Ik heb inmiddels wat ondergoed in huis en ook een potje en wc bril verkleiner. Potje was interessant en werd veelvuldig bekeken en geprobeerd. Alleen toen ze er op "moest" wilde ze niet en bleef ze niet zitten. Dus maar weer even laten zitten. Wel geeft ze aan als ze een poep moet doen. Toen ik haar vanmiddag uit bed haalde zei ze poepie maar nog niks. Half uur later wel een poep. Zou ze dat al aanvoelen? Had ik haar toen op het potje moeten zetten? Als ze een poep gedaan heeft zegt ze het ook, moet ik haar dan alsnog op het potje zetten? CB zei dat het nog veel te vroeg was en dat 2,5 een betere leeftijd is maar ze geeft het wel aan toch? Ik hoorde van mijn schoonmoeder dat mijn zwager ook met 2 jaar zindelijk was. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Het is wel de vraag of ze blijft zitten op het potje....
Grote onzin van het CB! Vind je het gek dat kinderen steeds later zindelijk zijn! Hier met 26 en 23 mnd zindelijk. Nee hoor als kind er belangstelling voor heeft en de bedoeling begrijpt dan lekker zindelijk maken! Grote voordeel is ook dat ze met 3 a 3,5 veel eigenwijzer zijn. Ik zou beginnen met een aantal keer per dag vragen of ze erop wil. Misschien gaat ze het zelf ook aangeven, dan ook natuurlijk. En dan kun je eens testen wat ze doet in haar blote bips. Aangeven al is het te laat of is ze zich nergens bewust van?
Ik denk dat ze er tot op zekere hoogte bewust van is: als ik ga plassen wil ze mee en ze voelt blijkbaar ook als ze moet poepen. Alleen of ze zich al bewust is van het plassen weet ik niet. Ik kan haar natuurlijk op bepaalde tijden op het potje proberen te zetten.
Het is maar welk techniek je wil toepassen. Er is techniek dat je dus steeds zelf bijhoud waneer je kind moet poepen en plassen. Dat doe je dus met regelmaat en het vraagt veel tijd en inzet. Dat kan je vroeg doen ook als dat "besef" bij kind nog niet is. Later komt besef pas en komen alle puzzelstukjes bij elkaar. Zo kan je kind indd met 18mnd al zindelijk zijn overdag. Poepen nog eerder met 1 jaar kan. In mijn landdat techniek wordt toegepast altijd omdat kind gaat met 2.5 hele dag naar kinderopvang en moet dag en nacht zindelijj zijn. Niet zindelijke kinderen blijven thuis zelfd ongelukjes mogen niet. Andere techniek die ik ken is zindelijk binnen 1 dag. Maar dat is pas als liks legt en begrijpt dus echt ruim 2 jaar. Sommige kan eerder. Je gooit demonstratief met kind luiers weg, doet onderbroek aan en laat kind hele dag in onderbroek lopen. Ongelukje? Dan wissel je ondergoed, maak schoon samen met kind etc. Staat uitgebreid online. In luiers merken ze niet dat ze nat zijn etc in onderbroek vinden ze dat echt vies en bah waardoor ze sneller link leggen. Beide methodes zijn succesvol hoor. 2.5 jaar is vrij laat lijkt mij.
Kind zich bewust van plassen als je merkt dat bepaalde tijdens zijn luier droog is dus dat hij ophoud lange stukjes. Ik denk zoals jij dat beschrijft is gewoon nog te vroeg. Je kan haar steeds op potjes gewoon zetten op tijden waneer ze plast/poept je denkt. Ik zou niet forceren of uren laten zitten. Gewoon als jij gaat neem haar ook mee. Hier sinds 18mnd als we gaan gaat ze ook en wil broek uitdoen. Heb geen potje hihi al weken denk kopen en vergeet steeds. Wel ws verkleiner: ze zet zelf opstapje en gaat zitten maar zodra ze geen steun meer heeft wil ze niet vind het eng. Ze geeft ook aan als ze luir schoon wil hebben en plast vaak op hurkjes. Maar nee ik ga voor snelle methode net na 2 jaar met warmere weer gewooon aankijken en proberen. Ik heb geen haast
Kinderen kunnen prima met 2 jaar zindelijk zijn. Qua ontlasting komt het altijd wat later dan de urine zeg maar. Ik had ooit een verhaal gehoord (zal wel broodje aap zijn) dat een moeder haar baby met 9 maanden al op de pot zette. Hier is dl 27 maanden, nichtje was tegen die tijd al zindelijk. Hier geeft ze het aan als ze gepoept heeft. Soms kan ik haar er op "betrappen" dat ze staat te persen en dan gaat ze gauw mee. Andere keren is het te laat en zegt ze: "Mama ik heb poep!" En dan wil ze zelf een schone luier om. Ze weet dat het vies is en dat ze het op de wc hoort te doen, maar echte controle heeft ze er nog niet helemaal over. Plassen is hier ieder uur met een luierbroekje, dan gaat het goed. Soms vergeet ze de tijd (ik ook) en dan is ze dus nat. Ze heeft nog geen signaal dat ze moet plassen. Vind ik ook niet zo heel erg, ik ben van mening dat gezonde kinderen in geen bijzondere situatie (dus geen ziekte oid) het prima zelf kunnen aangeven wanneer ze zindelijk willen worden. Oud collega haar zoontje was 9 toen hij 's nachts zindelijk was. Hij was te laat, voelde het niet altijd aankomen. Ze heeft er nooit een probleem van gemaakt, altijd gezegd: het is niet erg, mama is niet boos. Het maakt niet uit. En ineens: bingo en droog! Vanaf die tijd gaat hij ook uit logeren.
