Hoe leg je aan een peuter uit dat een bekende is overleden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Paarse80, 1 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Gisteren is mijn oudoom overleden. Hij was al ziek, dus niet onverwachts, maar wel verdrietig.
    Mijn oom zagen/spraken we toch 2/3 keer per week als we gingen fietsen of boodschappen doen. Mijn zoon vraagt ook altijd naar hem als we bij de haven gaan kijken. Hij vindt mijn oom ook erg leuk.
    Hoe moet ik aan hem uitleggen dat mijn oom overleden is?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.567
    3.068
    113
    wij hadden aan mn dochter (toen 2,5) uitgelegd dat, in ons geval, opa heel ziek was (maar dat heeft ze ook gezien) en dat hij een sterretje is geworden. Ook hadden we haar meegenomen naar de begravenis en heeft ze gezien dat hij in de grond is gestopt.We hebben haar een tekening laten maken en die heeft ze erbij gelegd.
    Zelf zwaait ze savonds naar de lucht om opa gedag te zeggen.

3. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik kan je adviseren een mooi boek over de dood met hem te lezen. Mijjn dochter heeft bij overlijden van mijn schoonvader heel veel aan het boek gehad.
    HEt boek heet: Derk das blijft altijd bij ons.
    Sterkte hoor want het is ook zo lastig uit te leggen.

4. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Toen mijn dochter nog geen 2 was is mijn beppe (oma) overleden. We zagen haar elke week. Dus mijn dochter was goed bekend met haar. Mijn man heeft haar uitgelegd dat ze is overleden, ook gewoon zo benoemd, want anderen (volwassenen en neefjes en nichtjes) noemen het ook zo, en uitgelegd dat ze niet meer terug komt. Ook uitgelegd dat mama daarom zo verdrietig is, maar dat dit niet erg is (mijn dochter is wel van zulk begrip dat ze dit begreep trouwens).
    Daarna kreeg ik een kusje van mijn dochter en een knuffel en was het klaar (voor haar dan :))

Deel Deze Pagina