speen afleren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ellen291982, 30 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

We wilden al eerder proberen te stoppen met de speen, maar toen was ik zwanger en het leek ons niet handig dat ze van de speen af zou moeten als ze een zusje zou krijgen.
    Nu willen we er binnenkort wel mee beginnen.
    Ze heeft de speen alleen met het slapen nog in en als we met de auto gaan (het laatste gebeurd erg weinig hebben zelf geen auto).
    Ze wil wel heel graag haar speentje nog. Vraagt er zelf om.

Nu had ik gelezen dat je bijvoorbeeld de speen kan meegeven in de schoen met sinterklaas. Dat leek me wel een goed idee. Hoe moeten we dat aanpakken? Kan dat met een kindje van bijna 2,5? (ze word in december 2,5). Hoelang van te voren moet je zoiets aangeven en hoe? (mochten we voor deze optie kiezen.

Hebben jullie anders misschien andere ideeen?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoonlief is ook met 2,5 van zijn speen afgegaan. Wel had hij 'm alleen 's nachts en bij slaapjes overdag. Ik ben ruim van te voren gaan aankondigen dat als de speen kapot zou zijn, er geen nieuwe zou komen. Dat snapt hij heel goed. Op de dag dat 2,5 werd heb ik stiekem een knipje in zijn speen gezet en hij constateerde bij het middagslaapje dat zijn speen stuk was. We hebben 'm toen samen weggegooid. Hij heeft 's avonds gevraagd naar zijn speen. Ik heb hem helpen herinneren aan de weggooi actie en toen was het goed. Die nacht heeft hij een beetje onrustig geslapen en dat was dat.
    Ik moet er wel bijzeggen dat Kick een enorm makkelijke en goeie slaper is en zeer vroegwijs (goed praten en groot begrip)

3. Ellen291982

dat ging wel makkelijk zeg wow!
    Daar herken ik Emma ook in. Ze begrijpt veel en praat ook al erg goed. Hopen dat dat kan meehelpen aan het afleren.

Nog andere verhalen? mag ook die wat minder snel gingen. Denk dat je er vanuit moet gaan dat het niet zo makkelijk gaat dan kan het alleen maar meevallen

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje is nu 2,5 en gezien de nieuwe situatie ( zusje erbij) wacht ik nog met volledig afleren ( denk met 3 jaar ofzo) maar we hebben al een tijd terug het speengebruik afgeleerd voor overdag. Qua begrip ging dit buiten verwachting goed. Duidelijk aangegeven dat de speen alleen voor het slapen is en dat hij op de kamer blijft. Als hij naar beneden gaat moet de speen op een vast plekje gelegd worden en dan is het ook goed. Ik denk dat je dus best goeie afspraken kan maken hieromtrent.
    Inmiddels leg ik ook vaker uit dat speentjes voor baby's zijn en dat hij m niet meer nodig heeft.
    Ik denk zelf dat het t meest handige manier is om de spenen echt weg te halen, dus of weggooien of op een plek waar ze ze niet meer terugvindt. Want anders ben je weer bij af. Als ze hier zelf bij is geweest dan kan je daar weer aan terug refereren.
    je hebt ook boekjes die hierbij helpen, misschien dat ik die tegen die tijd wel aanschaf, mn zoontje is gek op voorlezen.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vraag me af of sinterklaas nou wel een handige tijd is. Dat geeft toch al meer spanning en drukte. Dan zou ze misschien juist meer behoefte kunnen hebben? Verschilt een beetje per kind..

Mijn zusje heeft tijdens een rustige periode op een avond gezegd dat dit de laatste nacht met zijn speen zou zijn, en dat ze de speen de volgende dag in de prullenbak zouden gooien.
    De volgende dag 's ochtends nog even met de speen rondgewandeld, en tegen lunchtijd ging mijn neefje zelf naar de prullenbak en gooide hem zo weg. 's avonds nog even 2 minuten gevraagd erom, en daarna nooit meer naar omgekeken.

Dus het hoeft geen groot drama te worden, als je zelf stellig en duidelijk bent..