Het is een riedeltje. Beseffen dat je plast/poept weten wanneer je moet en dan de derde die voor mijn zoon nogal opgaat: ze moeten het willen!! Maar heb je haar nu in een onderbroekje lopen of nog met een luier aan? Mijn dochter was nog geen twee, binnen een week was ze zindelijk. Die pikte het zo op. Paar ongelukjes, maar daarna had ze al gauw in de gaten dat ze op het potje moest, of op de wc. Mijn jongens daarentegen... ander verhaal. Ik was volgens mijn moeder 1 jr en 9 mnd en toen was ik dag en nacht droog. Maar ja, dat was vroeger.
Poepen met training is toch eerder dan plassen! Ik doe dat niet zelf maar mijn kennisen en vriendinnen zetten indd vanaf 6mnd op potje en poepje doet baby gewoon daar na paar weken. Is wel kwestie van enorme doorzetten, wachten, tijd bijhouden etc maar dat kan dus wel. Kinderen poepen meestaal op dezelfde tijdtip en als ze nog zelf niet beseffen van poepen dan past je potje zo aan dat het uitkomt zeg maar. Ik ken levende kinderen die met 18mnd totaal zindelijk waren. Ikzelf ook (hier natuurlijk geen luiers gehad dus is sneller nat) maar dat zeg maar extreem vroeg trainen dan kan maar dat later doen kan ook wel moet kind begrijpen zeg maar al veel
Hier ook met 20 maand zindelijk, kan best. hier gaf ze t ook niet aan ze ging gewoon ook direct poepen . Ze is nu dus een jaar zindelijk maar nog steeds niet in de nacht helaas.
Gewoon proberen. Dochter was op 23 maand van de ene dag op de andere zindelijk. Gewoon pamper uitlaten en kijken wat er gebeurt.
Mijn dochter was zindelijk met 23 maanden. maar ze was zelf heel vies van de luier (wilde bij iedere plas een schone) dus dat was snel gebeurt. Zoon daarentegen interreseert het niets. Toevallig gister een dagje zonder luier laten lopen maar het resultaat was 15 natte broeken en niet 1x aangegeven dat hij moest. Maar weer even de luier om dus
Ik ga het gewoon proberen! Potje in de woonkamer, haar een luierbroekje en ondergoed aan en dan kijken of ze wil.
Dat is waar maar ik wilde maar eens rustig aan beginnen: 's morgens en 's middags bij het uit bed halen op het potje proberen en als ze aangeeft dat ze moet. Moet nog een spelletje blijven.
Mijn zoontje draagt sinds een week of 2 overdag geen luier meer. Als we kort weggaan ook niet maar als we langer weggaan wel.. Maar dat komt meer door mij denk ik. Vaak is hij namelijk nog helemaal droog als we thuis komen. Ik ben begonnen toen hij telkens compleet uit z'n plaat ging tijdens een poepbroek. Daarvoor was hij wel al in de fase dat hij mij steeds kwam vertellen als hij gepoept of geplast had. Toen het verschonen telkens zo'n drama werd heb ik gezegd; kijk dit is een potje, daar mag je op plassen en poepen, het hoeft niet. Roep mama maar als je moet. En nog even uitgelegd dat wanneer hij op het potje poept ik veel minder hoef te vegen. En hij ging er eigenlijk direct mee aan de slag. Kwam mij steeds vertellen dat hij moest. En dan zei ik ga maar snel naar je potje. Potje staat gewoon naast de bank. En dat steeds vertellen was snel over nu gaat hij gewoon. Ik heb hem thuis de eerste dag in z'n blote kont laten lopen, 4 ongelukjes. Na 2 dagen thuis een zwembroek aan want die kon ik dan uitspoelen en die was sneller droog, als de volgende zwembroek dan weer nat was dan kon de vorige weer aan. En na weer 2 dagen een gewone broek er over heen. Vanaf dag 3 nauwelijks nog een ongelukje gehad. Heel soms gebeurd het als hij druk aan het spelen is. Ik ben nog elke dag verbaasd maar uiteraard wel super blij! Vind het zelf echt knap haha! Tijdens de nacht en zijn slaapje overdag krijgt hij nog wel een luier aan, dat is nog een stap te ver.
Dat is knap hoor, hij is nog geen 2! Meestal zijn jongens ook later dan meiden dus helemaal super! Vandaag even potje geprobeerd toen ze uit bed kwam na haar slaapje. Ze bleef even zitten met afleiding maar geen plas. Morgen weer proberen.
reacties niet gelezen. maar als je kleine er klaar voor is dan moeje er gewoon voor gaan. wat cb zegt is ene oor in, andere oor uit. mijn dochter liep met 10 a 11maanden en moest haar van cb tegen houden in haar ontwikkeling want ze ging te snel(say what?!) en ze werd bij 1jaar controle gecheckt als een 2jarige. wat betreft potje. mijn dochter had er met nog geen 2jaar ook al flinke interesse in maar ging er niet zelf op zitten ofzo. hebben t dus niet doorgezet en nu sinds paar weken is ze bezeten van princessen en zei ik dat prinsesjes geen luiers dragen en sinds dien geen luier meer aangehad(alleen voor de nacht nog)