Hoi, Wij hebben een dochter van 3 jaar en 8 maanden. Onze dochter is nog steeds niet zindelijk. Ze weigert om haar luier af te doen en wordt helemaal panisch als we überhaupt al over de wc beginnen. Ze weigert er op te gaan zitten. Ze geeft al vanaf haar 2e de signalen voor zindelijkheid af maar toch lukt het nog steeds niet. Ze zet haar jongere nichtje op de wc en verteld haar dan hoe t moet, terwijl haar nichtje gewoon al zindelijk is. We hebben het idee dat ze echt wel aanvoelt als ze naar de wc moet. Ze is er ook echt heel vies van. Haar luier moet meteen uit als hij nat is of als ze ontlasting heeft. Ze gaat dan ook absoluut niet meer zitten totdat ze verschoond is. We beginnen een beetje radeloos te worden, mede omdat de schooltijd eraan komt. Zeggen dat ze niet naar school mag hebben we ook al gedaan maar dat heeft geen enkel effect. Beloningen hebben ook totaal geen effect. We weten het niet meer. Heeft iemand hier ervaring mee die ons tips kan geven?
En gewoon geen luier aan? 'Ze zijn op, dus nu moet je deze mooie onderbroek maar aan...' Hier was het toen binnen twee dagen gepiept...
Ook dat al geprobeerd maar dan wordt ze helemaal panisch. Gezegd dat ze op zijn dat ze al groot is. Dat de luiers niet meer passen.
Zoontje had met 2 jaar en een beetje al een paar keer op de wc geplast maar begon daarna te huilen zodra hij op de wc zat en hebben het laten zitten, daarna had meneer totaal geen interesse meer om zindelijk te worden maar hij was ook niet vies van z'n luier. Ik heb van alles geprobeerd (beloningssystemen, luier af, ondergoed uitgezocht, leuke potjes gekocht, noem maar op, hij ging ook al van baby af aan mee naar de wc) maar heb het op een gegeven moment laten rusten, om de frustratie/druk weg te nemen. Toen na het laatste bezoek aan het cb, waar ze er vanuit gingen dat hij al zindelijk was, 'samen' besloten de luier af te doen en toen was hij in een week volledig zindelijk, heb misschien maar 3x hoeven te dweilen....en hij was ook gelijk nachtzindelijk. Dit was met precies 3 jaar en 9 maanden. Zou het dus even laten rusten, helemaal niet over hebben in haar bijzijn, en dan over zeg 2-3-4 weken de luier afdoen. Dit dan gewoon mededelen onder het mom van 'je gaat nu bijna naar school en daar moet je op de wc plassen dus dat gaan we thuis ook doen', en dan gewoon doen en volhouden...elk uur op de wc zetten en de dweil en droge kleren bij de hand houden.
En als je dan gewoon doorzet? Even panisch/boos is helemaal niet erg. Sommige kinderen hebben nou eenmaal een zetje nodig. Ik zou de luiers gewoon eens 48 uur uithouden en aankijken.
Dit inderdaad Je kan het altijd proberen toch je geeft aan dat ze precies weet hoe het moet Zeggen dat de luiers op zijn en mooie onderbroekjes kopen Ik zou echt even 'doorzetten'
Hier heb ik op een gegeven moment tegen mijn dochter gezegd dan en dan gaat je luier uit en ga je op het potje/wc. Zat een paar weken tussen, in het begin zei ze niet te willen. Tegen de tijd zelf had ze er vrede mee. Maar ook al had ze dat niet, uit was uit. Je voordeel is dat ze er vies van is. Denk dat ze dan snel de keuze maakt voor de wc ipv in haar broek.
Eerlijk? Ik zou haar gewoon panisch laten worden. Ze is dan gewoon boos dat is niet erg. Gewoon een onderbroekje aan. Misschien samen in de winkel uitzoeken? Ze merkt snel genoeg dat in haar broek plassen/poepen helemaal niet fijn is. En probeer geen druk te leggen op het naar de wc gaan.
Zal wel een ontaarde moeder zijn, maar lekker belangrijk dat ze panisch wordt. Hop uit die luier en kijken hoe dat na een paar dagen gaat. Natte broeken zitten nog vervelender en met bijna 4 zou ze toch echt zindelijk moeten kunnen worden. Hier heb ik de luier met net 2 jaar uit gedaan bij de oudste, week natte broeken en toen was de lol er af voor haar en was ze zindelijk. Uiteraard gaf ze al signalen van zindelijkheid. Jongste begon signalen met 2,5 jaar te geven dus ook luier uit en binnen een week zindelijk. Hij had er in die eerste week soms ook moeilijk mee (poepen op de wc bv). Maar ik heb de luiers uit gedaan in een week vakantie, alle tijd en rust om het te begeleiden. Boekjes lezen op de wc/potje, ergens mee laten rommelen waar ze normaal niet aan mogen zitten of een ipd doet wonderen in die eerste week. Succes!
