Tandenpoetsen pijnlijk?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chantico, 5 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Onze peuterpuber wil de laatste weken steeds minder graag tandenpoetsen. Met de handtandenborstel of electrisch maakt niet uit, beiden wil ze niet. Ze zegt dat het pijn doet. Ik weet niet goed wat ik daar van moet geloven, aangezien ze ook in een 'opstandige fase' zit en steeds slimmere manieren verzint om de dingen anders te doen dan papa of mama wil. Maar dat ze het over pijn heeft zit me toch niet lekker.
    We zien niets bijzonders aan haar mond of tandvlees, ook heeft ze alle tanden en kiezen al dus het is niet dat er iets doorkomt nog.
    Wat zou het kunnen zijn, iemand hier een idee? Of toch gewoon een poging om niet te hoeven poetsen?

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon had dit laatst ook, alleen was hij toen snotverkouden. Ik denk dat op 1 of andere manier zijn tandvlees geïrriteerd was of de tanden pijnlijk. De verkoudheid was voorbij en het tandenpoetsen gaat weer goed.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik dacht ook direct aan het tandvlees, maar je ziet hier dus niets aan.

Kan me ook wel vinden in haar opstandige fase hoor. Mijn dochter zegt af en toe wel eens dat ze iets eng vindt om er onderuit te komen. (bijv dat ik haar naar bed moet brengen ipv papa. Papa is een beetje eng. Hoezo? Papa heeft vieze prikkeltjes :D)

Ze zegt idd ook wel eens dat ze ergens pijn heeft, en volgens mij klopt dat soms ook niet (ze is ook een tijdje pleisterfetisjist geweest ;)). Maar ik vind het dan ook wel lastig hoor!
    Soms is het heel duidelijk onzin (moet ze erom lachen), soms twijfel ik. Lastig he, die doortrapte peutertjes!!

Denk dat je vooral je gevoel moet volgen, maar als je t echt niet vertrouwd, misschien toch ff laten nakijken bij de tandarts voor de zekerheid..

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

heeft alletwee de kiezen al overal? die kunnen flink pijnlijk zijn. of aften.

als je niks ziet zal het wel niet willen zijn. ik ben 2 en ik zeg nee. of misschien vergrote amandelen/verkouden/oorpijn?

5. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

het kan het tandvlees zijn als er wat minder gepoets word kan dat gaan ontsteken maar dan zou het echt rood moeten zijn!
    En wat iemand anders al zei... zijn het niet de tweede kiesjes die doorkomen??? Of heeft ze al 8 kiesjes? Weet niet hoe oud ze is maar deze komen meestal pas door vanaf 2 1/2 jaar... Zou kunnen...

Groetjes lysanne

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik weet dat mijn jochie het ook weleens zei. En dan wees hij ook specifiek 2a3 tanden aan voorin zijn mond. Welke varieerde een beetje, en ik kon ook niks zien. Maar heb verteld dat het dan juist nodig is om te poetsen, zodat de pijn weggaat. Daarmee was het na een weekje wel over.

Maar als de pijn achterin zit, zouden het ook doorkomende kiesjes kunnen zijn, of inderdaad het tandvlees.

Als je zelf niks ziet, zou je ook de tandarts eens kunnen laten kijken?

7. Chantico

Ze heeft alle kiezen al (heeft de tandarts geconstateerd). Ze wijst geen specifieke plek aan in haar mond. Ik ga nog eens goed kijken naar haar tandvlees en dat van zeggen dat poetsen juist helpt tegen pijn is ook een goede! Ik moet geloof ik binnenkort weer naar de tandarts en dan mag zij ook mee. Fijn dat sommigen ook herkennen dat het misschien gewoon doortrapt peuterpubergedrag is :D Weet ik nog wel niet wat ik er dan mee moet doen, maar heb dat toch liever dan gebitsklachten!

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Hoeveel kiezen krijgen de kinderen? ik lees dat er dus nog kiesjes bij kunnen komen... Vraag me nu af hoeveel ze in totaal krijgen dan, weet iemand dit? kan ik eens gaan tellen of mijn zoon er al is. misch heeft hij dan laatst ook last gehad van doorkomende kiesjes ;)

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    annetske, op peuterleeftijd hebben ze er 2 aan alle kanten.

10. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Ik zat ook te denken aan iets van een aft of last van amandelen ofzo?

Of gewoon lekker peuterpuberen hihi!

Weet Ise dat ze binnenkort naar de tandarts moet?
    Hier zijn ze altijd een beetje onder de indruk van de tandarts en gaan ze expres goed poetsen als ik zeg dat we al bijna weer naar de tandarts moeten. (Ze mogen bij hem altijd iets uit de la kiezen als ze hun kond netjes open doen en netjes gepoetst hebben, dus dat zal wel flink meetellen haha)!

11. Chantico

Denk toch wel dat het gewoon peuterpubertijd is, want vanmiddag wilde ze niet slapen want ze had haar tanden nog niet gepoets (doen we nooit voor het middagslaapje). Dus ze wil niét poetse als het moet en wil wél poetsen als het niet hoeft... ;):D

Ik vertelde net dat ik deze week naar de tandarst mag. 'Dan hoef ik niet hè?!' zei ze. Hmm, niet de reactie waar ik op hoopte. 'Wat gaat de tandarts dan doen bij mij?', vroeg ik. 'Naar je tanden kijken. En ook naar mijn tanden!' Als jij dat wilt, tuurlijk! :) Fijn dat ze het zelf bedacht, want als het bij mij vandaan komt zet ze zich er misschien juist tegen af ;):p

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hmmm ;), nou gelukkig is het gewoon peuterpuberen :D!!

Deel Deze Pagina