zindelijk worden

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Little22Miracle, Aug 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Little22Miracle

Little22Miracle Actief lid

Oct 3, 2011
    432
    0
    0
    Hallo allemaal
    Mijn zoontje is nu bijna 2,5jr, en ik zet hem voordat hij een schone luier krijgt op het potje, hij vindt het leuk maakt plas geluidjes maar echt wat doen vindt hij nog een beetje spannend, wel geeft hij aan als ie gepoept heeft of geplast maar het lukt dus niet echt om het voor te zijn ( hij heeft niet echt vaste tijden van ontlasten of plassen).Of als ik na de wc ga gaat hij mee geeft wcpapier aan en vindt het allemaal heel leuk.. Nu is het zo dat hij op een KDV zit, hoe kan ik dit het beste met hun afstemmen.. of is mijn zoontje er gewoon nog niet aan toe?

2. Janna

Janna Fanatiek lid

Als hij iedere keer op het potje gezet wordt als hij een schone luier krijgt, is het natuurlijk wel logisch dat hij er niet echt iets doet: hij heeft dan immers recent geplast/gepoept, dus hij hoeft gewoon niet.

Mijn dochter had ook niet echt vaste tijden, dus dan kun je het inderdaad niet voor zijn en ze op tijd op het potje zetten. Ik zie geen andere oplossing dan wachten tot hij het zelf aan gaat geven. Dat hebben wij hier ook gedaan.

Wel stimuleerden wij het op verschillende manieren. Wij namen haar net als jij vaak mee als we zelf naar de wc gingen. We gingen dan "luisteren of het plasje kwam", dat vond ze fantastisch! En zij ging daardoor goed begrijpen wat je op de wc hoort te doen. Op een gegeven moment ging ik meestal in de badkamer naar de wc en dan zette ik haar op het potje ernaast. Soms gewoon met kleren aan, maar soms ook met blote billen. Op een gegeven moment kwam ze zelf al met het potje aanlopen als ik naar de wc ging. Ze snapte dus echt wat de bedoeling was.

Uiteindelijk deed ze vanzelf een klein plasje in het potje. Dat was het moment voor een rondedansje. En natuurlijk met veel aandacht weggooien in de wc en uitzwaaien (doortrekken).

Je zou op de opvang kunnen vragen of ze hem eens een paar weken mee willen nemen in de wc-rondes, om te kijken of hij het dan gaat doen als hij het andere kindjes zien doen. Ook zou je kunnen vragen op welke tijden ze de wc-rondes hebben. Dan zou je dat thuis op dezelfde tijden kunnen doen. Dat laatste hebben wij trouwens niet gedaan. Die tijden kwamen mij heel vaak niet uit en ik had ook niet het idee dat het erg hielp.

Dit soort dingen kun je doen om te stimuleren, maar uiteindelijk moet hij het zelf gaan doen als hij er klaar voor is. Als hij dat is, zal hij het door de middelen die jullie aanreiken snel oppikken. Als hij dat niet is, maak je er gewoon een spel van, zonder hem onder druk te zetten. Dan komt het wel als hij er wel klaar voor is.

3. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Voor en na het slapen even op het potje. Zo heeft ons zoontje een tijdje geplast en gepoept voordat we echt met luier uit zijn begonnen.

4. isabella1980

isabella1980 Actief lid

Nov 16, 2009
    270
    0
    16
    Helemaal eens met bovenstaande; spelenderwijs aanreiken, maar als hij het nog niet oppikt even laten rusten en over een paar weken/maanden nog eens proberen.

Share This Page