fietsen zonder wieltjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sharon20, 27 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Hallo allemaal,

ik vroeg mij af wanneer jullie kindjes konden fietsen zonder zijwieltjes.
    mijn zoon fiets heel graag maar valt heel vaak om met zijn fiets omdat 1 van de zijwieltjes bv van de stoep gaat, in een put ofzo...

dus nu had ik vanmiddag zijn zijwielen eraf gehaald en op het grasveldje geoefend maar het wil niet echt lukken :) hij heeft er ook niet zo'n zin in... hij is bang om te vallen terwijl ik hem gewoon goed vasthoud.

is het te vroeg om al te oefenen?
    hoe oud waren jullie kids en hoe pakten jullie het aan?

sharon

2. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    weet van mijn neefje dat hij 3 was toen hij zonder zij wielen ging fietsen.

mijn dochter is bijna 4 en kan nog niet eens met zijwielen fietsen, ze vertikt het gewoon om te fietsen.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

3 is ook heel erg jong om zonder zijwieltjes te gaan fietsen. Rond hun 4e verjaardag zijn de meeste kinderen er aan toe om het te gaan leren.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik geloof dat gemiddeld ergens rond de 4-5 zit..

Mijn jochie was ruim 3,5. Hij had het opeens in zijn koppie. Ook omdat hij zoveel wiebelde met de zijwieltjes. Hij is met zijwieltjes harder onderuit gegaan door ooit op de fiets zonder (1 zijwieltje naast de stoep).

Maar hij wilde het dus echt zelf.
    Ik heb hem eerst goed vastgehouden en het stuur. En na 10 minuten was een sjaal onder zijn armen door genoeg. En 10 minuten later alleen in zijn nek nog een hand. En daarna was het goed.
    Dat was gewoon heen en weer op een stoep met aan beide kanten gras. Op een fiets waar hij de voeten goed aan de grond kon krijgen..

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dochter is net 4 en er word flink geoefend.

6. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Mijn oudste was net vier en fietste ineens vanuit het niets weg dat hadden we nooit verwacht

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    ze was net 3 toen ze het kon :) na 2x 5 minuten oefenen kon ze t zelf..
    ( maar, buurjochie kon het ook al dus goede stimulans)
    wij hielden 1x keer bij dr bovenlichaam vast en 2e x bij de zadel.. hop zadel los en fietsen maar:)

8. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    4,5 was ons meisje

9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Sinds de zomervakantie kan Sam fietsen zonder zijwieltjes! Wij hebben 1 dag geoefend met een vestje van bikybiky

oh ja, bijna vergeten, Sam was bijna of net 4

10. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    bedankt voor de reacties! ik ga eens kijken of ik jamie zijn zadeltje nog een beetje lager kan zetten zodat hij nog beter met zijn voeten aan de grond kan.

ik wil het vooral ook omdat hij inderdaad omkiepert met die zijwielen.

ik houd ook gewoon het zadel vast en probeer hem dan los te laten maar iedere keer als ik zeg ja, je kan het dan word hij bang en laat hij zich vallen :)

ach jah, vanavond nog een x oefenen! kan ook niet verwachten dat hij het na 10 minuten al kan he :) maar heb daar zo weinig geduld in :D en hij ook! :)

11. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier kan Joris het sinds afgelopen weekend. Dus met 4,5 jaar. Hij fietste zo weg, gewoon op de stoep (op het gras komt hij niet vooruit!).

MAAR, er zit een grote maar aan. Hij heeft sinds 3 maanden een loopfiets. En dat ging in het begin natuurlijk wat lastiger, maar steeds makkelijker en sneller. Daardoor heeft hij geleerd zijn evenwicht te houden. Ik weet niet hoe groot Jamie is, maar Joris is een ukje (net 1 meter), hij heeft een 12 inch loopfietsje en kan daar nog een hele tijd op als het moet.

12. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    pfoeh, jamie is ongeveer 92cm denk ik (die kleding maat heeft hij nu toch) en hij heeft ook een loopfiets waar hij regelmatig op zit. dit gaat nog wat traag maar daarstraks maakt hij goed vaart. mss inderdaad hem daar even op laten oefenen voor zijn evenwicht! goeie tip! zodra hij zeg maar zijn eigen afzet en een tijdje zijn voeten omhoog doet heeft hij evenwicht he?

13. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik kreeg een goede tip.. een sjaal onder de armen langs en die kun je dan zelf goed vasthouden.
    Zo leer je het kind het evenwicht vinden en kun jij dat sturen zonder je rug in een hernia te strekken;)

14. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    haha dat zie al zo voor mij! dan laat ik hem gewoon rondjes fietsen. lijkt een beetje of ik een paard aan het longeren ben :D

15. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Idd! Hier had Joris in het begin bijna constant de voeten aan de grond. Hij liep er eerst echt alleen maar mee. Maar al snel kwam er steeds meer vaart in, en kwamen idd die voeten steeds vaker van de grond! En afgelopen zaterdag in de ochtend zette hij steeds af en deed hele stukjes de voeten van de grond, dus toen ook de zijwielen van de gewone fiets eraf gehaald!

16. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je kindje het zelf wil. Mijn dochtertje gaf zelf aan dat ze geen zijwieltjes meer wilde en was dus heel gemotiveerd om het te leren (wat overigens heel snel ging). Ook zij had (heeft) een loopfiets waarmee ze al had geleerd om haar evenwicht te houden. Ze is 3 jaar.

17. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    pfff daarnet de schoonouders op bezoek gehad! zij vonden het een belachelijk idee om hem nu al zonder wielen te leren fietsen! hij moet met zijwieltjes tot hij 3 - 4 jaar is... en pas dan proberen. dus ik heb gezegt dat ik het hem gewoon ging leren. dat het vaneigens wel komt en dat ik die zijwieltjes veel te gevaarlijk vind :D njah... groot meningsverschil dus... maarrr ik win toch want tzijn mijn kinderen dus ik beslis :) niet meer geoefend. zondag mss weer!

18. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Je kunt de zijwieltjes ook eerst een beetje hoger zetten.Jje kindje is nu nog erg jong, kijk goed of hij er al aan toe is. Het belangrijkste is tenslotte het plezier in het fietsen. Hij moet genoeg zelfvertrouwen hebben om het te willen/kunnen leren. Je kunt hem ook eerst leren hoe hij zonder te vallen van de stoep afkomt.

19. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ruben ging in de zomervakantie ineens los. Wilde perse die wieltjes eraf maar ging een keer tegen de grond en toen was de wil eraf. Zadel zo laag gezet dat hij goed met z'n fietsje kon lopen en toen was het ineens raak. op een zaterdag stoof hij met z'n 'loopfiets' over de stoep met papa naar de kapper en kwam fietsend terug. Nu fietst hij beter en stabieler dan zijn buurjongetje die eerder zonder zijwieltjes reed. Kan nu rustig met hem naast me naar het dorp of naar school fietsen.

20. MamsVanRobin

MamsVanRobin Niet meer actief

Mijn zoontje is 4.5 jaar en vertikt het nog om te gaan fietsen!! Baal daar af en toe ontzettend van maar zoals met bijna alles denk ik dat een kind er gewoon aantoe moet zijn/ leuk moeten gaan vinden en dat ze het dan zo leren dat was hier met zindelijk worden ook zo.

Deel Deze Pagina