ouders blauwe ogen zoontje bruine ogen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wendyd, 10 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendyd

    wendyd Actief lid

    5 okt 2006
    159
    0
    0
    schiedam nederland
    mijn man en ik en onze ouders en grootouders hebben allemaal blauw/grijze ogen ons zoontje van nu ruim 3 had dit ook tot zijn 2e verjaardag toen begonnen ze te verkleuren en nu zijn ze bruin ra ra ra hoe kan dat. mijn man heeft donkerdere ogen dan ik, wel blauw/grijs, maar met een heel klein randje bruin. heel weinig maar. heeft iemand dit ook met de kindjes? groetjes wendy.
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Tja dan heeft t te maken met een dominant gen en resistent gen.. Je zoontje heeft in principe minder dan 25% kans om een andere kleur te krijgen.. Ikzelf heb blauwe ogen, mn zusje bruine en mn broertje groen. Terwijl mn vader grijs heeft en mn moeder bruin.. Ps mn man heeft groen/grijs en Justin lijkt al n klein beetje daar heen te neigen.. Who knows..
     
  3. Yvon

    Yvon Actief lid

    25 okt 2006
    319
    0
    0
    Ik wist helemaal niet dat dat zo laat nog kan veranderen! Ik dacht dat rond de 6 maanden de kleur kan veranderen en het dan die kleur blijft...
     
  4. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb zelf een bruin en een blauw oog.
    De kleur van de ogen wordt door een aantal genen bepaald. Normaal gesproken is bruin dominant over blauw, maar in jullie geval moet aan beide kanten van de familie recessief gen bruin gezeten hebben, en dan als je die genen mixt, zoals bij jullie dan kan je een kind krijgen met bruine ogen. De natuur is mooi nietwaar!
    Overigens is bij mij precies hetzelfde het geval.
    Zowel ouders, grootouders van vaders en moederskant, en mijn broer en zus, allemaal baluwe ogen!
     
  5. moontjejl

    moontjejl Bekend lid

    15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    8) Wij hebben 3 prachtige zonen, 1 met blauwe ogen 1 met bruine ogen en 1 met groenblauwe ogen..
    Ook is de een blond de ander bruin haar en tot nu heeft de jongste het donkerste haar :)
    Tis dat papa me voledig vertrouwd je zou er bijna iets van denken :oops: ;)
     
  6. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :) ;)

    Ps t moet in mijn verhaaltje natuurlijk niet resistent zijn :rolleyes: , maar recessief.. :oops:
     
  7. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    mijn mannetje is ook de enige in de fam die bruine ogen heeft :)

    zijn broers blauw/groen net als hun mama en me schoonvader heeft blauwe

    echter Caitlin heeft blauw/grijze net als ik en de rest van me kids :)
     
  8. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik heb donkerbruine ogen en m'n ouders ook.
    M'n man heeft blauw/groen/grijze ogen en z'n ouders hebben blauwe en bruine ogen.
    En onze meid heeft dezelfde ogen als haar papa. Had altijd gedacht dat bruin dominant is, maar blijkbaar toch niet.
    Van Leander is het nog moeilijk te zeggen, het kan nog alle kanten opgaan, momenteel zijn z'n ogen donkerblauw.
     
  9. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    volgens mij is bruin altijd dominant over blauw... dus twee keer blauw kan geen bruin geven. dat heb ik tenminste geleerd....
     
  10. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Mijn man heeft blauw/groene ogen, en ik bruin.
    Mijn vaders kant heeft iedereen bruine ogen, en mijn moeders kant de meerderheid bruin.
    Hier hebben alle 3 de kinderen bruine ogen.
    Jayden heeft nu nog een beetje blauw/grijs...maar ook veel bruin.
    Ik ben er dan ook van overtuigd dat ook hij bruine ogen krijgt.
    Ik heb zelf donker haar, maar Kelsey is al donker blond...Damiën is heel erg blond en Jayden heeft nog een beetje donker haar. :)
     
  11. Niet meer actief

    niemand in mijn familie heeft groene ogen maar dan ook echt niemand
    vader,moeder,broers,tantes,ooms,neefjes, nichtjes opa's en oma,s
    allemaal OF blauw of bruin en ik ben de enige met groen :(


    heb ook wel eens gedacht dat ik niet van mijn moeder was (omdat ik qua gezicht erg op mijn vader lijk) :oops: maar ja dat ben ik natuurlijk wel

    ze waren bij de geboorte helblauw en toen werden ze grijs en nu groen
     
  12. Milla

    Milla Niet meer actief

    Normaal gesproken kunnen 2 ouders met blauwe ogen geen kind krijgen met bruine ogen omdat ze allebei 2 recesieve genen dragen.
    Als een kind toch bruine ogen heeft, komt dit waarschijnlijk door mutatie van dat gen, als het pas na een aantal jaar gebeurd, is er waarschijnlijk een andere reden in de fenotype verandering.

    Genen en cellen kunnen muteren (veranderen van basis structuur), dit kan ook in de genen van een eicel of zaadcel gebeuren, zo ontstaan nieuwe uitingen en kenmerken.

    Wat Kathy betreft, jij draagt een deel rececief blauw gen en een deel dominant bruin gen, dat betekent dat jij bruine ogen hebt om dat bruin dominant is, maar dat je wel blauw bij je draagt. Jou eicellen hebben maar een deel, dus in jou geval of bruin of blauw. Omdat jou man blauwe ogen heeft geeft hij in zijn zaadcellen alleen maar blauw af, je hebt dus 50% kans op bruin en 50% kans op een kindje met blauwe ogen. Als je het niet snapt pb maar even.

    Groetjes!
     
  13. kristel

    kristel Niet meer actief

    @Milla, weer wat nieuws geleerd. Ik wist dat blauw en blauw geen bruin kon worden, maar had wel vaker gehoord dat er toch iets kon gebeuren dat ze toch bruin werden. Jouw verhaal maakt het wat duidelijker. Toch wel interessante materie. Dat 2 mensen met bruine ogen een kind krijgen met blauwe ogen is inderdaad niet zo bijzonder, maar andersom wel.
     

Deel Deze Pagina