Hoe gaat het bij jullie op de peuterspeelzaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sila24, 22 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

#1 Sila24, 22 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2014
    Mijn zoontje is deze week voor het eerst gegaan naar peuterspeelzaal, heel leuk natuurlijk.
    Maar wat ik apart vind is dat je als ouder er ook bij moet staan een kwartier ongeveer. Nu kan ik dat wel en ook is het wel handig zodat mijn zoontje kan wennen, maar ik voel me wel een beetje ongemakkelijk, want het is al een kleine ruimte en dan sta je dus met 15 ouders ofzo in die kleine ruimte , is dit nieuwe regels ofzo , of gaat het bij iedere peuterspeelzaal zo?
    Wat ik ook vreemd vind, is dat het om 8:30 begint, maar iedereen komt later. Als wij daar om 8:20 staan lijkt het uitgestorven pas na 8:30 komt men.
    En de eerste dag mochten ze buiten spelen, maar ik vind het echt koud buiten, :(
    En de juf die vertelt niet veel, ik moet er echt na vragen. Bijv. Ik vroeg maandag hoe het is gegaan , en wat zoontje heeft gedaan, Kreeg ik als antwoord ja goed , maar ik moest er wel steeds bijblijven, en hij moet nog wennen .

Maar vanochtend kwam een boze moeder, wat blijkt mijn zoontje heeft haar zoontje geduwd maandag .

Waarom vertelt juf dit niet aan mij?

2. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Hier is het altijd vanaf half 9. Dan een kwartiertje inloop. Dus van half 9 tot kwart voor 9. Ouders kunnen er dan bij blijven, maar hoeven niet verplicht tot kwart voor 9 te blijven staan. Even op weg helpen met spelen en weer weg deed ik altijd.

hier vertelde de juf alleen bijzonderheden. Er zijn veel.ouders, die komen allemaal op hetzelfde moment. En kunnen ze dus niet allemaal te woord staan. Is anders dan op een kdv wanneer de ouders allemaal op een andere tijd komen.

ik zou juf vragen of ze gezien heeft dat jouw zoontje geduwd heeft, misscjien heeft ze het wel niet gezien. Dat soort dingen kan je gewoon navragen

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook kwartier inloop en en kwartier om op te halen. In het breng kwartier kun je even meespelen etc. Hier vertelt juf ook niet altijd even veel, maar die eerste week hoorde ik wel wat uitgebreider hoe en wat.

Hier spelen ze trouwens ook altijd wel even buiten hoor. Tenzij het echt regent of heel hard waait dan spelen ze in de gymzaal, maar anders altijd even buiten!

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier is het een half uur inloop bij brengen, dus je komt ergens tussen 8.30 en 9.00. Je hoeft er niet te blijven staan, pak gewoon een stoel(tje) en ga gezellig met je zoontje spelen. Ophalen is een kwartier inloop. Als je met een leidster wil praten is dat bij het brengen meestal handiger dan bij het ophalen (is mijn ervaring), dan is het wat minder chaotisch en is er meer tijd en aandacht voor eventuele vragen. Buiten spelen doen ze in principe altijd als het niet regent of heel vies weer is (harde wind, heel koud).

5. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Wat ik heb begrepen is dat het echt begint om 8,30uur en met brengen dus kwartier blijven, maar met ophalen is er geen inloop,dan is het gelijk jas en tas aan en vertrekken.

Oke dus overal is ongeveer hetzelfde met brengen

6. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier van 9.00 tot 9.15 inloop. Sommige ouders blijven nog even bij hun kindje staan, andere gaan na 1 minuut weg.
    Ik zit vaak nog 5-10 minuten bij mn dochter aan de puzzeltafel te spelen, klepper wat met andere moeders/de juf (ook als ik vragen heb) en ga dan vaak weer naar huis.
    Buiten spelen doen ze hier ook gewoon, lekker warm aankleden dan kan het toch best?

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    's ochtends is hier vanaf half 9 inloop 9uur echt beginnen ophalen tussen kwart voor 12 en 12 uur en 's middags brengen tussen krat voor 1 tot 1 uur en halen van kwart over 4 tot half 4. de meeste ouders zijn hier op tijd en gaan weg wanneer ze willen (tussen de tijden) ik breng John 's ochtends en ga meestal na 5 a 10 min weg (ligt eraan waar hij mee gaat spelen, of ik mee kan spelen of dat de leidsters nog wat te vertellen hebben) op de middagen haal ik hem op en dan vraag ik hoe het is gegaan en de ene keer is het een kort antwoord, zo van goed hoor en de andere keer wat uitgebreider

Buiten spelen gebeurd hier ook gewoon, zolang het droog weer is

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Waar kinderen spelen, gebeurd weleens wat. En dat een kind duwt tja? Er zal wel vaker geduwd worden. (en misschien geslagen) Wie weet wat dat andere kind gedaan heeft. Ik kan me voorstellen dat de juf dat niet verteld heeft.
    Ik vind het ook totaal niet netjes van de moeder dat ze bij jou komt hiermee. Het is op dit moment totaal niet jouw verantwoording. Hiervoor moet ze bij de juf zijn.

9. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hier inloop van 8:15 tot 8:30.
    Ik breng haar weg help haar uit de jas en ze legt haar tas in de bak.

Geef een kus en ga.

