Nog geen "succes" op wc

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nova1986, 26 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova1986

Nova1986 Actief lid

25 mei 2020
    253
    101
    43
    Vrouw
    Hallo,

Sinds 1 week zijn we zeer actief bezig met het zindelijk krijgen van onze peuter (bijna 3). Ze vindt het prima om op de wc te gaan (wc-bril verkleiner), en er ook even op te blijven zitten (5-7 min). Maar tot nu toe is er niets gebeurt, geen plas of poep, hooguit een scheetje :D

Ze gaat meerdere keren per dag, en vlak na het opstaan en voor het slapen gaan.
    Moet ik haar langer op de wc laten zitten, of zie ik iets anders over het hoofd?

Zonder luier voelt ze niet dat er wat komt en plast/poept dan ook in de broek. Haar reactie is dan, dat ze toch wel weer graag en luier aan wil.

Hoor graag jullie tips/ervaringen :thumup:

2. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Klinkt alsof ze er gewoonweg nog niet klaar voor is. Ik zou de luier weer aandoen en het over een tijdje nogmaals proberen.

Eikeboompje, Nova1986, WWJD en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    Ik zou vooral wel doorgaan met op vaste momenten op de wc, niet per se voor succes, maar zodat op de wc zitten gewoon een heel normaal iets wordt. En dan met mooi weer gewoon eens de luier uit, alleen een onderbroekje aan of bloot, zodat ze meteen voelt dat ze plast en leert het gevoel van ‘ik moet plassen’ te koppelen aan ‘ik plas’. Zodat ze dus leert aanvoelen wanneer ze moet plassen. Verder - op bv dagen dat jullie druk zijn, ze niet lekker in een onderbroekje kan rondscharrelen etc, wel een luier aan. En zodra je merkt dat ze het gaat aanvoelen dn op houden (of bv een rustig plekje gaat zoeken), luier helemaal uit :)

Nova1986 en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Dat inderdaad. En aangeven dat als ze het wel zonder luier wil en op de wc wil ed, dat mag. Werkte hier heel goed. Toen ze zelf aangaven er klaar voor te zijn waren ze ook direct zindelijk. Scheelde dus een hoop gedoe. :)

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik ben team op vaste momenten even proberen. Kan je meteen op de wc een nieuwe luier omdoen. Behalve als ze gepoept heeft natuurlijk. Doe ik ook met de (bijna) 2 plussers in de opvang. Zoon kwam er zelf mee dat hij ook begon aan te geven als hij tussendoor naar de wc moest. En was toen al gauw zindelijk. Dochter gaf niks aan maar bleek het heel snel door te hebben in haar blote bips. Ojee ik plas/alles nat/ dat kan beter op de pot.

Nova1986 vindt dit leuk.
  6. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Zit ze op de wc en bungelen de beentjes? zet een krukje erbij. Voetjes op een krukje geven stabiliteit en kan een kind meer aanzet geven.

Nova1986 en WWJD vinden dit leuk.
  7. Nova1986

Nova1986 Actief lid

25 mei 2020
    253
    101
    43
    Vrouw
    Ga ik bestellen bij IKEA, dank je!

8. AvaMies

AvaMies Lid

27 mei 2023
    48
    25
    18
    Vrouw
    Ik krijg altijd heel erg het idee dat elk kindje er weer op een heel andere leeftijd klaar voor is.
    Vaste momenten oefenen en hier iets “leuks” van maken is altijd goed want dan is die positieve associatie er in ieder geval.
    Wat het hier goed doet, is boekjes over zindelijk worden en oefenen met een popje die ook zogenaamd naar het toilet gaat.

Nova1986 vindt dit leuk.
  9. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.803
    1.619
    113
    Hier twee kinderen die er niet zoveel interesse in hadden. Paar keer geprobeerd maar zonder veel succes. Overigens nooit met op de wc laten zitten oid. Beide uiteindelijk met 3,5 zindelijk. Oudste binnen twee dagen dag en nacht (daar viel het kwartje). Bij de oudste gewoon de luier afgedaan en dat werkte. Jongste met behulp van stickervellen met een week overdag zindelijk. Daarbij werkte de luier af methode niet. Die had luier broekjes en was verzot op stickers :D. Die wou ze zo graag verdienen dat ze ervoor naar de wc ging. Nacht zindelijk was ze nog lang niet aan toe. Kwam vanzelf met 4,5 toen de luiers droog bleven 's nachts.

10. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.440
    4.368
    113
    Wachten, als ze er klaar voor is dan is het meestal binnen een paar dagen klaar. De 'knop' moet om.

11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Indd wachten tot ze er klaar mee is! Hier was het bij de oudste 2 zo gedaan met de luiers toen ze allebei 3 waren. Ga het bij de jongste ook pas tegen die tijd doen.

Deel Deze Pagina