Grove motoriek bij 2 jaar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaMarije, 7 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Wat doen/kunnen jullie kindjes qua grove motoriek ongeveer met 2 jaar? En dan bedoel ik motoriek zoals lopen, rennen, springen, dat soort dingen...
    Wat zeggen de gemiddeldes hierover? Ik weet dat elk kind anders is, maar ik ben wel benieuwd eigenlijk! Onze zoon loopt qua fijne motoriek en praten erg voor, maar ik heb het idee dat zijn grove motoriek wat achter blijft.

2. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter heeft altijd achter gelopen in grove motoriek. Ze was dan ook een billenschuiver en heeft nooit gekropen. Kindjes die het kruipen overslaan, missen een belangrijk deel van de ontwikkeling van de motoriek. Ze is nu twee en begint nu pas goed te klimmen en te klauteren. Ze kan steeds beter rennen, maar springen kan ze nog niet. Met haar fijne motoriek is ze juist heel goed en ook de mentale ontwikkeling loopt voor. Zo praat ze al volledig in zinnen en kan je echt een gesprekje met haar aangaan. Maar wat je zegt klopt, bij ieder kind is het anders. De een is heel vlot met lopen en de ander juist met praten. Uiteindelijk merk je er op de kleuterschool niet veel meer van.

3. adi

adi Niet meer actief

Eigenlijk bijna alles, behalve echt springen in de lucht en een bal vangen, maar dat komt later meestal.

Dus lopen, soort van rennen (wel heel snel) huppelen, achteruit lopen, van lig naar staan zonder handen te gebruiken, rondjes draaien, voetballen, klimmen in meest gekke toestanden. En nog veel meer waar ik nu niet op kan komen. (Mijn zoontje klimt bijv zo op de dak van een auto, en loopt zonder problemen over een touwbrug)

4. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn kan rennen, springen, voetballen (de bal schoppen incl. aanloopje:)) achteruitlopen, opzij lopen, omhoog zonder handen, en soms lukt het een bal te vangen.
    Maar heb het idee dat Finn z'n grove motoriek erg goed is...

5. MamaMarije

Dank voor jullie reacties!

Lucas kan nu rennen, trappen klimmen (niet zonder handen, maar daarvoor zijn zijn beentjes ook nog te kort, hihi ;)), klimmen op speeltoestellen, rondjes draaien, achteruitlopen, 'voetballen', bal gooien...
    Bal vangen lukt hier ook nog niet echt, behalve met zijn hele grote stoffen bal als die toevallig goed terecht komt :D
    Springen kan hij ook nog niet voor zover ik weet.

Zit erover te denken om lekker met hem op peutergym te gaan als hij eenmaal gewend is op de PSZ. Kan hij zich lekker lichamelijk uitleven!

6. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Tygo kan, rennen, rondjes draaien, voetballen, springen (een trampoline is daarbij een uitkomst hij had het springen echt heel snel door met die trampoline) trapklimmen, achteruitlopen, hangen aan een klimrek. Tygo is vrij klein en het klauteren en klimmen lukt hem nog niet zo goed, met name door het feit dat hij er vaak gewoon niet bij kan.
    Tygo was redelijk laat met kruipen en lopen 13 mnd en 16 mnd. Maar is vooral met praten veel bezig.
    Fijne motoriek begint nu een beetje te komen.

7. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    leana heeft altijd voorgelopen met haar grove motoriek inmiddels draait,springt,rent,huppelt,hinkelt,loopt(vooruit,achteruit,opzij),klimt,voetbalt ze

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja, een beetje standaard hier ook. Klimmen, rennen, en sinds kort springen met 2 benen van de grond. Van de glijbaan in de speeltuin gaat ze ook zelf, trappetjes lukken goed. Voetballen en bal gooien lukt ook, vangen niet (maar dat kan ik zelf nog steeds niet, dus dat klopt ;)). Traplopen kan ze met 1 handje aan de leuning of aan mij. Onze eigen leuning zit te hoog, maar ergens anders kan ze er soms bij en dan kan ze het. Ook gewoon 1 stap per tree, niet steeds met hetzelfde voetje zeg maar. Julia liep ook heel snel (10/11 maanden), dus ik had wel verwacht dat ze daar ook snel mee zou blijven.