Met halen inloop van 11:45 tot 12:00 ga ik naar binnen en praat wat, En vraag luchtig aan 1 van de leidsters hoe het is gegaan. of ze zeggen het zelf.
    Ook vertellen ze wel als er iets is gebeurd, incidentje met een ander kindje. Of dat ze zij gevallen etc.

Bij geen regen..hele erge kou of waaien gaan ze gewoon even buiten spelen. Laat het weer het niet toe dan gaan ze ff gymen.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.858
    113
    De eerste keren verwachtten ze bij ons wel dat je er wat langer bij bleef en ook je kind de eerste keer of eerste 2 x wat eerder ophaalde bij het wennen. Daarna moest je het zelf weten, mijn kinderen hadden er geen behoefte aan dat ik nog zo lang bleef zitten daar.
    Die moeder moet zich er niet mee bemoeien, jij was er niet bij, zij was er niet bij, de leidsters zullen dit wel opgelost hebben en dan is het ook klaar.
    Verder, ik vond het juist vervelend dat ze zo weinig buiten speelden bij de peuterspeelzaal, op het kinderdagverblijf gingen ze veel vaker naar buiten. Juist gezond wat frisse buitenlucht, ik kleed ze er op en dan blijven ze warm zat. Ze rennen toch veel rond.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier gaat de deur open om kwart voor 9 of 12.45. Inloop is officieel geen tijd voor, maar een kwartier na het begin nog binnen lopen is het heel normaal. Je mag even rustig bij je kindje blijven en het op gang helpen. Maar je mag ook weggaan als dat beter werkt voor je kindje.

In praktijk ben ik meestal zo'n 5-10 minuutjes bezig om hem aan het spelen te krijgen en dan is het snel een kus en knuffel en kan ik weer gaan.. Nu 6 keer geweest, maar wennen was eigenlijk niet nodig. Meestal kiest hij voor de klei, dan kneed ik alvast wat rolletjes/bolletjes, of voor de treinrails, dan help ik even een baan te leggen. Dat is voor hem wel genoeg..

Ophalen is hier zonder ouders liedjes zingen, 1 kindje doet de deur open, jas aantrekken, juffen handje geven en gaan. Als je wat meer wil horen, dan kun je rustig even met de juf blijven praten, maar je kunt ook zo gaan..

Ze vertellen hier ook niet alles op de minuut, zit ook niet in het principe van de peuterspeelzaal (montessori). Maar hij is altijd blij erheen te gaan, en komt blij terug, dus ik vind het prima. Beetje loslaten, maar dat is makkelijker met mijn 2e ;)

Die moeder had dit eigenlijk ook even met de leidster moeten overleggen. Die kent de situatie beter dan jij. Dan had zij gepast kunnen reageren. En de leidsters zijn er om zo'n situatie op te lossen. Daar kun jij ook niet zoveel aan doen (tenzij het steeds weer gebeurd)

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Haha, bij ons komt de inloop er over het algemeen op neer dat de kinderen lekker aan het spelen zijn en de moeders zitten te kletsen :D vaak drinken we ook even een kopje thee met de leidsters ofzo. Gaat allemaal heel gemoedelijk, heel gezellig. Ik blijf vaak ook wel het volle half uur zodat mijn jongste ook even lekker kan spelen tot we weer weggaan.

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja ik vond het ook best apart, dat de moeder mij gelijk aansprak. En het was maandag gebeurd. Maar de moeder zegt dat kindje gister niet durfde te komen naar peuterspeelzaal :(
    Ik weet niet wat ik moet doen na 2 dagen, zoontje aanspreken van geen kindjes slaan, samen spelen etc, doe ik dagelijks al. ]

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.858
    113
    Meer kun je niet doen, op de peuterspeelzaal is dat de verantwoordelijkheid van de leidsters, als haar zoontje zo geschrokken is, moet ze dat maar bij de leidsters aankaarten, jij kunt daar weinig aan doen.

15. Storm

Storm Niet meer actief

Hier brengen tussen 8.30 en 8.45 en halen tussen 12.30 en 12.45.
    Gewoon jas uit, naar het lokaal, afscheid nemen en doei.
    's Middags brengen tussen 13.00 en 13.15 en halen tussen 15.15 en 15.30.
    Wij hebben geen inloop. Hooguit een keer helpen met knutselen (lampion/kerstbakje, dat soort dingen). Duurt max een uur.

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou even vragen of juf er iets van weet, zo niet, dan vertel je het even. Maar ik zou er verder nog niks extra's mee doen. Dat is echt voor de peuterspeelzaal-juf. Die staan er toch bij en kunnen dan direct het probleem oplossen.

17. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    mijn zoontje duwt ook wel es iemand, en hij word evenvaak zelf geduwd... beetje overdreven reactie, is redelijk normaal op deze leeftijd dat soort dingen.......... beetje overdreven reactie van die moeder, (vind ik)

18. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Tja, het zijn peuters die kunnen nogal eens, veelal onbedoeld, hardhandig zijn.

Hier was de inloop van 8.15-8.30. Daar mcoht je even bijblijven als je dat wou, maar dat hoefde niet persé. Maar het was ook niet erg als eens een keer wat later bent(en dit ff doorbelt). Sommige ouders moeten ook nog oudere kinderen naar school brengen en je kunt tenslotte niet overal tegelijk zijn.

Deel Deze Pagina