Peuter vind de douche vreselijk

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Lindavvv, Dec 23, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindavvv

Lindavvv Fanatiek lid

Sep 8, 2016
    1,414
    1,272
    113
    Female
    Drenthe
    Ha mama's,

Ik hoop dat jullie tips hebben. Onze peuter van 2 vind het in bad gaan geweldig. Ze kan er uren in spelen. Maar de douche is een heel ander verhaal. Dit vind ze verschrikkelijk. Gillen en krijsen. Worstelen om eruit te komen. Ook de douchekop in bad vind ze eng en gaat ze voor weg.

Nu wil ik zo graag dat ik haar kan laten wennen aan de douche, dat moet tenslotte ook na het zwemmen en ik vind het zelf ook wel makkelijk. Wie heeft hier tips? Hoe kan ik haar laten wennen aan de douche?
    Bedankt!

2. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Wij douchen nog steeds samen. Mijn oudste heeft hier ook een tijdje last van gehad. Hier helpt het als ik haar mijn haren laat wassen en uitspoelen (zij houdt dan de douchekop vast). Het lijkt een beetje een controle ding te zijn want zolang zij bepaald wat er gebeurd met die douchekop vindt ze het prima.

Lindavvv likes this.
  3. Sjors84

Sjors84 Niet meer actief

Hier ook een dreumes die douchen vreselijk vindt!
    Schreeuwen tot dat hij er weer uit is!
    Nou vindt hij kleuren heel leuk dus heb van die badkleurtjes bij bol.com besteld. Gister voor het eerst zonder huilen onder de douche. Badspullen kunnen ook onder de douche..mssn helpt het!! Succes. Vooral niet pushen..werkt alleen maar averechts.

Lindavvv likes this.
  4. Flan82

Flan82 Lid

Jan 13, 2019
    95
    45
    18
    Female
    Hier begint de jongste ook (we douchen veel te weinig door het bad denk ik..).

De oudste twee hebben het ook gehad. Ik nam zelfs een peuteropblaasbadje (zo’n kleintje) mee voor als we ergens heen gingen waar geen bad was. Zette ik dan in de douchecabine op de camping etc. ideaal.
    Is bij allebei overgegaan rond de 4, al is het bad nog steeds favoriet.

In het zwembad deden we even snel en helaas dan ff huilen.
    En anders thuis lekker in bad

Lindavvv likes this.
  5. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

Apr 25, 2012
    911
    335
    63
    Female
    Mijn dochter heeft dat ook gehad. Alleen wij hebben geen bad. Op de een op andere dag was ze bang voor de douche en echt krijsen als ik haar eronder wilde zetten. Dus het babybadje maar in de douche gezet en steeds af en toe even de sproeier aan. Na een paar weken was ze eroverheen. Vanzelf eigenlijk. Wat we wel deden was popje mee in de douche en dan mocht ze popje wassen.

Lindavvv likes this.
  6. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Hier ook douche problemem gehad. Toen die baby was vond die t al niet fijn.

Ben met m regelmatig samen onder de douche gaan staan en zo steeds langer.

Eerst gewoon op mn armen, haren wassen, uitspoelen en aan man geven om af te drogen.

Toen weer paar minuten langer onder de kraan, haren wassen en aan man geven.

Toen liedjes zingen en met een spel zijn hoofd onder t water en weer terug. Kei blij doen, woesj woesj en t water is weg, of zoiets:)

Toen die begon te lachen kon ik m eens op de grond zetten en dan weer optillen, grond zetten, speelgoed erbij enz. Stapje voor stapje

Nu gaat die zonder problemen met zn grote broer in de douche

Heeft een paar maanden geduurd. Komt vanzelf goed.

Zou wel bad en douche afwisselen dus niet altijd de douche

Lindavvv likes this.
  7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Hier ook gehad. Zelfs het bad was op gegeven moment eng dus zse is maanden in een plastic doos in bad geweest. Was al heel blij dat ze weer in het gewone bad wilde. Sinds oktober een n nieuwe badkamer met zitje in de douchecabine en sindsdien gaat ze met groot plezier. Eerst samen en nu soms zelfs alleen.

Lindavvv likes this.
  8. smax

smax Fanatiek lid

Feb 15, 2018
    1,955
    1,042
    113
    Female
    Hier vonden ze de douche pas met vier jaar fijner. Daarvoor drama. Hier gaan ze daarom ook altijd in bad. Alleen op vakantie onder de douche.

De oudste van zes kiest er nu soms voor om onder de douche te gaan Ipv in bad.

