Onze zoon gaat na de zomervakantie naar het vwo. Er zijn in onze woonplaats 2 scholen die in aanmerking kwamen en die in veel opzichten op elkaar lijken, dus hij heeft zijn keuze vooral gebaseerd op het feit dat er redelijk wat klasgenootjes naar deze school gingen. Op het inschrijfformulier kon je aangeven bij wie hij graag in de klas zou komen en daar hebben we op aangegeven dat hij het fijn zou vinden om bij wat oude klasgenootjes te zitten. Gewoon om de overgang iets zachter te maken. Hij is een rustige, wat verlegen jongen en kan met de meeste kinderen wel gewoon overweg, maar echte vrienden maakt hij niet makkelijk, dus wat bekende gezichten in het eerste jaar zou fijn zijn. Zeker omdat ze gelijk al op kamp gaan en hij het allemaal best spannend vindt. Deze week hebben we de klassenindeling ontvangen en blijkt dat alle kinderen uit zijn huidige klas die naar deze school gaan bij elkaar in dezelfde Havo-Vwo-klas zijn geplaatst en mijn zoontje als enige in een vwo-klas. Hij is er zelf wat laconiek onder, dus tegenover hem zijn wij dat nu ook, maar eigenlijk balen wij hier ontzettend van. We hebben daarom met de school gebeld en gevraagd waarom hier voor gekozen is. Het antwoord was dat hij de enige met een vwo-advies is en de rest van zijn klasgenoten allemaal een havo-vwo advies en dat ze daar de klassen op hebben ingedeeld. Ik vind dit persoonlijk raar, waarom is er dan niet even contact met ons opgenomen om te vragen wat wij/hij willen? Ik had hem met liefde in de Havo-vwo klas laten plaatsen. Uiteindelijk zal er toch altijd een deel uit die klas naar het vwo gaan, dus hij zou daar wat ons betreft gewoon prima in mee kunnen gaan. De afdelingsleidster van de school geeft aan dat er echt op een heel ander niveau wordt lesgegeven in deze klassen, maar eerlijk gezegd twijfel ik daar aan. En zelfs als dat zo was, dan nog zou hij samen met de andere vwo-leerlingen in die klas doorstromen. De afdelingsleidster stond sowieso niet echt open voor een gesprek, ze herhaalde steeds algemeenheden over frisse start enzv, en zei uiteindelijk enigszins geïrriteerd dat ze hem wel in een havo-vwo klas kan plaatsen, maar dat degene waarin zijn klasgenoten zijn geplaatst helemaal vol is, dus dat zou een andere klas worden. Een belachelijk voorstel natuurlijk, want daar schiet helemaal niemand iets mee op. Ik begrijp het echt niet en hoewel mijn zoon er zelf niet al te veel over zegt, merk ik dat hij dit echt wel lastig vindt. Wij hebben onze zorgen overigens niet naar hem uitgesproken, wij proberen juist positief te zijn en hebben hem alleen gevraagd wat hij ervan vindt. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. In principe is het wat het is en zal hij er maar gewoon even doorheen moeten. Genoeg kinderen zitten in hetzelfde schuitje. Maar het steekt me ontzettend dat er nu een hele club kinderen al gezellig samen plannen maakt voor volgend jaar en hij daar duidelijk nu al onbedoeld wat buiten valt. Dus ergens twijfel ik er nog over om het echt maar hoog op te spelen. Ik weet het gewoon echt even niet en ben benieuwd naar meningen. Vinden jullie dat ik overdrijf dat ik zo baal? Hoe zouden jullie hierover denken?