Dit indd.. echt even doorzetten en laat haar maar boos zijn. Hier hetzelfde gehad, ook een latertje net een dikke maand zindelijk. En ze wilt geen een luier meer aan nu. In begin moest ze er ook echt niets van weten, maar heb doorgzet met veel pijn en moeite. Maar het is mij wel gelukt. Na paar dagen was zs er ineens zelf klaar voor en mocht ze zich iets uitzieken uitzoeken in speelgoedwinkel.
Hier was het idd ook niet zo dat de luier juichend uitging en ze vervolgens naar de wc ging met veel plezier; die luier was natuurlijk haar gewoonte, dat kende ze, wc was nieuw en spannend. Dus ze heeft vaak gevraagd om een luier die eerste dagen, maar ik ben uit blijven leggen dat ze vanaf nu onderbroeken zou dragen, uit blijven leggen dat bv haar grotere nichtje ook op de wc plast. Ze mocht na 10x plassen op de wc kiezen wat we aten (pannekoeken ). En zo ging ze die drempel over.
Met 2 jaar zou ik het ook niet dwingen, maar op deze leeftijd: hop uit die luier, dan maar boos. Veel andere opties heb je niet meer.
Mijn zoon was mrt 3 jr zindelijk. Maar durfde niet op potje of wc. Helaas voor hem. Heeft 1 week heel veel huil en driftbuien opgeleverd. Maar ik heb doorgezet. Geen luier meer klaar. En dat heeft geholpen. Na 1 wk was de paniek over. Nooit meer een ongelukje gehad
Ik zou het ook doorzetten maar dan wat rustiger aan. Maak met haar een stickerkaart met bijvoorbeeld 14 vakjes. Elke dag een sticker plakken en uitleggen natuurlijk dat als de kaart vol is de luier uit gaat. Een beetje voorbereiden, maak het leuk, shop leuke onderbroekjes met je dochter. Beloningssysteem invoeren. Na een week droog mag ze kiezen wat jullie weten, nog een week en dan bv samen een cake/taart bakken, na nog een week een leuke activiteit en na bv 4 weken lekker uit eten (pannenkoekenhuis???) of een cadeautje. Maar als ze echt niet wil het even loslaten. En dan over een tijdje weer oppakken. Het komt vanzelf.
Hier bij bieden heeft eht enorm geholpen samen een potje te kopen en deze vol te plakken met stickers ieder plasje op het potje mocht het potje verder versierd worden. van die stickers bij de action samen uitgezocht die hebben van die stickers die tegen water kunnen na een week warenze beiden geheel zindelijk, wel iets jonger trouwens.
Wordt ze panisch (angstig) of is ze gewoon boos? Ik zou gewoon doorzetten. Nu is het nog warm en zijn natte kleren niet direct ook heel koud aan je lijf. Twee maanden verder en het levert ook gewoon koude troep op. Ze snapt precies hoe het werkt, is -denk ik- dan ook niet echt angstig voor de wc, als ze haar nichtje er wel op zet, dus jammer maar helaas: vanaf nu gewoon een onderbroek aan. Ga even shoppen voor leuke onderbroeken en dan gewoon doorzetten. Het klinkt nu toch wel alsof ze jullie in de tang heeft.
( ik ken dit , vriendin van mij haar dochter van 6!! net zo! rede dat ze nog een luier draagt? moeder is bang dat dochter panisch wordt en de hele dag blijft krijsen gillen janken) volgens mij spant ze je gewoon voor haar karretje, ze kan heel goed haar nichtje vertellen wat ze moet doen. Dus ze weet het echt wel. Ze weet dat jij toegeeft als ze panisch wordt. ik denk niet dat het probleem bij haar licht maar bij jou! Doe die luier uit, gewoon doen zonder al te veel te zegge. verder alles wat er bij komt negeren. Zegt ze dat ze moet plassen, zeg jij ' nou je weet wat je moet doen' jij moet er geen drama van maken, dat zal zij al wel doen. succes en ff doorbijten!
Ook ik zeg, doorzetten! Dan maar een periode panisch. Ze is nu echt wel oud genoeg om het te begrijpen. Ze zal het toch moeten leren en kennelijk 'verkiest' zij de moeilijke manier dus met panisch worden. Zet hem op, luier uit, hou vol, dan kont het vast goed