6. Ellen291982

@druif ja de spenen gaan dan ook echt weg idd. denk dta je anders zelf geneigd bent de speen weer te geven als ze er om vraagt.
    Ik zal ook eens kijken naar een boekje.

@deepfreeze ik las dat in een blad. Dat je hem in het schoentje kon leggen en dat sinterklaas er dan een ander kindje blij mee maakt. Idd is het misschien wel een spannende tijd.
    hoop dat het met Emma ook zo zal gaan.

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Onze dochter wordt in december ook 2,5 jaar oud en is sinds augustus van haar speen af. Ook bij ons ging het heel vlot. Zowieso hebben wij nooit de speen overdag gegeven. Alleen 's avonds voor het slapen en inderdaad in de auto als het een hele lange rit was.

We waren met haar voor de eerste keer bij de tandarts geweest en wat we natuurlijk al wisten; zonder is toch beter. Diezelfde avond hebben we Esmae wel wat voorbereid, voor zover mogelijk. Verteld dat het nog één nachtje met speentje was. Overdag taalde ze er niet naar en zolang ze hem niet zag, ook niet. We hadden ook het geluk dat ze ook zonder wel eens in slaap viel, maar uit gewoonte legde we hem wel bij haar neer. Dat hebben we niet meer gedaan. 's Avonds vroeg ze wel om haar speen en toen hebben we gezegd dat het speentje nu voor een ander kindje was die niet kan slapen. En dat we het heel lief vonden van Esmae dat ze haar speentje voor een ander kindje wilde geven. Daar nam ze genoegen mee en na een avond of vier was het wel gebeurd. Heel soms vraagt ze er wel om, maar drama's hebben we hier niet gehad.

Het is zo dat Esmae ook al een groot taalbegrip heeft. Ik vraag me af of dit inderdaad verschil maakt.

Ik zou in elk geval kijken naar een manier waar jouw kind gevoelig voor is. Esmae is erg begaan op dit moment met andere kindjes en vooral als ze wat verdrietig zijn. Daar hebben we op ingespeeld. Als je kind heel erg stressgevoelig is, dan is sinterklaas niet handig. Misschien kun je met een soort beloningssysteem werken. Elk nachtje zonder een klein kadootje? Een leuk knuffeltje, een sticker, dat soort dingen. Kijken of je de speen 's nachts een keer weg kunt halen en zien of er dan doorgeslapen wordt.

Succes!

8. Ellen291982

belonen wilden we idd ook doen als het goed gaat. gewoon een klein cadeautje en natuurlijk veel complimenten. We gaan proberen om te zeggen dat een ander kindje graag de speen wil.
    ik kan me voorstellen dat taalbegrip het wel makkleijker maakt. ik denk dat Emma het zeker wel kan begrijpen. nu nog afwachten of ze het accepteert want ook dat telt mee lijkt me.

9. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Ons meisje van 4 jaar was ook een echt spenenkind. Wij zijn rond 3 jaar gestopt.
    We hebben een aftelkalender gemaakt (denk 10 dagen) en elke dag benoemd dat ze zo groot is dat haar speentjes naar de spenenfee gestuurd moeten worden om aan nieuwe baby's te geven. Hierdoor voelde zij zich echt groot en zei de hele tijd: ik ben al 3 jaar hè!
    Op de dag zelf hebben we een grote envelop versierd en haar speentjes er in gedaan en deze op de post gedaan voor de spenenfee. Ze wist dat als ze zou slapen 'snachts de spenenfee dan een kleine beloning voor haar zou brengen. Ze heeft toen een klein kado gehad.
    Ze heeft het daarna nog regelmatig over haar speen gehad en gezegd dat ze haar speentje miste, maar geen drama's gehad.
    Zelfs nu, ze is ruim 4 jaar, zegt ze nog wel eens (we hebben ook een kleintje dus ze ziet weer een speen), oh mam ik mis mijn speen soms zo erg, hahahaha.

10. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Een jaar geleden hebben we Martijn z'n speen niet meer gegeven met naar bed gaan.
    Maar daarna is hij veel ziek geweest en sliep heel slecht.
    Dus uit ellende de speen maar weer gegeven.
    En nu ben ik ook op zoek naar tips om ervan af te komen.
    Laatst nog geprobeerd maar dat was drama!

Nu kan hij wel wat beter praten dus hopelijk begrijpt hij het nu beter.
    Ik had ook iets gehoord over de spenenfee, dan leg je de speen onder het kussen (of ergens anders) en als hij dan goed geslapen heeft zonder speen ligt er een kado'tje ipv de speen.
    Zoiets was het volgens mij.

11. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Heb van CB gehoord dat je het of voor 1,5 jaar moet doen of na 3 jaar. Daar tussen in schijnt voor het kind onbegrijpelijk te zijn.

Wat ik wel leuk vind is de speen aan een vuurpijl binden met oud en nieuw en hem naar de kleine kindjes op de maan schieten.

12. Ellen291982

@arja wat apart zeg. ik denk dat het per kind verschilt en idd zoals al genoemd is dat het ook wel afhankelijk kan zijn hoe ver een kind is kwa begrijpen en taalontwikkeling.
    van die vuurpijl is erg grappig idd.

13. Ellen291982

nou meiden we hadden gister gezegd dat ze tussen de middag zonder speen zou gaan slapen de volgende dag (dat zeiden we s avonds). dat vond ze goed zei ze. vanmorgen was ik de vaatwasser aan het uitruimen en er zat een speen van Emma in. ik had hem op het aanrecht gelegd. Ze pakte hem eraf en ik dacht dat ze die in haar mond zou gaan doen. Maar wat schetste mijn verbazing? Ze gooide hem in de prullenbak, zo uit zichzelf.
    Tussen de middag was ze wel even verdrietig, ze wilde toch de speen. Mijn man had gezegd dat haar knuffel muis nu ook zonder speen zou slapen. ze ging de muis tegen zich aanhouden en slapen! wow ben zo trots. Zegt nog niet dta het vanavond goed gaat natuurlijk maar vond dit al zo stoer van haar!
    Toen ze wakker werd zei ze dat muis ook zonder speen had geslapen en dat ze niet hoefde te huilen.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou dan vanavond ook zeker even doorzetten.. Blijkbaar is ze er ook aan toe.
    Heerlijk, als het zo makkelijk gaat ;)

15. Ellen291982

gaan we ook zeker doen. Ik hoop dat het vanavond idd ook zo goed gaat.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Heel raar 'advies' van het CB.. zou het vooral niet al te serieus nemen. Het

En aan een vuurpijl? Ik vraag me dan gelijk af waar ie terecht komt...

17. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Onze dochter is nu bijna 2 en ze mag de speen nu alleen als ze een slaapje gaat doen. Daar is ze het niet mee eens maar moet ze aan wennen.
    Ik las dat een speen pas vanaf 4 a 5 jaar slecht voor het gebit is.
    Mijn dochters "snappertje" is nog niet zo groot dus ik wacht nog even met afleren,ze zou een verhaal als kindjes op de maan etc. nog niet begrijpen.

18. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hadden al een aantal pogingen gedaan om hem weg te doen maar steeds ging dat mis tot op een dag zei ze ik ga zonder tutje slapen dus gelijk weg gehaald, ze wou hem wel in de kamer hebben de hadden we hem in het zicht gehangen waar ze zelf niet bij kon.
    dag later hebben we hem verplaatst in haar kamer en dag 3 helemaal weg gehaald.
    en nu slaapt ze al bijna 3 maanden zonder en vraagt er ook niet meer om.

19. Ellen291982

@mamamadelon dan zou ik er ook even mee wachten idd.

@sonja wat stoer dat ze dat zelf zei. En fijn dat ze er nu helemaal af is

20. Ellen291982

vannacht werd ze een paar keer wakker en had door dat ze zonders speen sliep. Gelukkig is ze wel weer gaan slapen. ze heeft het verder heel goed gedaan dus. geslapen zonder speen.

@deepfreeze je bent op een leuke datum uitgeteld. Zou wel mooi zijn een kerstkindje

Deel Deze Pagina