Komt vanzelf! Zou iig niet teveel pushen.

Lindavvv likes this.
  9. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Mijn dochter heeft ook zo'n periode gehad. We douchen altijd samen en zij mocht destijds haar pop meenemen onder de douche. Eerst moest pop 'haartjes wassen', daarna wasten we het haar van onze dochter. We hebben afgesproken dat we tot 10 zouden tellen en dat het daarna klaar is. Dus tijdens het natmaken van het haar telden we tot 10, en bij het uitspoelen ook. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn dochter toen ook erg veel oorklachten had, we hebben ook het idee dat dat heeft meegespeeld.

Lindavvv likes this.
  10. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,304
    10,271
    113
    Wij hebben alleen een douche maar hebben wel een dichte wasmand als soort bad.
    Zelf laten spelen met de douchekop hielp hier goed. Dan ook niet meteen de volle kraan open. Daarna steeds verder open.

Haren wassen ging hier het beste door naar de lamp te laten kijken. Dan keek hij goed omhoog en liep het water naar achteren en niet over het gezicht.

Verder voldoende speelgoed als afleiding.

Lindavvv likes this.
  11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Wat handig, als ik sochtends onder de douche sta moet ik heel snel zijn, anders staan er twee kinderen bij onder. Lijkt me heerliii, rustig kunnen douchen. Hahaha

grapje natuurlijk.
    Gietertje over t hoofd om aan t water te wennen.
    Zelf douchekop vast laten houden.
    En vooral lekker samen douchen.

Lindavvv likes this.
  12. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Wij zetten een gezellig muziekje aan. Ik neem de eerste paar minuten haar mee op de arm en langzaam wennen aan water eerst met de handjes. Dan een gek dansje. En daarna gaat ze spelen. Ik was eerst mezelf en dan haar.

13. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,769
    2,184
    113
    Ik had hier hetzelfde. Uiteindelijk verhuisd naar een huis zonder bad, dus ze moest wel onder de douche. Alles geprobeerd maar niks werkte.
    Uiteindelijk de douche aan gezet, haar opgetilt en zo onder de douche gestapt. Ze krijste heel de boel bij elkaar maar ik heb er niet teveel op gereageert. Volgende dag hetzelfde gedaan en toen was het al een stuk minder. Derde dag was het over en nu gaat ze met veel plezier onder de douche. Ik ben niet zo van het dwingen maar ik had geen andere opties meer...

14. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,331
    8,334
    113
    Amsterdam
    Misschien een hele gekke hoor maar door het fantasiedenken hebben sommige kinderen de gedachten dat ze door het putje gespoeld zullen worden. Het helpt dan soms om bijv een washandje op het putje te leggen.

15. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb er destijds ook een topic over geopend.
    Hij vond douchen vreselijk.. echt gillen en krijsen.
    Alleen als die samen met papa of mij ging dan ging het goed.
    Wel opgetild anders was het ook gillen.
    Heb het op een gegeven moment maar gelaten, doordeweeks moest ik het alleen doen en dan had ik geen zin in een strijd elke keer.
    Van de 1 op andere dag was het over.

Siepie85 likes this.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,383
    30,694
    113
    Female
    Hier in het zwembad 'leren' douchen. Thuis was het altijd bad.
    In zwembad douche aangezet en dan kon hij eronderdoor rennen. Net zo vaak op en neer tot ik vond dat hij voldoende was afgespoeld.
    Langzaam werd het beter en kon hij er ook gewoon onder blijven staan, en later zelfs ook shampoo gebruiken.

Tip: doe dit alleen als het niet te druk is in het zwembad:roflmao:

Lindavvv likes this.
  17. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    Als hij geen zin heeft om te douchen, dan til ik hem vaak op in de douche. Vindt hij gezelliger en dan is het eerder OK. Ik zet hem dan halverwege op de grond, zodat hij alsnog zelf onder de douche staat.

Ik zet ook wel eens een flexibele wasmand in de douche, vindt hij ook gezellig en is een middenweg van douchen en in bad.

18. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,773
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ook hier de ervaring van 'gaat vanzelf weer over'. Tot die tijd is het irritant. Gelukkig heb je een bad, lekker gebruik van maken. (En voor de minder gelukkigen: babybadje, teil o.i.d. inde douchecabine).
    Ze hoeven niet dagelijks onder de douche of in bad. Onze kinderen gaan 1 à 2 keer per week, nog nooit commentaar gehad dat ze vies waren of stonken ofzo. Wel elke dag even met een washandje poetsen.

Share This Page