zindelijk worden

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by janna76, Aug 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hallo meiden,

Ik zit eigenlijk met een vraag die ik wel hier kan vragen. Ik heb advies nodig over mijn zoon zindelijk maken. Hij is nu bijna 16maanden en ik zou er wel mee willen beginnen maar ik ben nu ook goed 4maanden zwanger. Dus ik zie er een beetje tegen op om het nu te gaan doen. Want je zit straks met de winter en als de kleine komt dan Kun je ook nog weer eens een joekel van een terugval verwachten natuurlijk.:(
    En nu kom ik er niet uit wat ik het beste zou kunnen doen.:(

Wat zouden jullie gaan doen in deze situatie en hoe hebben jullie het zindelijk maken gedaan??

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groetjes Janna

2. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Ikzelf vind 16 maanden wel erg vroeg, maar je zou spelenderwijs een potje op de vloer kunnen neerzetten en hem af en toen met luier op het potje neerzetten en als dat goed gaat en hij toont er interesse voor dan kun je het eens zonder luier proberen, het kindje geeft dan zelf wel aan als het er klaar voor is..

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik vind 16 maanden ook vroeg. Maar misschien lukt het wel. Geeft hij al iets aan qua drang?

Eigelijk wilde ik mijn zoontje deze zomer proberen zindelijk te maken (net 2). Maar hij geeft helemaal niks aan. Het loopt zo eruit, en dan kijkt hij verbaasd naar beneden. Dus dan kun je nog zo willen, maar dan werkt het gewoon niet. Ook bij het CB om tips gevraagd, maar die zeiden ook dat hij in ieder geval iets zou moeten aangeven..
    Dus op naar volgend zomer ;)

4. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Nou daarom vraag ik het dus ook. Had het er met mijn man over en hij vond het dus weer anders om dan ik. Dat door dat we nog een kleintje krijgen we anders weer heel laat uitzouden komen. Ik heb tegenwoordig een potje op de wc staan en als ik een plasje ga doen mag hij mee. En dan vertel ik hem dus ook van Mamma heeft geen luier en grote meisjes en jongens gaan op het potje of de wc. Etc.

Maar bedankt voor jullie mening

Groetjes Janna

5. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik adviseer je te wachten, zeker met een jongetje. Ik ben begonnen toen Joey twee was, een half jaar later was hij zo goed als droog thuis en heb ik gevraagd of zijn leidsters op t kdv ook wilden beginnen, die vonden het te vroeg, maar oké... Twee weken aangetobt, waarna hij thuis ook weer alles liet lopen en ik er (hoogzwanger, nu 37 weken) mee gestopt ben. Ergens voelt het toch een beetje als zonder voor alle energie die ik erin gestoken had, maar ik wacht nu gewoon tot hij uit zichzelf weer wil en zo zal ik dat met de tweede ook doen, wachten tot hij het zelf aangeeft.

6. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Je kunt je zoon niet zindelijk 'maken', hij moet er echt aan toe zijn. Weten wanneer hij moet plassen en het zelf aan geeft, droge luier(s) heeft na zijn slaapje zijn tekenen.

7. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,386
    860
    113
    home sweet home
    Hoi
    Onder baby en peuter is precies dezelfde vraag gesteld.... en daar heb ik geantwoord. Mijn daochter is zindelijk en wordt in oktober 2

8. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    dankje suus02.
    Had mijn vraag hier heen gezet omdat ik vermoede dat hier meer moeders met kinderen zouden komen die al zindelijk waren. Maar ik zal zeker even zoeken en lezen.

Janna

9. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

Oct 21, 2005
    2,158
    405
    83
    Wij hebben het nu bij onze dochter van 3 geprobeerd om de luier af te laten maar dan plast madam gewoon niet want ze weigert op het potje of op de wc te plassen. Dus nu maar gewoon de luier aan in de hoop dat ze binnenkort zelf geen luier meer om wil.

