huis wakker zou worden van dat helse kabaal en zijzelf niet maar dat viel positief uit. Ze wordt er wel zelf wakker van. De eerste keer was haar bed helemaal doorweekt en heeft ze zelf schone kleding aangetrokken en is ze naar de wc gegaan.
    De keer daarna een mini plasje in broek en bed en nog een grote plas op de wc.
    De keren daarna bijna allemaal droog. Soms gaat dat ding af omdat hij een druppeltje het broekje voelt. Dan springt ze uit bed om naar de wc te gaan waar ze de rest uitplast. Bed is dan droog.

8. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Ze moeten er echt aan toe zijn, zoals Damay terecht zegt.
    Zoon ook laat nachtzindelijk: plaswekker geprobeerd met 7 jaar...geen effect; iedereen werd wakker van dat alarm, behalve hij.
    Jaar later met 8 nog eens geprobeerd...zelfde verhaal.
    Jaar daarop, eerste corona-schoolsluiting; nóg een keer geprobeerd.

Toen lukte het binnen een week.

Je kunt dus een plaswekker prima proberen, maar mijn ervaring is wel: als je binnen een kleine week geen reactie ziet, lekker stoppen en later nog eens proberen.
    Niemand wordt vrolijk van zo'n alarm een paar weken op rij.

9. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    308
    485
    63
    Vrouw
    Ik woon niet in Nederland en besprak het met de kinderarts toen mijn zoon 6 werd. Die zei "relax en we kijken het gewoon nog even aan". Hij zei dat ik hem 's avonds als ik zelf naar bed ging nog wel even naar het toilet kon brengen maar dat ik hem daarvoor echt niet helemaal wakker hoefde te maken. Zo'n half jaar later ging het ineens goed. Hij was steeds vaker droog, hij is nu 7 en heeft geen ongelukjes meer. Ik vond dat eigenlijk het beste advies dat ik heb gekregen, hier kwam het dus helemaal vanzelf goed.

10. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Bedankt voor jullie tips
    We kijken het eerst nog een poosje aan, en als het niet vanzelf minder wordt gaan we de plaswekker proberen.

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Hij is nog jong en een plaswekker wordt op deze leeftijd nog niet geadviseerd.
    Het beste kan je contact opnemen met het CJG daar kunnen ze je advies en tips geven.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Tot 7 jaar is het volkomen normaal. Dat 'ik wil er wel eens af zijn' is heel begrijpelijk maar dit kun je gewoon niet afdwingen. Zonnetje tekenen als beloning is leuk, maar hij kan er niks aan doen als het een nacht niet lukt dus een beloningssysteem hierbij gebruiken is zinloos.. en eigenlijk sneu.
    Plaswekker werkte hier bij de oudste in 2/3 weken. Maar toen was ze wel al 8....
    De jongste was 7, maar ook daar in zeer korte tijd succes. Echt het laatste knopje in t hoofd moest om. Signaal plassen is wakker worden en uit bed gaan.

Deel Deze Pagina