Hoi mama's, Helaas heb ik geen ogen in mijn rug en kan ik niet door muren heen kijken. Mijn peuter heeft nog al eens de neiging om zijn broertje te terroriseren als ik het niet zie (even naar wc, even iets pakken in de keuken, etc.). Dat eindigt uiteraard in gebrul van de jongste. Mijn oudste is goudeerlijk en zegt altijd precies wat ie gedaan heeft. Dan vraag ik: Waarom huilt Benjamin? Zegt Lucas: Lucas heeft Benjamin geslagen! Ik ben blij met zijn eerlijkheid en zeg dit ook vaak, maar bestraffen jullie ook het gedrag als je het niet gezien hebt? En dan alleen als je kind het eerlijk toegeeft of ook als je het niet helemaal zeker weet? Alvast bedankt!
Dit hebben wij ook wel eens. Gelukkig is ook onze peuter (bijna kleuter) nog zo eerlijk als wat en biecht het gewoon op. Ik zeg dan tegen zoonlief dat hij z'n zusje niet mag slaan, dat dat heel stout is en dat hij daarvoor op de trap moet zitten (time out plekje). En als we daarna weer even praten en knuffelen 'om het goed te maken' prijs ik hem uitvoerig voor het feit dat hij het eerlijk heeft verteld. Dus ja, ik straf hem wel als hij het vertelt en ik het niet gezien heb. Als hij zou zeggen: neeeee, ik heb niks gedaan. Tja, wat moet je dan? Zusje kan hier ook wel eens gaan gillen om niks, of omdat ze haar zin niet krijgt. Ik zeg dan heel streng dat hij niet mag jokken, en dat hij lief met z'n zusje moet spelen, maar straffen is er dan niet bij. Het zou namelijk ook kunnen dat hij niets heeft gedaan wat niet mag.
ik zou dan wel helemaal zeker willen zijn van mijn zaak. nu is dat nog niet zo moeilijk omdat ze goudeerlijk zijn op deze leeftijd. maar dit probleem blijft bestaan. ik noem maar wat, iemand van de fiets duwen of schoppen als hij 6 jaar is. dat zie je dan ook niet. maar zijn absoluut niet wenselijk natuurlijk. hij zou dan alsnog straf krijgen van mij. maar wel alleen als ik zeker weet dat hij het ook daadwerkelijk gedaan heeft. op deze leeftijd vind ik het nog lastiger, ligt er een beetje aan of hij het zou snappen al en of het niet de boel laat dichtklappen. dat hij daardoor dus later gaat liegen of verzwijgen. en wanneer krijgt het jongere kindje door dat als hij/zij gaat gillen de oudste straf krijgt. beetje zoals hierboven ookal staat. denk dat je daar ook allert op moet zijn. ik vind het heel lastig hierop een goed antwoord te geven, want eigenlijk dient het gedrag natuurlijk wel bestraft te worden, maar door de eerlijkheid wordt dat lastig. ik bedoel om die eerlijkheid niet de kop in te drukken. ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden. ik lees amar even mee denk ik, vind het een goede vraag.
Hmz ik bestraf sowieso niet dus dat maakt het voor mij al wat makkelijker Daarnaast gebeurt er eigenlijk weinig onderling, hooguit per ongeluk... Maar wel als er bijvoorbeeld drinken is gemorst ofzo, dan geeft hij wel eens zijn broertje de schuld, terwijl ik zeker weet dat dat niet kan. Dan geef ik aan dat dat morsen niet erg is, maar hij daar wel gewoon eerlijk over moet zijn. Hoe ik zou reageren als hij zijn broertje iets zou doen? Ja ik zou wel boos worden, maar als ik het niet zelf heb gezien juist nooit geloven dat hij dat heeft gedaan.. Nu doet Kenji meer bij Jayro dan andersom
@bri: hier precies andersom... Als ze het eerlijk opbiecht, geen straf. Liegen, dan wel straf. Juist met het idee dat ze dan geen reden heeft om te gaan liegen. Maarja.. Dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn. Bijv als de chocola nog op dr gezicht zit maar ze keihard "nee" zegt als ik vraag of ze soms chocola heeft gesnoept. Geeft ze dan toe.. Zeg ik wel dat dat niet mag maar daar blijft er dan bij.
@ Zinaa: dank je @ anderen: ja, dat vind ik dus juist lastig inderdaad... Ik wil graag die eerlijkheid prijzen en stimuleren en heb liever dat ie het eerlijk zegt, maar ja... slaan mag natuurlijk gewoon niet... lastig hoor... meer meningen welkom!
vind het ook moeilijk, als ik het niet gezien heb zeg ik vaak maar dat ze gewoon leuk met elkaar moeten spelen en elkaar niet moeten slaan oid. Zoontje is nu zoals hierboven beschreven ook niet altijd de liefste en wil nog weleens haren trekken of dramatisch doen.
Ja, dat doet mijn jongste ook, Lucas hoeft soms nog maar voorbij te lopen of het is al brullen ... maakt het niet makkelijker..