Water in de tuin / afspreken

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by maryflair, Mar 19, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maryflair

maryflair Actief lid

Feb 12, 2013
    213
    6
    18
    Hallo

Ik heb een soort gelijke vraag gesteld in een ander topic. Maar ik twijfel nog.

Dochter is net 5 heeft geen zwemdiploma. Luisterd ook niet geweldig en is erg speels. Heeft nu een vriendin die aan een grote sloot woont, dus tuin is direct aan het water. Ouders zien hier geen gevaar in, kind luisterd prima en komt er nooit. Wat ik op zich al bijzonder vind en ook een enorme risco. Door de laksigheid die er vanaf straalt durf ik dochter niet daar te laten spelen. Ik vertrouw haar daar niet in.

Ben ik overbezorgd? De buurten die zo wonen hebben namelijk allemaal een hek voor de kinderen. Wanneer kan je kind daar dan achterlaten qua leeftijd?

2. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,330
    10,295
    113
    Onze knul is bijna 5 en heeft geen zwemdiploma, hij mag van mij niet vrij spelen in de wijk (wel wanneer ouders zicht hebben op een speeltuin) laat staan bij een sloot.

Hij is een onderzoeker en zal toch kijken bij de sloot, wil een stok pakken of kijken of er vissen zijn etc. Dus spelen op de plaats of alleen bij ons.

MaMa, Evanesco and maryflair like this.
  3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,795
    18,998
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het in dit geval goed is om vlot met zwemles te gaan beginnen. Zodra ze zich (met kleding aan) voldoende kan redden in het water, kan ze dan daar gaan spelen.

jolien 1986 likes this.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Nee mijn kind zou daar nu niet mogen spelen. Pas als hij beide diploma's heeft.

5. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,909
    387
    83
    Zou ze hier ook niet mogen hoor! Tenzij de moeder/vader altijd bij ze zitten in de tuin.

Of op een hele regenachtige dag als ze toch binnen spelen. En je kind goed instrueren.

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee hoor, je bent niet overbezorgd. Ik zou mijn kind daar ook niet (in de tuin) laten spelen.

7. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Er staag dus geen hek voor? Nee, dan zou ik ze daar ook niet laten spelen. Een ongeluk zit in een klein hoekje...

8. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,354
    271
    83
    Female
    Wij wonen aan een grote sloot én hebben een grote vijver. Voordat de kinderen hun zwemdiploma's hadden, speelden ze altijd buiten met zwemvesten aan. Ze wisten niet beter, vroegen zelf om zwemvesten als ze buiten gingen spelen. Als er vriendjes kwamen spelen, kreeg die ook een zwemvest om of ging ik altijd zelf mee naar buiten. No way dat er een kind mogelijk kon verdrinken door mijn schuld!

Dus @maryflair , ik vind je niet overbezorgd. Je kent je eigen kind het beste, je kent de situatie daar en als je bang bent dat ze mogelijk in het water terecht komt, zou ik haar daar ook niet laten spelen. Of je laat haar een zwemvest dragen, maar is die beschikbaar en zullen ze die haar aan doen?

joepy likes this.
  9. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,028
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Je hebt groot gelijk.

Mijn oma vertelde altijd het verhaal van een 7 jarig meisje dat in de sloot achter een huis verdronken was toen de ouders daar op bezoek waren. Niemand had iets gemerkt en toen was het te laat. Met water zit een ongeluk in een heel klein hoekje.

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Lastige... in mijn situatie zou ik het wel doen omdat mijn zoon luisterd, al een jaar op zwemles zit en bijna mag afzwemmen en omdat ik niet weet of ze gaan buitenspelen in de tuin.
    Maar jij kent jouw kind en als zij echt niet luisterd en onderzoekend is zou ik het pas doen als zij kan zwemmen of er duidelijke afspraken met haar ouders zijn.

Na mijn verlof straks hebben wij een nieuwe oppas, met een (niet afgebakende) vijver in de tuin. Onze dochter is dan net 4 dus dat vind ik ook wel een beetje spannend.

11. maryflair

maryflair Actief lid

Feb 12, 2013
    213
    6
    18
  12. maryflair

maryflair Actief lid

Feb 12, 2013
    213
    6
    18

13. maryflair

maryflair Actief lid

Feb 12, 2013
    213
    6
    18
    7 jaar had ze geen zwem diploma?

14. maryflair

maryflair Actief lid

Feb 12, 2013
    213
    6
    18
    Had je geen hek?

15. maryflair

maryflair Actief lid

Feb 12, 2013
    213
    6
    18
    Daar is ze mee bezig maar dat duurt wel gauw 1.5 jaar.

16. maryflair

maryflair Actief lid

Feb 12, 2013
    213
    6
    18
    Ja er wordt wel gezegd we zijn erbij maar ik vind het moeilijk om daarin te vertrouwen. Kijk dat zegt iedereen en toch verdrinken er kinderen. Ik vind het gewoon niet veilig om te spelen zonder een hek.

17. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,842
    18,592
    113
    Female
    Ik geef je groot gelijk..... als m'n zoontje nog geen diploma zou hebben, zou ik hem nooit ergens laten spelen waat dichtbij water is en waar weinig controle over is. Better safe than sorry..... kinderen zijn avontuurlijk en nieuwsgierig, en een ongeluk zit in een klein hoekje. Snap die ouders ook niet dat ze er zo laks mee omgaan. Is gewoon levensgevaarlijk, ook al heb je het 100x gezegd en heeft kind gezegd daar niet in de buurt te komen.. kinderen gaan graag op onderzoek en het gevaar beseffen ze nog niet goed op die leeftijd denk ik.

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,993
    6,743
    113
    zuid-holland zuid
    Onze tuin grenst ook aan water, wij hebben een hek van 1.20, maar is met gaas, dus kinderen kunnen er in klimmen.
    Mijn kinderen weten dat ze er niet in mogen klimmen en doen dat dus ook nooit. Als ze met andere kinderen in de tuin spelen zorg ik dat ik er altijd bij ben.
    Ik zou het wel willen weten trouwens als er ouders zijn die hun kind omwille van het water niet bij ons willen laten spelen. Kun je het niet bespreken met de moeder?

19. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,028
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Weet ik niet.

Maar het oude diploma A was sowieso onvoldoende om er zeker van te zijn dat een kind zich gekleed in koud natuurwater kon redden.

Baantjes zwemmen in een verwarmd zwembad in zwemkleding is tenslotte een heel andere ervaring als je net kunt zwemmen.

20. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,354
    271
    83
    Female
    Geen hek om de vijver zelf, maar wel een soort van speeltuin gemaakt, afgebakend met een hek en poort die op slot kon. Nu de kinderen zelfredzamer zijn, hebben we het hek voor het grootste deel weggehaald.

Share This Page