Gezien het mooie weer had ik bedacht om eens te kijken of zoontje misschien zindelijk zou kunnen worden. Ik had namelijk al het idee dat hij het wel aan voelt komen, maar zelf keek hij tot nu toe niet naar een potje om. Althans, hij ging er spelenderwijs wel op zitten met kleren aan, maar niet in zijn blote billen. Nu zijn we sinds vrijdag begonnen. Hij heeft al verschillende keren per dag op het potje geplast!! Hij voelt het zelfs ook aankomen als hij druk aan het spelen is. Maar nu het probleem: hij doet dit met zijn zwembroekje aan. Zodra hij zijn onderbroek aan heeft, plast hij in zijn onderbroek. Het lijkt net of hij niet met zijn blote billen op het potje durft te zitten. Hij kan het dus wel, maar lijkt op de een of andere manier angstig te zijn (en zwembroek lijkt hij te accepteren omdat dat toch al nat is ofzo? ). Hoe kan ik hier nu het beste mee om gaan zodat het een succes gaat worden? Is het herkenbaar voor iemand en verliep dit toen verder? Misschien maak ik me wel te druk en komt dit vanzelf, maar wil voorkomen dat het voor hem een negatieve ervaring gaat worden. Owja, overige info die misschien handig is: - hij is bijna 3 jaar - beloningssysteem zijn we direct mee begonnen (krijgt nu ook sticker zodra hij wel op potje heeft geplast, ongeacht of dit nu door een broekje heen is of niet, om zo maar vast te laten merken dat hij het op de goede plek doet). - Als het mis is gegaan vind hij het ook geen probleem om vervolgens alsnog met zijn blote billen op het potje te gaan zitten (onder het mom "misschien komt er nog meer") - Hij kan zelf zijn onderbroek uit trekken
het komt vanzelf, mijn oudste is ook nog niet zindelijk. die stimuleren we wel maar als hij niet wil krijgt hij gewoon zijn luier om. heb hem wel uitgelegd dat als hij vakantie heeft hij geen luier meer om krijgt omdat hij zindelijk moet zijn als hij naar de basisschool gaat.
ik zou hem niet leren om door een broekje heen te plassen, dan geef je een verkeerd signaal. Ik zou hem gewoon even een dag lang elk half uur op potje zetten, totdat hij een paar keer in het potje plast zonder broekje. Ik heb veel gehad aan boekje zindelijk in 1 week. Hier staan veel fases en tips beschreven. Het is even doorzetten. maar ik vind als je kindje het aan kan geven wanneer de plas of poep komt je er ook even mee moet doorzetten met zindelijk krijgen. En niet steeds wel weer even een luier om. Hier geef je de verkeerde signalen mee af.
Vandaag gaat het al een stuk beter Maar het is nog lastig voor hem om snel zijn broek uit te trekken als hij moet.. Ik heb gezocht naar het boekje, maar via Bol is het boek niet meer leverbaar, en ook op MP is het niet te vinden..
Ik ben zelf niet zo van het direct inzetten van een beloningssysteem, hiermee leg je volgens mij onbedoeld een soort druk op. Kind wil graag de beloning dus raakt gestresst als het niet lukt. In de 'leerfase' is dat volgens mij niet wat je wilt bereiken. Ik vind een beloningssysteem pas iets wanneer je zeker weet dat het kind het kan, maar het niet wil... Ik zou ook niet in een zwembroekje laten plassen, dan is het verschil met een gewoon broekje wel klein... Je wilt toch ook niet in een vies zwembroekje lopen?
Vanochtend heeft hij ook in zn zwembroek gelopen, en ging het wel goed, trok gewoon zijn zwembroekje uit voor hij op het potje ging Als ik niet zeker wist dat hij het kon had ik dat ook niet gedaan.. Maar hij vond de luier gewoon makkelijk, en dit motiveert hem om het wel op het potje te doen
W j hadden in begin gewoon potje om de hoek van de tuindeur staan... En badje buiten bij de tuindeur. Dan zit er 2m tussen spelen en plassen. Scheelt toch net.