Peutergym doen we ook, is erg leuk! Julia kan bijvoorbeeld erg goed balk lopen (liefst alleen, zonder handjes vast) en hangen aan een klimrek (zo'n schuin wandrek) kan ze ook, en dan even bungelen en dan er af springen/vallen. Daar is ze ook heel stoer mee, wil ze geen handje om te helpen!

9. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    mijn zoon rent alsof ie dronken is. wij noemen hem Jack Sparrow Junior :p heel raar en voeten gaan alle kanten op alsof ie elk moment om valt (nooit gebeurd) enuhh verder klimt ie op alles. springen kan hij sinds een week. hij moet wel iets vasthouden wilt hij beetje kunnen springen, zonder hulp durft ie zn ene voet niet op te tillen, bang dat ie om valt :p

10. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hier is het heel wisselend. Rennen begint ze bijvoorbeeld nu pas een beetje te doen en nog niet echt hard. In klimmen en klauteren is ze ook niet zo'n ster. Voetballen kan ze wel weer heel erg goed en ze kan heel goed gooien (echt een goede chestpass) en zelfs al een beetje vangen. Opzij lopen, rondjes draaien en opstaan zonder handen lukt ook goed.

Hier ook een vlotte spreekster. Ze begrijpt alles en je kan hele gesprekken voeren met haar. De moeilijkste woorden spreekt ze zo uit en ze kan ook goed antwoord geven op je vragen. Fijne motoriek is ook heel erg goed. Ze heeft zelfs al een goede pengreep!

Maar haar grote motoriek kwam laat op gang en daar is ze ook ietsje langzamer in.

11. MamaMarije

Idd heel verschillend dus...
    Ik probeer al zoveel mogelijk met hem naar de speeltuin te gaan, maar met de jongste erbij gaat dat niet zo makkelijk... Als die wat groter wordt, hopelijk vaker!

@ gentle: gefeliciteerd met je zwangerschap!

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Thanks MamaMarije!

Ja het verschilt denk ik heel erg per kind, maar volgens mij komt het snel genoeg hoor! Zeker nu ze zelf kunnen lopen, komen ze op eigen houtje een heel eind.

Het idee dat als ze langzaam in de grove motoriek zijn, dat ze dan juist sneller zijn met praten gaat alleen niet op. Julia kan heel goed op het klimrek spelen, én gerust ook vertellen: 'Hiela gaat oppe klimrek klimmen!' Dus het een sluit het ander niet uit ;)

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    Mijn dochter is nooit zo vlug geweest, grof motorisch gezien. (ook een prater idd). Liep de eerste losse pasjes met 18 maanden.
    Ze kan wel huppend rennen, vooruit, achteruit lopen. En wat mij verbaasd sinds een maandje ongeveer ook los springen ("sprinjenn!"). De laatste paar weken loopt ze ook echt stevig, daarvoor verloor ze nog vaak haar balans en viel bijv makkelijk om als er iemand langsliep oid. Klimmen begint nu wat meer te komen maar ze is ook supervoorzichtig aangelegd.

Peutergym lijkt mij ook erg leuk, maar wat ik hier in de omgeving kon vinden was pas vanaf 3 jaar?

Gentle; GEFELICITEERD!:)

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn oudste is ook niet zo vlot in zijn grove motoriek. Ik denk dat dat met name met zijn instelling te maken heeft, en niet eens zozeer met waar hij fysiek toe in staat is. Hij vindt glijden en klimmen bijvoorbeeld gewoon eng, dus hij keert regelmatig weer om als hij bovenaan de glijbaan staat ;) (of naja, hij roept of ik hem er af kan tillen) Voetballen doet hij wel al een tijd, maar ik weet eigenlijk niet of hij daar "goed" in is voor zijn leeftijd. Het gaat nog wel wat houterig. Springen kan hij ook, dat deed hij wel met 2 jaar.

Hm ik heb eigenlijk geen idee. :D Ik vind dat hij ook nog steeds een beetje vreemd rent. Maar wederom weet ik niet of dat normaal is voor zijn leeftijd.

Met zijn fijne motoriek is niets mis in ieder geval. ;)

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

rennen, springen, klimmen, voetballen, honkballetjes met een knuppel slaan, gooien, opzij lopen, draaien, achteruit lopen, hij laat zichzelf express vallen en "vangt" zichzelf dan ook goed op, optrekken. dat was het zo een beetje
    qua fijne motoriek zit het erg goed bij hem, soms sta ik zelf verbaasd te kijken

Deel Deze Pagina