Misschien dat iemand het herkent Mijn dochter nu 10 was tot haar 8ste altijd een hele slanke meid. Ineens begon ze te groeien. Helemaal niet erg... niet overmatig. Ik maakte mij daar echt niet druk om. (ze mag ook lekker eten) Wel gezond. Ze heeft problemen met haar gewrichten. Voeten staan niet goed. (ja ze heeft al zooltjes logopedie) Regelmatig gewrichtspijnen. Heel vervelend. Een paar maanden terug kwam uit een bloedonderzoek dat ze een aardige vitamine D tekort had. Ik heb de huisarts gezegd hoe kan dat dan? Ze speelt van mijn drie kinderen het meeste buiten. Zomers dagen lang ik moet haar echt naar binnen trekken om wat te eten en te drinken. Toen begon ze over de voeding! Ik let vreselijk op de voeding... ze krijgen echt heel goed te eten. *freak bijna*. De huisarts leek het niet te geloven. Nu heeft ze pilletjes van de huisarts. Het laat mij niet los. Kan er ook een andere oorzaak zijn van het tekort? Ik heb dus wel gelezen dat je door een vitamine D tekort zwaarder kan worden
In Nederland is de zon niet zo sterk voor opname voor vitamine d, zeker in de winter niet. En in Nederland hanteren ze een hele lage minimale waarde vergeleken met andere landen, hier is het 200IE per dag voor 4 tot 70 jaar de aanbevolen hoeveelheid, in Amerika bijv 600 ongeacht leeftijd. Ook geloven artsen in Nederland de gevolgen van een tekort niet snel. Ze lopen een beetje achter hier vergeleken met de landen om ons heen.
Sommige mensen nemen slecht(er) vitamine D op. Mijn moeder krijgt elke week een spuitje vitamine D, extra kalium en nog een prik met vitaminen. Mijn oudste zus eens per maand een spuitje (geen prik, is vloeibaar). En mijn andere zus en ik slikken 3 pilletjes per dag, wij zitten zonder aan de ondergrens, dus niets aan de hand, maar we vullen een beetje aan. Mijn dochter is hier ook al op gecontroleerd en bij haar is alles goed, ze krijgt wel elke dag nog vitamine met extra D. Als er een echt tekort is, doen ze hier echt wat aan hoor, als ze laag zit, kan je dit inderdaad makkelijk aanvullen met druppels of pilletjes. Duurg een week of 3 voordat het lichaam weer op pijl is.
Niet iedereen maakt van nature vitamine D aan. Dan kun je in de zon gaan liggen tot je een ons weegt maar er gebeurt niets. De enige manier is dan aanvullen met supplementen mits noodzakelijk.
Je kan in NL sowieso hele dagen buiten zijn, als je kleding draagt en zonnebrandcreme, maak je te weinig vit D aan. Gewoon altijd suppleren.
80% van de nl bevolking schijnt een tekort te hebben. Die van mij was op 13 en ik ben aan de 2000 tabletten gegaan. Inmiddels slik ik 1000. Maar het is waar hier in nl is de erkenning er nog niet zo als in usa. Ik kwam erachter omdat ze daarop checken tijdens de zwangerschap. Dus ik blijf nu ook slikken en geef mn kids nu ook.