Wij zijn sinds dit weekend ook druk bezig met zindelijkheidstraining van de oudste. Het gaat best goed! Hij loopt de hele dag in zijn onderbroek rond en de ene keer gaat het goed en de andere keer gaat het mis. Hij kijkt er dan ook heel vies bij en wil gelijk een droge onderbroek aan. Die gaan we dan samen boven halen. Dan hoop ik dat hij doorheeft dat het sneller is om op het potje of de WC te plassen dan helemaal naar boven te moeten. Hij is zelf ook helemaal trots als hij zijn plasje op het potje doet. Hoe gaat jullie om met kleine uitstapjes? Supermarkt etc? Ik heb hem dan toch maar een luier omgedaan om ongelukjes in de Jumbo te voorkomen... Gister een paar uurtjes naar de dierentuin geweest met luier. Positieve was dat hij mij meldde dat hij aan het plassen was in zijn luier en er heel vies bij keek. Vanaf wanneer ga je dat zonder luier doen? Morgen en donderdag gaat hij naar het kinderdagverblijf. Hoe zouden jullie het dan doen? Gewoon een berg droge broeken en onderbroeken meegeven of toch de luier om? En on topic. Door een zwembroekje lijkt me niet handig. Even doorzetten en geen zwembroekje aandoen de komende tijd. Mijn zoon liep in zijn blote kont als hij in het badje ging of onderbroek.
Hier ging het juist onderweg beter. Dan wist ze heel goed dat ze het moest ophouden. Tijdens spelen resulteerde het vaker in grote haast om naar het toilet te komen. En je kunt op bijzonder veel plaatsen ineens toch naar het toilet als je peuter dreigt op de vloer te plassen
Wat betreft de vraag over uitstapjes, gewoon doen. Genoeg schone kleren mee en gaan! Als hij het zelf aangeeft en thuis keurig op het potje plast, zou ik helemaal doorzetten. Anders lijkt het me veel te verwarrend. Op de opvang kan je afspreken na twee of drie ongelukjes toch een luier om te doen...... Veel succes!
Hij geeft het de ene keer wel aan en de andere keer weer niet. Vandaag gaat het aardig. 1 ongelukje tot nu toe. Ik denk dat ik hem morgen gewoon zonder luier wegbreng idd. Bedankt!
ik deed met uitstapjes eerst een rondje wandelen van kwartier en dan vertellen dat we zonder luier gingen. Als ze dan moest plassen gingen snel naar huis of in het bos (dan was helemaal leuk vond ze ) Voor autoritjes had ik in het stoeltje een handdoek in een plastic zak gedaan en daaromheen weer een handdoek.
Wat fijn dat het bij jullie ook al meteen zo goed gaat Zonnetje1981! Je stelt toevallig ook vragen waar ik ook mee zat: donderdag moet ons zoontje nl naar de PSZ en morgen wil ik ook even naar de winkel of kinderboerderij.. Want een potje kan je daar natuurlijk niet mee aar toe nemen, dus morgen even kijken of hij ook op een brilverkleiner durft! En naar PSZ geef ik gewoon genoeg droge kleding mee Gisteren ook al geprobeerd om op pad te gaan maar oma die 10min lopen hiervandaan woont, en dat ging goed! Ook daar op potje geplast Tot nu toe gaat het eigenlijk beter als ik had gedacht! Weinig ongelukjes, alleen als we niet snel genoeg zijn om te helpen met kleding uit trekken.. Hij stopt zelfs met spelen/zwemmen om vervolgens binnen op potje te gaan zitten! Ook goede tip om autostoel te bedekken! Plast zou kindje al wel ook op een wc Zonnetje?
Wat fijn! Hier gaat het ook goed. Gister is hij zonder luier meegegaan naar de supermarkt met papa. Die piekert wat minder dan ik en neemt hem gewoon mee. En dat ging uitstekend. Hij is vandaag zonder luier naar het KDV. Ik heb voor 3 ongelukjes kleding meegegeven. Situatie is daar natuurlijk compleet anders, veel drukker. Dus ik verwacht wel wat meer natte broeken. Hij heeft nu 1x op de wc geplast maar geeft zelf aan echt op het potje te willen plassen. Ze hebben een potje op het KDV dus dat hoeft geen probleem te zijn. Zodra het echt helemaal goed gaat gaan we oefenen met de brilverkleiner. Ik heb vanmorgen een vuilniszak onder de zomerhoes van het autostoeltje gelegd. Zo heeft hij niet idee dat allemaal capriolen uithaal en is het stoeltje toch beschermd. Ik heb alleen het idee dat hij het poepen tegenhoudt tot het slapen. Dan heeft hij gewoon een luier om. Ook knap natuurlijk! Maar als die eerste poepjes nou ook eens komen!
