Zindelijk zoon 3,5 jaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by aardbei1707, Mar 18, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Vandaag geen een keer in zijn broek geplast! Super trots natuurlijk!

Hij geeft nog niet zelf aan als ie Moet plassen maar houdt t wel lang op en vaak een grote plas dan! Tijdens t avond eten zat ie allemaal te wiebelen, al paar keer gevraagd moet je plassen? Nee hoor. Nou toen toch maar even naar de wc ik vertrouwde het niet en zijn onderbroekje was al beetje nat maar de rest kwam eruit op de wc.

Morgen psz ik hoop dat t daar ook zo goed gaat! We gaan bij binnenkomst maar gelijk even plassen en na 3 natte broeken dan een luier broekje aan maar hopelijk is dat niet nodig.

Uiteraard krijgt ie eind deze week een auto want dan is zijn sticker kaart ook vol denk ik ;)

Fristi2012 likes this.
  2. MDK

MDK Bekend lid

May 6, 2015
    644
    375
    63
    Female
    Super fijn! En heb je voor jezelf ook al een beloning in gedachten (wijntje, chocolade ofzo), voor alle energie die je er zelf in hebt gestoken (en er nog in steekt)? ;):thumup:

aardbei1707 and Fristi2012 like this.
  3. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Haha goed idee, dat heb ik wel verdient of naja wij, mijn man heeft van t weekend ook veel mee geholpen :)

MDK likes this.
  4. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Zucht, ik heb denk te vroeg gejuicht. Dinsdag was denk ik een uitzondering want de andere dagen is t ellende en plast hij weer heel veel in zijn broek...

Geeft niets aan, als ik vraag of ie Moet plassen is t altijd nee om vervolgens 5 min later in zijn broek te plassen. Ik weet t even niet meer. Wil niet stoppen maar dit geeft me zoveel stress. Om nog maar niet over t poepen te praten bah wat ellende is dat.

Vanochtend klein beetje geplast in de luier van de nacht. Ik vraag moet je nog plassen? Nee zegt ie. Aan tafel tijdens t ontbijt zit ie zijn broek te plassen en nog veel ook :(
    Wat moeten we doen?

Hij is nu weer naar de psz dus even rust voor mezelf maar t vertrouwen is wel weg

5. JasmijnM

JasmijnM Actief lid

Dec 11, 2017
    382
    254
    63
    Female
    Ooh kan me voorstellen dat het vertrouwen weg is. ohja die poepbroekjes waren heel vies idd, ik had bij de zeeman de goedkoopste onderbroekjes gekocht en kieperde die dan gelijk de vuilnis in.

Wat wij hier in het begin deden was zeggen "we gaan nu eventjes plassen". Dit deed ik om het half uur en als dit een dag goed ging deed ik het de volgende dag verlengen met 10-15 min. Op een gegeven moment ging het goed en zat er 2 uur tussen en begon ze het ook steeds zelf aan te geven.

Hopelijk gaat het morgen beter! Succes!

aardbei1707 likes this.
  6. MDK

MDK Bekend lid

May 6, 2015
    644
    375
    63
    Female
    Oh nee! Echt een terugval dus, terwijl er juist vooruitgang in zat :( kan me voorstellen dat t stress geeft en vertrouwen er even niet is!!!

Wat vindt je zoontje er zelf van denk je? Heb je t idee dat ie t echt niet voelt / dat t echt per ongeluk gaat?

aardbei1707 likes this.
  7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar waarom vraag je hem of hij moet plassen, ipv te zeggen dat hij gáát plassen op de wc?