Je zoon zal echt niet de enige zijn die alleen in de klas komt.Vaak vallen groepjes van lagere school uit elkaar en zoeken ze nieuwe vrienden. Wat ik gezien heb ( dochter op vwo) zijn vwo kinderen vaak wat sirieuzer . Dus grote kans dat hij gewoon weer makkelijk aansluiting vindt bij klasgenoten. En kan heel goed dat er in de havo vwo klas op havo niveau les gegeven wordt. En dan zou het zo maar kunnen zijn dat er bv minimaal een 7,5 gemiddeld moet staan op eind rapport om over te kunnen stappen naar vwo. Dus zou hem lekker in de vwo klas laten. En hij kan ze toch in pauzes opzoeken als hij niet direct vrienden heeft
Ik vind het eigenlijk wel logisch, dat is hier net zo. Vwo advies is naar een vwo klas, havo/VWO advies is havo/VWO klas. Hier is het niet zo dat veel kinderen van havo/VWO naar VWO doorstromen. Bijna iedereen ging bij oudste zoon naar de havo. Mijn dochter gaat ook naar een VWO klas, omdat dat het advies is en ze daarvoor in geschreven is. Bij haar school is ook echt een aardig verschil tussen havo/VWO klassen en VWO klassen. Ik begrijp niet zo goed waarom de school daarover had moeten overleggen. Of hebben jullie hem voor havo/VWO ingeschreven i.p.v. voor VWO? Dan vind ik het een ander verhaal. Maar begrijpelijk dat het spannend is voor hem, hoor, het is ook heel wat. Maar vaak zijn ze na een week al gewend. Zelf vind ik het juist wel fijn dat dochter naar een VWO klas gaat. Zij is gedisciplineerd, wil graag leren en opletten. Als ik zie hoe het bij zoon op havo/VWO gaat, dan zitten daar best wat ongemotiveerde kinderen tussen (inclusief mijn zoon ) en het beeld dat ik van vwo klassen heb us dat die toch wat meer willen leren en gemotiveerd zijn. Misschien past dat beter bij je zoon?
Hier gaven ze ook aan dat er op vwo net iets anders les gegeven werd dan op havo/vwo. De mijne had vwo advies en heeft wat probleempjes dus die hebben we op advies van school op havo/vwo gezet. Stapje lager zodat ze het hopelijk net iets makkelijker aan kan en zodat ze bij bekende oud klasgenoten in de klas zou komen. Ook omdat ze heel onzeker is, slechte vrienden maakt en het ziekmakend spannend vind.. Voor vwo had je net wat meer nodig dus dat geloof ik wel. Dus wat dat betreft logisch dat ze hem in vwo hebben gezet. En beslissing havo/vwo of naar vwo was een taak van de basisschool in samenspraak met de ouders. Je hebt toch zelf de beslissing genomen om hem in vwo te laten plaatsen? Zo ja dan is het niet aan de nieuwe school om jou hierover te moeten bellen voor overleg. Hier wisten ze op de basisschool precies wie naar welke school ging en naar welk niveau dus ook wie er aangemeld was voor elk niveau. Hier gaf de docent van groep dus al aan dat er een bepaald aantal klasgenootjes naar havo/vwo gingen en een x aantal naar vwo. Dus we wisten al of er meerdere uit haar klas gingen en konden dat op school al aangeven bij wie ze graag in de klas wilde komen. We moesten wel echt specifiek namen doorgeven. Dus niet " graag bij wat bekende klasgenootjes" want de nieuwe school gaat niet uitpluizen wie die bekende klasgenootjes dan zijn. Dat is de taak van de ouder om door te geven. Verder werd er hier op het voortgezet onderwijs uitgebreid uitgelegd hoe die groepen tot stand kwamen. Rekening houden met het niveau, verhouding jongen/meisje, met de plaats waar leerlingen vandaan komen, welke school en het max aantal leerlingen. En dat het moeilijk was om het iedereen naar de zin te maken. Dat het kan zijn dat je als enigste in een andere klas terecht komt maar dat dit echt niet het einde van de wereld is maar vaak ook een nieuwe start die vaak wel op zn pootjes terecht komt. En dat bij echte problemen er een aanvraag ingediend kon worden voor een andere klas zoals bijv bij oud klasgenootjes maar dat dit mogelijk dan gevolgen kan hebben voor een ander kind. Bijvoorbeeld dat de klas al op zn max aantal leerlingen zit en er dus een ander kind verplaatst moet worden naar een andere klas omdat jij de jouwe daarin wilt hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat je er weinig aan kan doen. De klas zit vol zeg je...
Persoonlijk zou ik het zo laten, ze doen over het algemeen best veel aan groepsvorming en kennismaking die eerste tijd. Van een dakpanklas gaat vaak maar een klein deel door naar VWO. Per school verschilt het ook nog wat de eisen zijn om door te mogen naar VWO, maar die liggen soms hoger dan dat je gewoon over gaat op het VWO zelf. Ik zou van tevoren wel graag hebben dat het bij de mentor bekend is dat hij (nog) wat onzeker is op dat gebied, die kan er dan rekening mee houden en opletten. Denk dat het in de praktijk wel goed gaat.