Wat goed dat het in de supermarkt al goed is gegaan!! Ik ben benieuwd hoe het op het kinderdagverblijf gaat! Zou erg knap zijn als het meteen goed zou gaan, want daar is het idd veel drukker.. Mbt poepen was ik ook erg benieuwd, want toen we laatst een weekend weg waren had hij ook 4 dagen niet gepoept, en toen we 5 min thuis waren zat zijn luier vol.. Dus was nu bang dat hetzelfde zou gebeuren en hij op zou blijven houden, maar "gelukkig" heeft ie in zijn onderbroekje gepoept, en laatste gedeelte zelfs op het potje Slim!!!
Het kinderdagverblijf gister is helemaal mis gegaan. Hij geeft het daar niet aan wanneer hij plassen of poepen moet. Na 3 natte broeken hebben ze hem een luier om gedaan. Thuis gekomen hebben we zijn luier weer uit gedaan en op eigen initiatief een plasje op het potje. En een half uurtje later is hij zelfs zonder vooraankondiging gaan poepen op het potje! Zo fijn! (De kleine dingen waar je als moeder al blij van kan worden) Ik denk dat het kinderdagverblijf te druk is ofzo. Maar ja, daar zal hij toch ook door moeten dus vandaag is hij wederom zonder luier naar het kinderdagverblijf toe met de afspraak dat hij 1 vaste leidster aanspreekt en ze even apart gaan zitten. Hij wil niet plassen en poepen met publiek.
Op veel jdvs gaan alle kinderen redelijk in een sliertje naar de wc. Althans.. Degenen die met vaste tussenpozen naar de toilet gaan omdat ze bezig zijn met zindelijk worden. Hier dus ook een dame die niet plast met publiek. Toen ze op het volwassen toilet mocht (met een deur dus zodat niet onverwachts iemand binnen kan lopen!) was het probleem opgelost. Leidster ging mee... Deur dicht (niet op slot) en leidster "bewaakte" de deur. En spontaan geen ongelukjes meer. (En gezien het minder werk is dan steeds verschonen zagen de leidsters er geen probleem in..)
Wat fijn dat hij gisteren ook op het potje heeft gepoept!!! En idd, waar je al niet blij mee kan zijn Hier gisteren ook, zelfs helemaal zonder hulp van ons, riep toen hij klaar was En natuurlijk te snappen dat KDV moeilijk is.. Veel drukker, en ik zou ook niet plassen met publiek Hoe ging het vandaag, ging het beter? Hier is meneertje vandaag naar PSZ geweest. Ik tas volgestopt met schone broeken en evt luier. Haal ik hem op, issie nog helemaal droog en had nog niet hoeven plassen (tussen 8.30 en 11.45 uur, drinkt daar ook minder als thuis overigens).. Na de lunch thuis loopt ie keurig weer naar het potje
Gister is hij de hele dag droog gebleven op het KDV! 3x zelf op het potje geweest en 1x op aanwijzen van de juf. Trots!! Vandaag weer de hele dag thuis dus we gaan het zien, gaat vast goedkomen! Hoe gaat het bij jullie met de wc-bril verkleinen? Wil hij daar een beetje aan?
Wat goed zeg!!! Hier heeft hij ook al een paar keer op de wc-brilverkleiner gezeten, wilde hij zelf! Ik dacht dat hij het eng zou vinden, maar tegendeel is waar Morgen moeten we naar 2 feestjes, en ga hem geen luier aan doen.. Spannend hoe dat gaat! Scheelt dat ze daar zelf in de kleine kinderen zitten en dus wel potjes/verkleiners hebben.. Maar ook een aantal autoritten.. Heb iig vandaag stapel extra onderbroeken gekocht nu ze toch veel meer functie hebben gekregen als sier voor over de luier