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Eens met mijn voorganger, het is belangrijk dat je zelf de touwtjes in eigen handen neemt. Wat ik bij mijn twee kleuters heb gedaan destijds is een schemaatje opgehangen waar ze dan een sticker mochten plakken en om de drie stickers was er een beloning, iets van een ijsje, doosje rozijntjes, speeltuin bezoek of iets dergelijks (Op dit schema was dus een plaatje daarvan te zien). Alleen een groot cadeau einde van de week duurt denk ik te lang voor hem om vol te houden. Verder dus de regie in eigen hand houden, als jij zegt we gaan het even proberen, dan gaan we gewoon proberen, geen discussie daar over. Je kunt zelf vaak al wel inschatten of het nodig zal zijn (bijvoorbeeld een kwartier naar iets te hebben gedronken)
    Verder heb ik het idee dat hij er niet zo’n zin meer in heeft. Dat kan, maar de gevolgen daarvan kun je wel al bij hem neergeleggin, dus als hij aan tafel het laat lopen, dan mag die zelf alle natte spullen uitgaan trekken en boven zelf gewone kleren gaan halen.

aardbei1707 likes this.
  9. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,231
    113
    Ik zou ook benoemen waarom het moet. Plassen is vies en stinkt. Dat mag je best zeggen en kan hij ook begrijpen. Dus niet "het maakt niet uit hoor". Dat doet het immers wel. Het is gewoon smerig.

Verder zet hem op vaste momenten op de dag op de wc. Ongeacht of hij dat wil of iets moet doen. Voor en na het slapen, eten, in bad,douche etc.

Hier liet ik ze niet op de bank zitten (heel erg vies zeker ontlasting ). Dus gewoon op een krukje of stoeltje.

En met mooi weer alleen in de boxer of onderbroek. Dan merken ze ook dat ze nat zijn. Ondergoed met poep gooi ik weg. Dat is zo smerig om schoon te krijgen. De rest spoel ik direct uit.

Ook mochten ze een boekje of tablet kijken op het potje of de wc. Om te wennen aan het langere tijd zitten voor er iets komt.

In de nacht duurt vaak wat langer en gaat meestal vanzelf.

aardbei1707 likes this.
  10. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Bedankt voor de reacties!

Toevallig doe ik sinds vanmiddag dus hem mee nemen naar de wc ipv van vragen. Sowieso nu ook na t eten als ie wakker wordt indd.

Onderbroek met poep gaat hier ook gelijk de kliko in bah. Begin ik ook niet aan. Maar ellendig is t wel.

Heb voor mezelf besloten het tm zondag te proberen. Want ik word er zelf zo gestrest en ongezellig van. Kan niets hebben. Dan zijn we al meer als een week bezig.

11. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Ik heb geen idee of ie t zelf voelt. Vanochtend ben ik wel boos geworden t was de druppel. Ik was al aan de late kant.

12. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Dat jij er stress van heb voelt zn uk vlekkeloos aan.
    Idd jij hebt de controle. Uit bed standaard naar de wc (is hier zelfs voor de oudste nog een regel) en elk half uur tot 45 min laten proberen.
    Als hij wiebelt benoemen, ik zie dat je moet plassen, we gaan samen even naar de wc.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,239
    6,117
    113
    We zitten in hetzelfde schuitje geloof ik @aardbei1707
    Hier is het ook ellende bij dochter van 3,5. bij de andere 2 niet meegemaakt, die waren zo zindelijk.
    Nou moet ik zeggen wij hebben het afgelopen jaar heel druk met onze oudste zoon en een nieuw huis/verhuizing dus dat zal vast niet meehelpen, ik ben ook gewoon gestresst en dat voelt ze natuurlijk.
    Jullie gooien de onderbroeken weg als ze gepoept hebben, maar dat betekent hier dat er zon 25-30 onderbroeken per week de kliko ingaan (want plassen lukt vaak nog wel op de wc, maar poepen is een drama, en als ik dan een luierbroekje aan doe, plast ze daar ook weer in). Ik vind dat nog wel een dingetje..

14. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,547
    2,017
    113
    En hoe ging het op de psz en wat zeiden de pm-ers dat hij zonder luier kwam?

15. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Op de psz 1 keer geplast op de wc. 1 keer ongeluk en 2 keer geprobeerd op de wc maar kwam niets.