10. mandy1

mandy1 VIP lid

Jan 31, 2007
    6,881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik denk dat je beter even kunt wachten ook omdat je zwanger bent. meestal als er een broertje of zusje geboren wordt vallen ze weer terug en zijn ze niet meer zindelijk.
    ook geven kindjes het op een gegeven moment vanzelf aan, hier was dat met 2 jaar en 5 maanden. (nu 1 maandje dus) ik zal gewoon wachten tot het voorjaar als het dan weer mooier weer wordt.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    je zou alvast regelmatig kunnen laten kennismaken met het potje. gewoon erop zetten en kijken wat hij doet. doet hij iets is dit goed maar doet hij niks dan is het nog goed. zo doen wij dit hier al erg lang en soms deed ze toevallig een plasje. vorige maand ging ze ineens aangeven dat ze de luier vies vond en deed hem regelmatig zelf uit. ik had toen zoiets we laten hem gewoon uit en zien wat er gebeurd. de eerste dag piste ze alles onder :) en de dag erop 4 ongelukjes. 3e dag nog 2 ongelukjes en daarna in een hele week 2 ongelukjes. nu gaan zowel de poepjes als de plasjes op de pot en draagt zowel dag en nacht een luier meer. in 3 dagen was ze hier dus zindelijk maar je kindje moet er wel echt aan toe zijn

je kind moet bijvoorbeeld gemiddeld 2 uur een droge luier hebben anders kan hij zijn plas nog noet voldoende ophouden en heeft zindelijk maken niet echt zin omdat hij geen controle heeft over de blaas. ook gaat een kind aangeven dat een luier vies is en de ontlasting enzo ook vies vind. een kindje wat nog niet rijp is om zindelijk te worden speelt vaak nog met zijn poep en plas als hij de kans krijgt en dat betekend dat hij niet weet wat het allemaal inhoudt en als ze er niet vies van zijn is een vieze broek ook geen probleem. ook helpt het om te stimuleren maar niet te verplichten. als er een ongelukje komt niet erg.negeren, schone broek aan en klaar. gaat hij op het potje zitten dan altijd belonen. doet hij een plasje dan natuurlijk net wat meer :).

16 maanden is nog erg vroeg maar laten kennismaken met de wc of potje daarmee kan je niet vroeg genoeg beginne. het is een traning en het ene kind heeft het meteen door en het andere doet er maanden over. niet meteen opgeven bij een slechte dag tussendoor. let op de symthomen. ze zeiden ook dat mijn dochter nog veeeeel te jong was maar ik zelf merkte dat ze er aan toe was en het werkte dus ook vrijwel meteen prima zonder luier.

12. pauly

pauly Bekend lid

Nov 9, 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    mijn zoontje is net 2 geworden en is nu helemaal zindelijk. Ook 'snachts. We hebben een wc verkleiner gekocht en deze vond hij reuze interessant en hij gaf alles heel snel aan. Op de creche hebben ze ook goed geholpen en binnen 2 /3 weken was hij helemaal luiervrrij

13. pauly

pauly Bekend lid

Nov 9, 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    eerst heb ik mijn zoontje vaak op het potje en later toilet gezet. Vaak deed hij niets maar daarna begon hij het aan te geven.
    Estelle geeft het nu ook wel aan maar blijkbaar vind ze het gevoel van een luier aanhebben nog niet vervelend. Ik zou haar zo vaak als mogelijk op het potje zetten bijv na het slapen, na de lunch enzo

14. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Ik heb het bewust uitgesteld tot na de bevalling. Ik vrees namelijk ook voor een terugval. Straks als de baby er is en de hectische periode is wat achter de rug, dan wil ik intensief gaan beginnen met zindelijkheidstraining.
    Elena is wel bezig met plassen enzo. We hebben een potje in de badkamer staan en ze wil er telkens op gaan zitten enzo. Hier beneden heeft ze het potje van haar pop en soms trekt ze zomaar out of the blue haar broek uit en wil op dat speelgoedpotje zitten. Dat is zo lachen!
    Maar, ik merk wel dat ze nog niet snapt dat ze ook echt moet plassen in het potje. Ze vindt het alleen leuk om er op te zitten en te staan en weer te zitten etc.
    En ook als z heeft gepoept geeft ze het niet aan, ze loopt gerust nog uren met een vieze luier rond (en aangezien ik niet zo goed ruik gebeurd dat dus helaas wel eens :()

