Hallo Mijn zoontje van 3 wil totaal niet alleen spelen en loopt ook continu de hele dag door achter mij aan. Als ik probeer hem even op een kamer apart zet (wel onder toezicht maar hij kan mij niet zien.) roept hij net zo lang door tot hij er weer weg gehaald wordt. Niet huilen maar gewoon de hele tijd roepen. En als ik hem zeg dat hij bijvoorbeeld even bij de tafel moet blijven zitten komt hij praktisch direct naar me toe met een vraag of iets te vertellen zodat hij een reden heeft toch achter me aan te lopen. Ook al ben ik gewoon in het zicht. Echt best vervelend. Heeft iemand hier ook ervaring mee of mee gehad? En wat doe je er aan of hebben jullie er aan gedaan?
Kon hij vroeger wel enigszins zelfstandig spelen, of is ie altijd volledig begeleid in zijn spel? Helpt het als je een leuk spelletje mee opstart en hem deze laat afmaken? Een puzzel, kleurplaat, klei enz? Hoe gaat het op psz/kdv?
Daar hebben wel meer kindjes last van, volgens mij. Ik heb het zelf nooit zo gehad, maar onze dochters hadden altijd hun zusje om mee te spelen. Apart zetten in een andere kamer of verplicht aan tafel zetten zou ik niet doen. Als ik in mijn eentje in een kamer wordt gezet, voel ik ook de neiging om de deur uit te lopen. Ik zou hem maar gewoon mee op sleeptouw nemen en mezelf voorhouden dat hij vanavond weer op tijd in bed ligt. Er valt meestal wel een klusje te bedenken waar hij mee kan helpen, toch? Jij aardappels schillen, hij aardappels wassen. Jij was vouwen, hij sokken sorteren. Etc.
arggghh ja hier nog een! Ineens wil/kan hij niet meer alleen in een kamer zijn. Altijd achter mij aan... vind het niet altijd erg. maar al ga ik ff de ramen boven dicht doen dan moet hij al mee. En idd ook met spelen. Hij wil altijd dat ik mee doe. Vind dat hij ook gewoon zelf moet kunnen spelen. Vind het echt niet erg om zo nu en dan mee te spelen hoor. Dat is super leuk maar soms moet hij ook gewoon alleen spelen.
Spelletjes met hem opstarten en hem uiteindelijk het hem zelf laten af maken helpt niet. Ik ben al ruim een half jaar bezig daarmee maar zo gouw ik op sta staat hij al weer achter mij. Mee helpen met klusjes doet hij ook heel erg veel. En op de psz hoor ik dat hij heel sociaal is en goed mee doet overal mee. Het is echt een drama. Ik heb al een gesprek met de Wijkverpleegkundige gehad en die wil een pedagoog langs sturen. Al snap ik dat puntje niet helemaal want verder heeft hij namelijk geen problemen
Joh, als je je zelf geen zorgen maakt, hoef je je niet verplicht te voelen om dat te doen hoor. Ik vind dat volwassenen vaak veel van kinderen verwachten wat ze niet van andere volwassenen verwachten. Er zijn genoeg volwassenen die niet graag alleen zijn, of die geen eten willen eten dat door een ander gemaakt is op een door hen gekozen moment, of die voornamelijk graag achter een beeldscherm zitten. Jouw kindje is waarschijnlijk gewoon super sociaal. Als hij op de psz goed mee doet en thuis slecht speelt, heeft hij denk gewoon behoefte aan gezelschap. Lastig voor jou, maar het zegt iets over zijn sterke kanten. Het is gewoon een mensen-mens.
mooie, positieve insteek Ik vind een pedagoog erop af sturen ook nogal ver gaan hoor. Er zijn zo veel kindjes die op die leeftijd moeilijk alleen spelen. Dat komt vanzelf wel meer. En de een kan het wat beter dan de ander. De oudste hier kan het ook pas een beetje vanaf dat ze naar de kleuterschool gaat. Even doorbijten want het is voor jou wel lastig inderdaad.
Maar verwacht je dat hij dus gaat in zijn kamer zitten spelen of zo? Hier doen we alles samen en soms doet ze alleen iets naast mij. Ik vind het juist erg goede eigenschap als kind wil met iemand bij zijn en continu communicatie hebben. Ik zal nooit hier verwachten van mijn dochter dat ze alleen gaat ergens zitten spelen of zo terwijl ik ga op iphone/ipad/tv. Klusjes doen we samen ze helpt mee, verder gewoon doe ik gezellig mee in wat ze wil. Op kdv kan ze erg goed spele met andere of alleen maar us logisch want "alleen" kinderen daar nooit eigenlijk ze hebben passive of actieve gezelschap/communicatie
Onze dochter van 3 kan ook niet op zichzelf zijn. Heeft anderen nodig om tot spel te kunnen komen en te kunnen blijven spelen. Je doet er weinig aan ben ik bang. Het enige wat ze uren zelf kan blijven doen is op de tablet of tv kijken.