We zijn nu ruim een week bezig en ik vind t nog verdomd moeilijk gaan.
    Vandaag en gisteren toch wel beide dagen 3 a 4 ongelukjes waarvan ook 1 met poep.
    Gisteren zei tie t af en toe als ie moest plassen vandaag zei tie dat niet en moet je t maar gokken of goed in de gaten houden. Dat maakt t zo ontzettend lastig. Hij kan best goed praten dus waarom dit dan niet he. Hij is al wel 4 keer droog gebleven in de nacht. Het is hier de omgekeerde wereld;)

Ik wilde ook even kijken hoe t gaat als we weg gaan. Nou niet geweldig. Gisteren binnen 5 min in de speeltuin in zijn broek gepoept. Want rondje gelopen en plast ie ook in zijn broek dus ja lastig allemaal.
    We willen toch door zetten maar als we eropuit gaan dan gaat er een luier broekje aan, het is anders niet doen.

16. MDK

MDK Bekend lid

May 6, 2015
    644
    375
    63
    Female
    Jeetje.. er gaat (nog) niet echt een knop om bij m :(
    Maar dat ie ook een paar keer zelf heeft gezegd dat ie naar de wc moest, geeft denk ik wel aan dat ie er mee bezig is! Wel gek dat ie dat de dag erna dan niet meer doet...

17. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Wij snappen er ook niets van. Ook dat ie in de nacht wel droog blijft is ook wel weer iets van, hij is er wel mee bezig anders zou ie dan ook gewoon door plassen.
    We wachten nog met smart op die knop. Misschien ligt t aan ons zelf en voelt hij mijn stress? Geen idee, ik heb sowieso snel last van stress dus bij zoiets zit t helemaal hoog. T liefst geef ik die luier weer aan, maar als dat t juist moeilijker maakt of net zo erg over paar weken / maanden laat dan maar dan zetten we nu wel door.

18. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

May 17, 2016
    1,995
    273
    83
    Ohh heel herkenbaar! Bij mijn oudste hebben we het afgelopen kerst ook geprobeerd en dat verliep identiek. We zijn gestopt en ik wil het binnenkort weer proberen. Hij is ook zo ontzettend eigenwijs. Ik kan wel zeggen dat hij op het potje moet gaan, maar dan is het meteen strijd. Dan moet ik hem bij wijze van zelf op de port zetten en vasthouden terwijl hij aan het brullen is, lijkt me niet de bedoeling. Beloningen geprobeerd, gedeeltelijk gelukt maar als snel was zijn interesse om stickers te plakken weg. Ik heb het idee dat hij (altijd, niet alleen hiermee) zelf de touwtjes in handen wil houden en er moeite mee heeft als de controle bij iemand anders ligt, dus als ik bepaal wat hij moet gaan doen. Maargoed, hij wordt in december 4 dus deze lente/zomer moet het wel gaan gebeuren. Ik zie er nu al tegenop ;) sterkte en succes, ik weet hoe ontzettend frustrerend het kan zijn..

19. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik denk eigenlijk dat je heel vreemde verwachtingen hebt van een kind dat zindelijk aan het worden is.

Zindelijk in de nacht, daar heeft hij totaal geen controle over. Dat beslist hij helemaal niet.

En overdag... Natuurlijk moet je hem voortdurend in het oog houden en hem regelmatig zelf op de wc zetten. Wat had je anders verwacht?

Mijn zoontje heeft er twee maand over gedaan om het min of meer zelf aan te kunnen geven, en nu nog steeds vergeet hij het vaak genoeg en heeft hij dan een ongelukje.

Het is best een complex gegeven voor een kind, die zindelijkheid. Niet voor alle kinderen, want mijn dochter was letterlijk op één dag zindelijk. Maar toch voor velen... Ik vrees echt dat je wat meer zal moeten accepteren dat het echt moeilijk is voor een kind, en dat het soms ook veel vergt van de opvoeders.

20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier is zoon al 15 maand overdag uit de luiers en 9 maand snachts.
    Maar vandaag toch 2 ongelukjes. Tja, die dingen gebeuren. In het leven van een peuter hebben ze het veel te druk om naar de wc te gaan. Het ‘blussen van de brand’ of ‘de kat uit de boom redden’ was voor onze kleine brandweerman echt veel belangrijker dan naar de wc gaan. Ze hebben er gewoon wat hulp bij nodig. Vaak stuur ik hem, maar ik heb het niet altijd door.
    Frustrerend. Zeker, maar geen reden om op te geven.

aardbei1707 likes this.

Share This Page