Bij ons was dat vorig jaar ook zo. Zoon in VWO klas en vriend met Havo/Vwo in een havo/vwo klas, terwijl bij zoon uiteindelijk ook een aantal havo/vwo kinderen geplaatst zijn ivm verdeling van het aantal leerlingen. Wij hebben het zo gelaten en we hebben daar geen spijt van. Zoon heeft een leuke klas en een stuk of 4/5 jongens waar hij veel mee optrekt. Met die vriend sportte hij nog wel dus zagen ze elkaar nog 3/4x per week, maar ze zijn ergens toch ook echt allebei veranderd en is er buiten sport amper contact. Hier heeft het denk ik juist positief uitgepakt want zo konden ze allebei zichzelf verder ontwikkelen en nieuwe vrienden en nieuwe avonturen maken. En ook daar op school is er verschil van nivo in beide klassen en moet je in de dakpanklas idd minimaal een bepaald gemiddelde hebben voor vwo, terwijl vwo al gewoon op vwo nivo is. Mijn zoon is een serieuze leerling die goed zijn best doet en dat is fijn in deze klas dat de meeste kinderen ook serieus zijn.
Oeh lastig hè. Ik kan alleen maar uit ervaring van onze school spreken, maar zowel onze zoon als onze dochter zit in een havo-vwo klas, met het verschil dat er bij onze zoon op havo les gegeven wordt en bij onze dochter op vwo-niveau. En dat maakt echt uit. Mijn zoon moet bijv minimaal voor alle vakken een 7,5 staan om naar het vwo door te stromen (en voor havo alleen een 6 gemiddeld) en mijn dochter heeft aan een 6 genoeg. Dus hier zie je in praktijk dat er slechts enkelen alsnog doorstromen naar het vwo vanuit die havo-vwo klas van mijn zoon (bij hem is het er tot nu toe 1). Maar ik vind het op zich niet raar dat je zoon in die andere klas is ingedeeld, mijn zoon had een havo advies en werd dus automatisch in havo/vwo ingedeeld en niet in Mavo/havo. Maar dit wist ik van te voren. Is dat bij jullie niet verteld bij de voorlichtingsdag/avond? Verder heb ik de ervaring dat er toch snel contact ontstaat tussen de kinderen. Mijn zoon is ook als enige van groep 8 naar deze klas gegaan en heeft inmiddels een groep van 6 vrienden in 2havo. Mijn dochter gaat nu naar de 2e en kiest als enige in de klas voor de niet-tweetalige variant (zit nu wel twee-talig) dus zal ook in een compleet nieuwe klas komen. Ze gaat ook op kamp en dat is juist fijn om contacten te maken in een andere omgeving dan in een klaslokaal. Wij zien dit helemaal goed komen. Ik denk dat het de eerste week spannend is, maar er zullen er in die klas vast wel meer zijn die in hun eentje in de klas zitten vanaf de basisschool en ik zie het persoonlijk als een kans om het cirkeltje weer wat groter te maken. Ik denk echt dat het helemaal goed gaat komen met je zoon
Ik zie het ook als een kans voor nieuwe avonturen en mogelijkheden en om niet in je vaste vertrouwde kringetje te blijven.
Dat is heel gebruikelijk, dat ging hier precies zo bij zoon en dochter. Ook alle vwo leerlingen bij elkaar en havo vwo bij elkaar. Dat gezegd, er was hier wel een ouder die vroeg of het ook anders kon en toen hebben ze gelijk die leerling in de havo vwo klas geplaatst. Was geen issue. Maar als je zoon er zich niet zo druk om maakt, lekker zo laten. Hier kwamen ze ook als enige in de klas en dat ging prima.
Klinkt voor mij heel logisch. Snap wel dat het niet leuk is om als enige te gaan. Er zullen echt veel meer kinderen zijn die alleen geplaats worden. Zoals je ziet in zijn klas dan 1 op de 30? Komt dan echt wel goed met jullie knul maar spannend is het zeker!
Mijn zoon is de enige die naar de school gaat waar hij zich heeft ingeschreven (geografisch 15km de andere kant op als zijn basisschool die ook op 15km afstand van ons huis ligt dus best logisch dat er niet meer klasgenoten naar toe gaan). Hij komt dus ook zonder vriendjes in een klas, daarnaast verrijkt vwo als enige van zijn klas op dat niveau toegelaten. Hij komt met 12 nieuwe gezichten in een klas maar dat geldt ook voor de andere kinderen daar. Ik gok dat het voor iedereen even spannend zal zijn in het begin. Je zoon zal vast niet de enige zijn die zonder klasgenootjes in de nieuwe klas komt. Daarnaast kan hij altijd nog naar school fietsen met zijn oud klasgenootjes en komen ze elkaar op school vast ook nog regelmatig tegen.