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    waarschijnlijk weet ze dat ze moet poepen en plassen op het potje maar heeft ze nog geen controle over de blaas en sluitspieren. dit is vaak zo rond de 2 jaar. het beheerst ontspannen en sluiten van de spieren op de juiste tijden moeten ze leren en dan pas kunnen ze zindelijk worden. ze weet dus wwat ze moet doen maar nog niet hoe. dit komt vanzelf en zou gewoon lekker spellende wijs doorgaan zoals je al doet. op den duur doet ze perongeluk een plasje en als je dan heel overdreven blij doet dan gaat ze het zeker nog is proberen. zo leren ze dus de spieren ontspannen en spannen op de juiste tijden

16. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ineens hebben ze het door. Wat je zeker moet doen is geen luier meer aandoen en dus steeds vragen of ze moeten plassen.

maar ze moeten er echt aan toe zijn. Isabella gaf het ineens aan dat ze op de wc wilde.

Binnen een week overdag droog en nu sinds een week ook 's nachts.
    We zetten haar dan op de wc voordat ze gaat slapen en als ze uit bed komt gelijk weer.

Isabella is 2 jaar en 4 maanden. Ze was echt aan plassen op de pot toe met 2 jaar en 3 maanden. daarvoor wilde ze er niks van weten.

17. Setteke

Setteke Niet meer actief

Mijn oudste is nu een paar weken overdag zindelijk. Hij is nu bijna drie jaar. Ze adviseren om met meisjes rond de 2-2,5 jaar te beginnen en bij jongens rond de 2,5-3 jaar.

Mijn zoon was gewoon lui. Ik heb het heel vaak gevraagd, maar nee, hij wilde een luier. Totdat het een keer mooi weer was en hij in het zwembadje buiten had gewzommen. Toen hij het zat was hem aangekleed en geen luier aan. Eigenlijk heb ik hem voor het blok gezet, maar ik wist gewoon dat hij er wel aan toe was. Na een paar ongelukjes viel het kwartje en nu is het klaar. Hij gaat overigens naar de wc, ik heb zo'n speciaal stoeltje met een trapje wat ik op de wc kan zetten.

Als je denk dat jouw meisje er aan toe is dan zou ik gewoon de luier eens uit laten en een onderbroekje aan doen. Vraag regelmatig of ze al moet en let op de signalen. Bij een plasongelukje niet meteen verschonen, maar er even in laten lopen, zodat ze door krijgt dat het vies voelt. Als ze het wel op de wc doet de hemel inprijzen, wat ben jij flink, al echt een grote meid! mama vindt jouw heel knap. Bij mijn zoon zei ik ook als het verkeerd ging dat mama het wel erg vies vond.

Nou, dit zijn alle tips die ik kan bedenken. Maar zoals eerder gezegd, je meisje moet er wel helemaal klaar voor zijn, anders heeft het geen zin. 16 maanden is vroeg, maar er zijn genoeg die op die leeftijd de kleine droog hebben.

18. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Ten eerste bedankt voor alle antwoorden meiden. Ik heb het besproken met manlief hier en hem ook van jullie ervaringen verteld.
    En toen heb (;):D) ik vermeld dat aangezien hij werkt en ik thuis ben. Ik hier geen zin in had met mijn zwangere lijf en dat Maik het me wel zou aangeven als hij het er aan toe had. Tot die tijd mag hij met mamma mee naar de wc en daar staat ook zijn potje.
    Bay,bay privecy. Maar het is eigenlijk best grappig om daar met hem te zitten.;):p

Groetjes Janna

19. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Gewoon zo door blijven gaan hoor! Zo merk je snel genoeg of hij steeds meer interesse erin krijgt en het ook door krijgt! Echt je krijgt vanzelf door of hij eraan toe is! Mijn zoontje is vanaf januari bezig met het potje en als hij het aangaf op de wc/potje gezet en niks gepushd. En begin van de zomer echt begonnen en hem zonder luier laten lopen en dat ging vrijwel vanzelf allemaal! Tuurlijk heb ik ook soms even moeten "pushen" omdat hij er geen zin in had, maar hij is nu wel zindelijk (is bijna 2,5 nu)!

20. Tink

Tink Niet meer actief

Klopt. En het ene kind is daar sneller mee dan het andere. Mijn eerste 3 kinderen waren allemaal 3 jaar geweest toen ze 'droog' waren, maar jongste is nog geen 2 en geeft nu al aan dat ze moet plassen. (Die is nog lang niet zindelijk, maar het eerste begin is er dus nu al.)

Share This Page