Mijn zoon koos als enige van zijn oude groep 8 een bepaalde middelbare school. Iedereen zei “je moet niet kijken naar waar je vrienden heen gaan, je moet je eigen keuze maken, je maakt zo snel nieuwe vrienden!” Dus mijn zoon kwam ook terecht in een klas zonder zijn oude vrienden, maar helaas heeft hij daar geen nieuwe vrienden gemaakt tot op heden. En ik neem het mezelf kwalijk, want ik wist hoe moeilijk hij is met nieuwe vrienden maken … en ik had ook al die tijd een onderbuikgevoel van “iedereen maakt snel nieuwe vrienden, maar mijn kind niet”. Dus als jij het ook niet echt vertrouwd en je bent bang dat het niet goed is voor je kind dan zou ik er toch een telefoontje aan wagen.
Merendeel van wat in de VWO klas terecht komt is een heel ander slag kind als wat je in de Havo/VWO klas ziet. Althans dat is mijn ervaring. Ik kon vele malen makkelijker aansluiten met VWO'ers als met Havisten. Nieuwe klas, nieuwe opties en oud klasgenoten zie je vaak genoeg in pauzes en tussenuren. De kans dat je verlegen introverten tegenkomt acht ik hoger in een VWO groep dan in een mixgroep met Havo althans. Daar hebben wij ook onze groep vrienden gevonden waar we nu nog steeds contact mee hebben.
Gaan ze niet met meer klassen, waaronder wellicht havo/vwo, op kamp? Dat was hier wel het geval. Verder zou ik het denk ik toch zo laten. Hier zou de verdeling net zo gemaakt zijn, met grotendeels de zelfde argumentatie. En ik denk wel dat het klopt. En ik denk ook dat de mentaliteit in een vwo-klas gemiddeld genomen anders is dan in een havo/vwo-klas en dat dat ook voor het onderwijs geldt.
Dat dacht ik dus ook , maar mijn zoon ging naar een gymnasium en echt geen introverte verlegen jongens in de klas verder, hij is de enige. Dus het hoeft niet zo te zijn.
Dat was bij mij vroeger ook… maar dat is blijkbaar nu niet meer zo? Of misschien hebben we gewoon heel erg pech dat kan ook.
Ik had in groep 8 maar 1 vriendin in de klas, maakte ook niet zo makkelijk vrienden. En in 1 vwo na een paar weken een vriendengroep van 15 man bij elkaar, uit verschillende klassen. Nu nog steeds goed contact met ongeveer de helft ervan. Hier was er wel wat overlap met sommige klassen trouwens, bij sommige vakken zat 1 gymnasium bij ons, en de introductie was ook best gemengd. Daardoor was contact met andere leerlingen uit andere klassen dus vrij makkelijk.
Zoals bovenstaande, ik zou het zo laten. Het is niet ongebruikelijk. Kinderen met een VWO advies komen in een vwo klas en kinderen met een havo/ vwo advies gaan naar een havo/vwo klas. Ik begrijp je overigens heel goed maar ik denk dat je er weinig aan kan veranderen. Als je zoon er verder niet mee zit dan zou ik het al helemaal zo laten en dan zal je zien dat het straks uiteindelijk toch goed zal uitpakken
Wij hebben gewoon een havo/vwo klas gekozen op voorhand ipv een vwo klas (hier ook vwo advies). Voor ons een bewuste en zeer weloverwogen keuze, dit past beter bij ons kind. Ik vind het dus niet vreemd dat jullie zoon in een vwo klas komt met een vwo advies als je niets anders aan hebt gegeven. De kans dat zijn klasgenoten met een havo/vwo advies naar een vwo klas zouden gaan is nul natuurlijk dus 100% kans dat hij niet met hun in de klas zou komen toch? Overigens hier hetzelfde: alle kinderen in 1 klas uit haar oude klas en zij alleen. Wij zijn daar juist heel blij mee. Na 8 jaar weer even de kaarten opnieuw schudden en nieuwe vrienden maken. Ze heeft al in de nieuwe klas gezeten en kwam daar bekenden tegen (van andere scholen, maar bv van de sportclub). Heel veel kinderen die alleen waren en een topdag gehad. Binnenkort wederom een dag met haar nieuwe klas en ze kijkt er enorm naar uit. Ik begrijp je reactie best wel, maar ik zou dit laten gaan.